2022-12-20, 14:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Vi får inte glömma de längsta bostadsköerna i Europa och världen. Köer där skattebetalaren dessutom har lägst prioritet och tvingas vänta längst.
Det är ju bara att köpa en BR, billigare i Stockholm än i Oslo. Din kö gäller subventionerat hyresboende som inte finns i något annat västland och är en relik från Andra världskriget.
Citera
2022-12-20, 14:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Oslo är kanske inte så kul, men de har en oslagbar natur.
Den norska fjällsidan är överlägsen den svenska. Klart man tar Trysils istället för Stöten.
Citera
2022-12-20, 15:00
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Så inget värde i lantbruk? Högre skatter på landsbygden är ok?

Det jag vänder mig mot är att det skulle vara ekonomiskt fördelaktigt att flytta resurser från produktiva delar till mindre produktiva delar. Dina två frågor ovan verkar vara orelaterade till det.
Citera
2022-12-20, 15:01
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är ju bara att köpa en BR, billigare i Stockholm än i Oslo. Din kö gäller subventionerat hyresboende som inte finns i något annat västland och är en relik från Andra världskriget.

Å andra sidan finns ju fungerande hyresmarknader i andra länder.
Citera
2022-12-20, 15:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Som jag länkat till har Sverige 4 gånger mer tågräls och 4 gånger mer motorväg än Norge, fast Sverige bara är 20% större till ytan. Typexempel på investeringar som Norge aldrig kan komma ikapp. Investeringar numera kostar 10 gånger mer än på 1960/70/80-talet, och att bygga en liten motorvägssnutt i NY, världens dyraste plats att bebygga, kostar numera 100 miljarder och deras Metro hade sannolikt kostat 500 miljarder att bygga. Men den byggdes redan 1900-1950 och det har NY-borna stor nytta av 50 år senare.

Den som vill jämföra rikedom mellan Stockholm och Oslo kan väl jämföra deras tunnelbanor...
Du måste nog ta med i ekvationen att det bara bor hälften så många människor i Norge som i Sverige. Ändå har de större total BNP. Säger det dig något? Du är ju ändå matematiker...
Citera
2022-12-20, 15:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Har Norge lika stora klyftor som Sverige mellan bäst och sämst ställt? Har Norge lika många superrika?
Sverige har ovanligt många miljardärer:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...f_billionaires
Country/Territory,Number of billionaires,Number of billionaires per million people
13 Sweden 45 2.987
27 Norway 13 2.226
Citera
2022-12-20, 15:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du måste nog ta med i ekvationen att det bara bor hälften så många människor i Norge som i Sverige. Ändå har de större total BNP. Säger det dig något? Du är ju ändå matematiker...
Jag använder enbart per capita-siffror. Googla på det, din fråga antyder att du inte vet vad det är.
Citera
2022-12-20, 15:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Å andra sidan finns ju fungerande hyresmarknader i andra länder.
Ja, med dubbla Stockholms-hyran. Bostadskön i Stockholm gäller ju inte bostad, den gäller "extremt billig bostad".
Citera
2022-12-20, 15:04
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Så du räknar in Norges framtida förmögenhetsökning, som du hittat på. Oljan tar ju slut inom 25 år. OK.

Min villa är byggd 1920. Men den räknas inte enligt dig, den är ju gammal. OK.

Prova att gå runt lite i Oslo och Stockholm och återkom sedan med vilken stad som ser rikast ut.

Se mitt förra inlägg, "solklart att Norge är rikare". OK.
Nej, jag räknar inte alls in framtida BNP-ökning. Det räcker så bra med 27 års kontinuerlig högre BNP/capita och snart nu också dubbelt så hög som den svenska. Förresten, förstår du fortfarande inte begreppet BNP?
Senast redigerad av Karman 2022-12-20 kl. 15:07.
Citera
2022-12-20, 15:05
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Sverige har ovanligt många miljardärer:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...f_billionaires
Country/Territory,Number of billionaires,Number of billionaires per million people
13 Sweden 45 2.987
27 Norway 13 2.226
Fast Norge har fler miljardärer per capita tydligen. Även där slår de oss...
Citera
2022-12-20, 15:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Fast Norge har fler miljardärer per capita tydligen. Även där slår de oss...
Nej, de har 2.226 miljardärer per miljon norrmän, vi har 2.987 st per miljon svenskar. Du kanske ska lägga av där innan du skämmer ut dig för mycket.
Citera
2022-12-20, 15:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Varför dillar du om vad som hänt så långt tillbaka? Är det någon form av teori om långsiktig förmögenhetsuppbyggnad du far efter? 27 år är eoner av tid i dessa sammanhang. Det är ju solklart att Norge är ett rikare land än Sverige enligt gängse mätmetoder. Lägg därtill att skillnaden mellan länderna med största sannolikhet kommer öka för varje dag som går framöver och du kan lägga ned din teori en gång för alla.
Jag har 70mkr på mitt bankkonto, mina barn har 100.000 kr. Kan det ha med tid att göra? Vem är rikast tycker du? Mina pengar räknas ju inte, de är gamla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in