Citat:
Ursprungligen postat av
kaiaa5
Har länge velat ha en hund men läser ofta online att man inte får lämna sin hund mer än max 4 timmar per dag... då måste man alltså jobba hemifrån eller känna någon som kan hjälpa en..? :-(
Är speciellt intresserade i mindre fluffiga hundraser som maltesers, maltipoo..
Vad blir konsekvenserna? Kommer jag få en agressiv hund som börjar bita mig osv?
Uppskattar svar
Hundar är olika så svårt att säga, kan finnas en ovanlig hund som fixar det galant. Men dom festa fixar inte detta och aldrig unghund/Valp. och du ska definitivt inte ge dig på att ens fundera på detta som första hundägare.
Har haft malteser i vår familj, mycket trevlig ras det där och vår var inte så skälig och nog en bra förstahund. Inte den svåraste hunden att hålla på med men inte den allra lättaste heller.
har faktiskt inte hund själv nu just på grund av det där. jag skulle aldrig någonsin vilja lämna en hund själv så länge, och jag vill inte lita på att den blir omhändertagen bra på ett hunddagis en del som har fått jobb på hunddagis är där på bidrag med flera diagnoser och är ofta sådan som har väldigt svårt för instruktioner och så vidare. Så nej...
Sen är det ju lag på max fyra timmar va... Det är absolut MAX. Det betyder ju faktiskt att man inte ens kan ha ett halvtidsjobb om det ska fungera. Det är inte realistiskt.
Ta det när du blir gammal, eller sätt ut en annons att du kan hjälpa någon gammal som deltidsmatte. Kanske finns någon äldre som vill ha hund men börjar bli för gammal men då kanske ser möjlighet, att ha någon att tjata med om dagarna.