2022-12-18, 19:16
Medlem
libbens avatar
Har man nära till jobbet så man kan springa iväg på lucnhen och gå ut med hunden så går det bra. Så gjorde man förr under 80-90talet ifall man inte kunde ha med sig hunden i arbetet.

Numera finns det hundvaktare lokalt som söker extra peng och sällskap eller ifall man har tur så finns det professionella hundrastare som får nyckel till din lägenhet och hämtar upp hunden och går med den varje dag 2-3h runt lunchtid. Sånt här kostar dock en del.

Så allt beror på hur ens förutsättningar ser ut. Skaffar man hund så bör man se över hur enkelt det kan gå att stimulera hunden varje dag även när man själv är på jobbet.
Citera
2022-12-18, 19:40
Medlem
Tjoflos avatar
Ja det är ingen bra kombination. Skaffa inte hund.
Citera
2022-12-18, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Har länge velat ha en hund men läser ofta online att man inte får lämna sin hund mer än max 4 timmar per dag... då måste man alltså jobba hemifrån eller känna någon som kan hjälpa en..? :-(

Är speciellt intresserade i mindre fluffiga hundraser som maltesers, maltipoo..

Vad blir konsekvenserna? Kommer jag få en agressiv hund som börjar bita mig osv?

Uppskattar svar

Var inte så jävla egoistiskt, nej du ska absolut inte ha hund!

Köp en katt det klarar sig själva.
Citera
2022-12-18, 20:25
Medlem
trancass avatar
Citat:
Har länge velat ha en hund men läser ofta online att man inte får lämna sin hund mer än max 4 timmar per dag... då måste man alltså jobba hemifrån eller känna någon som kan hjälpa en..? :-(

Vad blir konsekvenserna? Kommer jag få en agressiv hund som börjar bita mig osv?

Uppskattar svar

Du ska inte lämna hunden ensam i 8 timmar. Det är djurplågeri och kan bedömas som det rent lagligt.
Du får helt enkelt betala för att någon tar hand om hunden. LAdda ner appen woof och kolla om det finns någon bra hundvakt i närheten.
Citera
2022-12-18, 20:59
Medlem
8 timmar är djurplågeri.
Hundar är flockdjur och trivs inte ensamma längre perioder.
Är du dum i huvudet?
Citera
2022-12-18, 21:07
Medlem
zombie-nations avatar
Skulle bara lämna hunden konstant om det fanns en till hund och högst 3-4 timmar. Hundar har långsam tidsuppfattning.
Citera
2022-12-18, 21:23
Medlem
Citat:

Uppskattar svar

Hundar är olika så svårt att säga, kan finnas en ovanlig hund som fixar det galant. Men dom festa fixar inte detta och aldrig unghund/Valp. och du ska definitivt inte ge dig på att ens fundera på detta som första hundägare.

Har haft malteser i vår familj, mycket trevlig ras det där och vår var inte så skälig och nog en bra förstahund. Inte den svåraste hunden att hålla på med men inte den allra lättaste heller.

har faktiskt inte hund själv nu just på grund av det där. jag skulle aldrig någonsin vilja lämna en hund själv så länge, och jag vill inte lita på att den blir omhändertagen bra på ett hunddagis en del som har fått jobb på hunddagis är där på bidrag med flera diagnoser och är ofta sådan som har väldigt svårt för instruktioner och så vidare. Så nej...

Sen är det ju lag på max fyra timmar va... Det är absolut MAX. Det betyder ju faktiskt att man inte ens kan ha ett halvtidsjobb om det ska fungera. Det är inte realistiskt.

Ta det när du blir gammal, eller sätt ut en annons att du kan hjälpa någon gammal som deltidsmatte. Kanske finns någon äldre som vill ha hund men börjar bli för gammal men då kanske ser möjlighet, att ha någon att tjata med om dagarna.
Citera
2022-12-18, 22:00
Medlem
ArgusOnes avatar
Vissa ska inte ha hund. Köp en vandrande pinne.
Citera
2022-12-19, 00:13
Medlem
Bravess avatar
Det ar nog manga som gor det, de flesta som har hund jobbar 8 timmar om dagen och lamnar hunden hemma. Personligen tycker jag inte det ar OK. Aven nar jag bodde ensam lamnade jag av mina hundar hos mina foraldrar eller hade nagon som kunde komma forbi och iaf ta ut dem pa en promenad runt lunchtid. Hade fatt alldeles for daligt samvete av att lamna dem ensamma hela arbetsdagar 5 dagar i veckan.

Skall dock tillaggas att vi har, ett par ganger under arens lopp, lamnat hundarna hemma ensamma i upp emot 9-10 timmar. Det ar alltsa inte en daglig grej, utan har hant kanske 3-4 ganger de senaste 6 aren. Vi bor dessutom i en varm del av varlden, sa under under hosten, vintern och varen kan hundarna enkelt klara sig utomhus pa var inhangnade gard och kan saledes "do their business" nar de vill.
Senast redigerad av Braves 2022-12-19 kl. 00:20.
Citera
2022-12-19, 00:18
Medlem
Jezebel89s avatar
Läs lag...och om hundar. Mina hundar aldrig ensam.
Citera
2022-12-19, 00:21
Medlem
knark-kungens avatar
Du kan knyta fast den utanför jobbet det gör jag, obs använd ett lås så ingen tattare snor den.
Citera
2022-12-19, 01:04
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:

Uppskattar svar

Folk överdriver gärna. I Jordbruksverkets bestämmelser står att hundar bör rastas var sjätte timme. Det står inget om några fyra timmar.

Dock står det att man ska ta hänsyn till djurets behov och hundar är flockdjur som bör ha sällskap för att må bra. Man kan inte ha en hund som är ensam hela dagarna, den kommer att bli ett stressat olyckligt psykfall som biter sönder allt möjligt, t.ex golv, väggar, sladdar, böcker, kuddar mm mm mm. Den pissar och skiter inne, skäller och ylar och är ofta allmänt heljobbig och krävande både ute och inne. Kan du inte ordna hundvakt, hunddagisplats eller fixa så du/någon kan ha med jycken på jobbet bör du för allas bästa låta bli att skaffa hund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in