2022-12-20, 15:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nej, de har 2.226 miljardärer per miljon norrmän, vi har 2.987 st per miljon svenskar. Du kanske ska lägga av där innan du skämmer ut dig för mycket.
Sorry, läste tabellen fel... Fast skillnaden var ju inte så stor. Hur som helst är väl det intressanta hur "Medelsvensson" har det i repspektive land, inte hur många miljardärer det finns i ett land?
Citera
2022-12-20, 15:08
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Jag tycker Sverige gör det bra!

-Tredje högst skattetryck i Europa.
-flest skjutningar och döda i Europa.
-minst vårdplatser på sjukhus i Europa.
-Högst asylinvandring i Europa.
-Skola som rankas från topp 3 till topp 20 på 10 år.
-förstört sin egen elförsörjning.
- Nedläggningen av försvaret.
- högst diesel och bensin pris i Europa.

Samt en rad andra saker som gör oss till sämst i klassen i Europa!

Men ändå står människorna i landet med halvöppna munnar och tomblick. Och gormar om klimatmål!

Det är faan fantastiskt att svensken är så kuvad att det inte blir någon form av uppror i det här landet!

Det är ju för att vi är så kuvade och välprogrammerade lydhundar som man har kunnat genomföra allt detta, titta bara hur det ser ut nere i Europa så fort man försöker sig på likvärdiga försämringar i samhället. Även om vi såklart aldrig får se något av det på dagens mediepropaganda
Citera
2022-12-20, 15:09
Medlem
Det är ju tack vare kriget, gaspriserna har verkligen skjutit i höjden i år.
Citera
2022-12-20, 15:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sorry, läste tabellen fel... Fast skillnaden var ju inte så stor. Hur som helst är väl det intressanta hur "Medelsvensson" har det i repspektive land, inte hur många miljardärer det finns i ett land?
Jag har även faktalistat medel-Svenssons förmögenhet per capita, Sverige 4:a i världen Norge 24:a.
Citera
2022-12-20, 15:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jag har 70mkr på mitt bankkonto, mina barn har 100.000 kr. Kan det ha med tid att göra? Vem är rikast tycker du? Mina pengar räknas ju inte, de är gamla.
För det första är det inte så att man kan jämföra personer och länder på det sättet, det förstår du väl ändå? Och vilka tillgångar är det Sverige har så mycket mer av än Norge? Är det infrastrukturen nu igen? Och har du glömt Norges "Oljefond"?
Citera
2022-12-20, 15:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
För det första är det inte så att man kan jämföra personer och länder på det sättet, det förstår du väl ändå? Och vilka tillgångar är det Sverige har så mycket mer av än Norge? Är det infrastrukturen nu igen? Och har du glömt Norges "Oljefond"?
Du fortsätter att killgissa och mitt förslag är att du tar till dig alla faktalänkar istället.

Norges oljefond tappade 1800 miljarder i värde första halvåret. Norge kommer att bränna hela sitt BNP-överskott på börsen och några giriga amerikaner eller kineser kommer att ta alltihop från de naiva lantisarna. Just saying.
Citera
2022-12-20, 15:13
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Som jag länkat till har Sverige 4 gånger mer tågräls och 4 gånger mer motorväg än Norge, fast Sverige bara är 20% större till ytan. Typexempel på investeringar som Norge aldrig kan komma ikapp. Investeringar numera kostar 10 gånger mer än på 1960/70/80-talet, och att bygga en liten motorvägssnutt i NY, världens dyraste plats att bebygga, kostar numera 100 miljarder och deras Metro hade sannolikt kostat 500 miljarder att bygga. Men den byggdes redan 1900-1950 och det har NY-borna stor nytta av 50 år senare.

Den som vill jämföra rikedom mellan Stockholm och Oslo kan väl jämföra deras tunnelbanor...

Sverige är 35% större till ytan. Geografin ej jämförbar, som sagt. Fördelar och nackdelar. Jag har x antal mil utsikt från mitt vardagsrum pga att jag bor på ett berg. Som det finns många av i Norge. Däremot kommer andel tvåfilig motorväg ej vara lika stor som i Sverige pga hur landet ser ut. Betyder det att Sverige är rikare? Oslos tunnelbana är helt ok de sträckor jag åkt. Regionaltåget klart bättre än Stockholm. Bussarna bättre också. E6an mindre igenproppad.
Citera
2022-12-20, 15:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Du fortsätter att killgissa och mitt förslag är att du tar till dig alla faktalänkar istället.

Norges oljefond tappade 1800 miljarder i värde första halvåret. Norge kommer att bränna hela sitt BNP-överskott på börsen och några giriga amerikaner eller kineser kommer att ta alltihop från de naiva lantisarna. Just saying.
Mitt förslag är att du slår upp någonstans vad begreppet BNP står för. Det verkar ju som du tror att det är det samma som "förmögenhet"?
Citera
2022-12-20, 15:30
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jag har även faktalistat medel-Svenssons förmögenhet per capita, Sverige 4:a i världen Norge 24:a.
Norge har ju en högre median-förmögenhet per person än Sverige, medan Sverige har en högre medelförmögenhet. Det är väl dina svenka miljardärer som drar upp det svenska snittet... Sverige är alltså mer ojämlikt förmögenhetsmässigt än Norge, det kanske vi kan vara ense om? Det ser du ju dessutom på "GNI"-nyckeltalet, där Sverige ligger häpnadsväckande illa till (om man vill ha ett hyfsat jämlikt land)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...alth_per_adult

List of countries by wealth per adult
Median i dollar 2022:
Norge: 132 482
Sverige: 95 051

Medel:
Norge: 334,432
Sverige: 381,968
Citera
2022-12-20, 15:33
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Jäpp! Norge gå om Sverige. 8 år av vanstyr av Sverige gör att Sverige börja halka efter.

För första gången någonsin går norsk ekonomi om svensk. Men trots en historisk bedrift är det ännu inte läge att fira för norrmännen.

Under tredje kvartalet gick norsk ekonomi om svensk ekonomi mätt i BNP, ett mått som används för att mäta storleken på ett lands ekonomi utifrån värdet av varor och tjänster. Norsk BNP uppgick till 1 552 miljarder norska kronor enligt norska Statistiska centralbyrån, motsvarande drygt 1 600 miljarder svenska kronor. Att jämföra med svensk BNP på 1 437 miljarder kronor, enligt Statistiska centralbyrån (SCB).

– I framtiden blir nog skillnaden i levnadsstandard mycket större mellan Sverige och Norge. Pensionerna kommer att vara högre i Norge och vi har också mer pengar för att bygga sjukhus och förbättra välfärden, säger Jan L Andreassen och tillägger:

https://www.svd.se/a/dwJ60X/norsk-ek...-forsta-gangen
Bara 8 år av vanstyre? Snarare +25 år skulle jag säga, de negativa effekterna av tex vansinnig massinvandring märks ju inte de första åren, det tar några årtionden men nu ska ju landet förstöras oavsett om röd eller blå regering styr det är bestämt sedan åtminstone slutet på 90-talet.
Citera
2022-12-20, 15:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Norge har ju en högre median-förmögenhet per person än Sverige, medan Sverige har en högre medelförmögenhet. Det är väl dina svenka miljardärer som drar upp det svenska snittet... Sverige är alltså mer ojämlikt förmögenhetsmässigt än Norge, det kanske vi kan vara ense om? Det ser du ju dessutom på "GNI"-nyckeltalet, där Sverige ligger häpnadsväckande illa till (om man vill ha ett hyfsat jämlikt land)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...alth_per_adult

List of countries by wealth per adult
Median i dollar 2022:
Norge: 132 482
Sverige: 95 051

Medel:
Norge: 334,432
Sverige: 381,968
De har även mer snö (apropå att du skiftar diskussion så att det passar din agenda).
Citera
2022-12-20, 15:57
Medlem
Månsans avatar
Jaha, fattades bara detta. Att lilla fjantlandet Norge är rikare, mindre vanskött, allmänt vettigare och bättre i de flesta idrotter har vi vetat länge. Nu även större BNP med långt färre invånare än Sverige.
Fy satan vad pinsamt dåliga Sverige har blivit på det mesta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in