2022-12-18, 14:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Hur långt tillbaks menar du med "förr i tiden" och på vilket sätt funkade det fint?

Om vi tänker typ i mitten av 1900-talet bodde fler på landet, det var större familjer och fler var hemmafruar, bönder etc så att det fanns folk hemma för det mesta. Flera barn i familjen o s v. På landet kunde hundar springa fritt omkring, vissa kanske stod bundna vid en hundkoja.
Tror du den regeln kom till utan orsak? Det var förstås för att hundar fått lida av att lämnas långa dagar. Att det var tillåtet betyder inte att det "funkade fint". Du besvarade inga av mina argument i förra inlägget så jag får känslan att du inte bryr dig så mycket om hur hunden har det.
Om vi tänker 1970-tal så var hundar hur vanligt som helst, alla var hemma ensamma för på den tiden jobbade folk till 18 varje dag utan ledighet, och det fanns inte en hund som mådde dåligt som jag såg, och det diskuterades aldrig.

Om du vill ta reda på varför du inbillar dig att hundar mår dåligt av att vänta hemma så får du leta i dig själv. Troligen samma missuppfattning som säger dig att barn 7 år inte kan vara hemma hela dagarna utan föräldrar. Alla barn var ensamma hemma på min tid, alla gick hem själva från skolan, från första klass. Varken barn eller hundar curlades på den tiden.

Måste vara ofattbart för dig att älgar och kaniner lever ensamma i skogen utan din hjälp och överlever en hel vinter. Googla Pjåsk.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-12-18 kl. 14:23.
Citera
2022-12-18, 14:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davaidavai
När han var i trotsåldern så kunde han däremot ta mina grejer och bita sönder när jag var borta bara nån halvtimme pga separationsångest. Men träning är a och o.
Det bör ju vara en enkel test. Om din hund börjar hitta på hyss hemma när han är ensam, typ tugga på saker eller förstöra saker, så kanske det inte är lämpligt.

Alla känner sina hundar och älskar dem. Man ser ju på en gång om hunden inte är nöjd eller mår dåligt. Det går faktiskt inte att förstå TS som annat än att han aldrig haft hund, och att hans eventuella oro är helt bortkastad.
Citera
2022-12-18, 15:00
Medlem
blobben!!!s avatar
Om du inte har tid nog att ta hand om en hund, skaffa inte en. Hundar är för jägare och pensionärer.

Köp ett gäng marsvin om du nu har någon fetisch för fluffiga saker. De är inte lika krävande.
Citera
2022-12-18, 15:08
Medlem
Oseans avatar
Ja det är illa
Citera
2022-12-18, 15:15
Medlem
Att man gjorde så "förr" är ingen ursäkt för att fortsätta med det. Varför ha djur om man saknar empati för djuret, det är inte leksaker. Skaffa fiskar om du vill ha något att titta på.
Citera
2022-12-18, 15:23
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Jag tror att det betror helt på hunden i sig och ägaren.
Det är jättebra att det anses vara olagligt att ha hunden hemma långa dagar under hela veckor. Men det finns undantag också.

Jag tror att lagen kom till p ga folk inte rastar sina hundar ordentligt. Det är en kortare promenad med äldre tanter i koppel och får aldrig sträcka på benen ordentligt. Sen finns det dom som går och tittar i mobilen och bara verkar stressade över att rasta sin hund och sliter i kopplet på hunden för att personen måste iväg o träffa sina vänner. Sen förstår ju inte folk att man inte kan köpa sig en valp och låta en sådan vara hemma hela dagarna osv.
O många kommer hem och sätter sig i soffan, går ut 5-20 min o sen bryr sig inte om hunden försen den MÅSTE gå ut en sista gång till.

Jag känner en som har sin hund hemma hela dagarna vid arbete. Men personen gör verkligen allt för hunden därefter. Det går inte ens få med personen ut på en krogrunda / bowling eller andra aktiviteter där hundar inte kan följa med på innan hen försvinner efter 1 timme på sin höjd hem till sin hund. (Har bara lyckats få med personen vid 2 tillfällen på ca 7-8 år.)
Personen är extremt aktiv med sin hund och hunden mår jättebra och det går ingen nöd på den överhuvudtaget.

Har träffat den många gånger och det är en jättefin lugn hund som älskar människor och leka med boll.

Svårt att träffa personen om man inte själv bjuder till och frågar om man ska ta en promenad eller ses hemma hos personen då hen vägrar lämna sin hund i onödan. Vet att hen har provat med hundvakter. Men det har inte gått något vidare och personen anser att det är bättre att den är hemma där hen vet att den är trygg än att hamna i händerna på folk som "tror" att dom är djurvänner.

Tvivlade själv till en början ang att hunden var hemma så länge varje dag o många skulle direkt döma ut personen för djurmisshandel p ga detta. Men har insett att personen gör mer för sin hund än vad väldigt många människor gör för sina djur. Har t om sett personen ligga o sova utomhus med kopplet bunden till foten bara för att hunden ska få vara ute när energin är helt slut hos hen. Så jo, det går att ha en hund hemma om dagarna när husse eller matte arbetar.

Men rent generellt så är det inget man ska eller bör rekommendera.
Senast redigerad av LostinDarkness 2022-12-18 kl. 15:34.
Citera
2022-12-18, 15:47
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Har länge velat ha en hund men läser ofta online att man inte får lämna sin hund mer än max 4 timmar per dag... då måste man alltså jobba hemifrån eller känna någon som kan hjälpa en..? :-(

Är speciellt intresserade i mindre fluffiga hundraser som maltesers, maltipoo..

Vad blir konsekvenserna? Kommer jag få en agressiv hund som börjar bita mig osv?

Uppskattar svar

Skaffa en katt istället, de är roligare
Citera
2022-12-18, 16:12
Medlem
swedsters avatar
Är så vitt jag vet tillsynsplikt minst var 4e timme för rastning och social kontakt... tror det blev inskrivet i lag så du ska nog inte skaffa hund om du inte kan ta hand om den på korrekt sätt.
Det finns hunddagis visserligen
Citera
2022-12-18, 18:33
Medlem
Har du råd med hunddagis så är det inga problem. Jag har folk på jobbet som åker hem på lunchen för att rasta
Citera
2022-12-18, 18:50
Medlem
Onanikrems avatar
Hundar är flockdjur och mår dåligt av att bli lämnade ensamma längre än ett par-tre timmar, speciellt valpar och unghundar. Vuxna hundar klarar det i allmänhet bättre men inte nyttigt för dem heller om det upprepas.
Citera
2022-12-18, 18:52
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Skaffa en katt istället, de är roligare
Kattungar mår heller inte bra av att bli lämnade ensamma, vuxna katter går däremot ofta bra att lämna ensamma (min erfarenhet) Har man två katter underhåller de varandra också.
Citera
2022-12-18, 19:10
Medlem
Är själv sugen på hund men skulle aldrig skaffa en så länge jag måste lämna den ensam.

Kommer enbart skaffa hund den dagen då jag kan anpassa livet så den är med mig hela dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in