• 1
  • 2
2022-12-20, 18:07
Medlem
Min hund fick en allergispruta i nacken som ska vara verksam i en månad, men kräkte ca en timme senare i samband med antibiotika.

Behöver hon ta allergisprutan en gång till för maximal effekt? Påverkas upptagningsförmågan av att man kräker tätt inpå?
Citera
2022-12-20, 18:11
Avstängd
Det sker intramuskulärt, så nej. Men antibiotikan lär ju ha kommit upp med spyan, om den nu administrerats oralt.
Citera
2022-12-20, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det sker intramuskulärt, så nej. Men antibiotikan lär ju ha kommit upp med spyan, om den nu administrerats oralt.

Jag är osäker på om jag verkligen ska göra en antibiotikakur då det handlar om ödemutslag, och antibiotika kan orsaka ödem...Den skrevs ut ganska blint då de inte vet orsak.

Så jag tänkte avvakta och se om allergisprutan gör jobbet. Den ska nå sin fulla effekt nu, efter 1 dygn.

Det är vansinne att behandla en hund med endast allergi med antibiotika. Så nu lär jag få svaret om det verkligen behövs.
Senast redigerad av Aliasnamn 2022-12-20 kl. 18:17.
Citera
2022-12-20, 21:10
Moderator
fredrik686s avatar
Medicin och hälsa --> Husdjur
/Moderator
Citera
2022-12-21, 23:09
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aliasnamn
Min hund fick en allergispruta i nacken som ska vara verksam i en månad, men kräkte ca en timme senare i samband med antibiotika.

Behöver hon ta allergisprutan en gång till för maximal effekt? Påverkas upptagningsförmågan av att man kräker tätt inpå?

Låter som Cytopoint? Vilket stänger av klådan. Ingen effekt mot allergi. Kräkningar har ingen som helst påverkan på det eftersom det ges subkutant. Har din hund en pyodermi månne?
Citera
2022-12-22, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Låter som Cytopoint? Vilket stänger av klådan. Ingen effekt mot allergi.

Cytopoint är ett veterinärmedicinskt läkemedel som används för att behandla atopisk och allergisk dermatit hos hundar

Veterinären klassade den för övrigt som en allergispruta, när jag bad om det. Står även att det kan behandla andra sjukdomar, och den har haft bevisad verkan mot ödemen också i det här fallet.
Senast redigerad av Aliasnamn 2022-12-22 kl. 02:48.
Citera
2022-12-22, 02:17
Medlem
Citat:
Har din hund en pyodermi månne?

Kan inte uteslutas men inget av nedanstående stämmer in.

Röda knölar
Varfyllda knottror (pustler)
Flagnande hud
Håravfall
Missfärgning av huden
Överdriven fjällning
Rodnad

Sen står det så här:
Allergi på hund yttrar sig som klåda och inflammation i huden.

Och det har hon definitivt oavsett dessa senaste ödem som markant avtagit i kraft efter Cytopoint. Hon har förvisso haft ett ödem sedan Cytopoint började verka, som sjönk in efter en timme. Nu efter två dygn med full verkan inga svullnader dygn 2. Så jag har svårt att se att det är en slump, då hon hade nattliga ödem.
Senast redigerad av Aliasnamn 2022-12-22 kl. 02:35.
Citera
2022-12-22, 08:30
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Cytopoint är ett veterinärmedicinskt läkemedel som används för att behandla atopisk och allergisk dermatit hos hundar

Veterinären klassade den för övrigt som en allergispruta, när jag bad om det. Står även att det kan behandla andra sjukdomar, och den har haft bevisad verkan mot ödemen också i det här fallet.

Som sagt, det hjälper inte mot allergin men mot symptomen som kommer med allergi, dvs. klåda. Det är monoklonala antikroppar som är verksamt mot IL-31 och minskar klådan, den immunomodulerande effekten är minimal. Allergi är en livslång sjukdom. Sen är jag osäker på vad du menar med allergispruta? Det finns det man kan kallar "vaccin" mot allergi som är en hyposensibilisering mot allergen.

Nu vet jag vad för ödem det är men låter som urtikaria som ju oftast även går över av sig själv på något dygn. Cytopoint brukar dessutom ta mer än ett dygn innan det är verksamt varför jag alltid behandlar med kortsion eller annan immunomodulerare initialt.
Citera
2022-12-22, 08:54
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Kan inte uteslutas men inget av nedanstående stämmer in.

Röda knölar
Varfyllda knottror (pustler)
Flagnande hud
Håravfall
Missfärgning av huden
Överdriven fjällning
Rodnad

Sen står det så här:
Allergi på hund yttrar sig som klåda och inflammation i huden.

Och det har hon definitivt oavsett dessa senaste ödem som markant avtagit i kraft efter Cytopoint. Hon har förvisso haft ett ödem sedan Cytopoint började verka, som sjönk in efter en timme. Nu efter två dygn med full verkan inga svullnader dygn 2. Så jag har svårt att se att det är en slump, då hon hade nattliga ödem.

Då hade jag gått till en dermatolog och gjort en utredning.
Citera
2022-12-22, 09:08
Medlem
Citat:
Då hade jag gått till en dermatolog och gjort en utredning.

Sprutan ser ut att ha löst det. Frågan är bara hur ofta jag behöver ta den, eftersom detta inte är pollensäsong just ju.

Den kostar tusenfyrahundra, och sen kostar ju veterinärbesöket också 850.. Kanske kan göra upp nån plan där så jag endast behöver betala för sprutan?

Ska även gå över till allergifoder men om det inte räcker.
Citera
2022-12-22, 09:20
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Sprutan ser ut att ha löst det. Frågan är bara hur ofta jag behöver ta den, eftersom detta inte är pollensäsong just ju.

Den kostar tusenfyrahundra, och sen kostar ju veterinärbesöket också 850.. Kanske kan göra upp nån plan där så jag endast behöver betala för sprutan?

Ska även gå över till allergifoder men om det inte räcker.

Cytopoint sitter i någonstans mellan 1-3 månader beroende på dels hur individen svarar, dels på vilken dos. Den "Svenska" dosen är 1 mg/kg, I USA är den registrerad för 2 mg/kg, jag kör alltid den och har därmed en längre verkningstid. Eftersom det är en monoklonal antikropp som i princip arbetar molekyl för molekyl beror verkningstiden på hur stora symptom hunden har.

Det finns flera typer av allergier, foderallergi, omgivningsallergi och en kombination av de båda. Omgivningsallergi är by far vanligast och de allergen som är vanligast är kvalster. Om du inte går till en dermatolog se då till att ni börjar i rätt ände. Att utesluta en foderallergi under tiden hunden står på Cytopoint är korkat eftersom ni inte vet hur länge den hjälper.
Citera
2022-12-22, 11:03
Medlem
Citat:
Cytopoint sitter i någonstans mellan 1-3 månader beroende på dels hur individen svarar, dels på vilken dos. Den "Svenska" dosen är 1 mg/kg, I USA är den registrerad för 2 mg/kg, jag kör alltid den och har därmed en längre verkningstid. Eftersom det är en monoklonal antikropp som i princip arbetar molekyl för molekyl beror verkningstiden på hur stora symptom hunden har.

Det finns flera typer av allergier, foderallergi, omgivningsallergi och en kombination av de båda. Omgivningsallergi är by far vanligast och de allergen som är vanligast är kvalster. Om du inte går till en dermatolog se då till att ni börjar i rätt ände. Att utesluta en foderallergi under tiden hunden står på Cytopoint är korkat eftersom ni inte vet hur länge den hjälper.

Jag skrev ju att jag går över till allergifoder. "Om det inte räcker" behöver jag använda cytopoint fler gånger, kanske för all tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in