2006-07-21, 13:04
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Ohh shit vad kool du är. Men det du skriver gör oss bara ännu säkrare på att du är en wannabe.
Var nu inte elak. Om han blir gladare av att tro att han kan mer än oss andra här så låt honom fortsätta med det. Vi ska väl inte vara elaka mot varandra?
Citera
2006-07-27, 14:52
Medlem
Yeah!!s avatar
Ni får ursäkta att jag väcker tråden, men hur ser egentligen Linux ut?
Vad är det som gör att bara socialt missanpassade hobbyproffesorer som liknar Peps Persson använder det?
Citera
2006-07-27, 15:50
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeah!!
Vad är det som gör att bara socialt missanpassade hobbyproffesorer som liknar Peps Persson använder det?

linux kan se ut lite hur som helst. såhär ser mitt ut. det finns kalle-anka distributioner som ser ut som windows och i princip inte ställer några kunskapskrav på användaren, och sen finns det andra distributioner som är lite knepigare där det huvudsakliga nöjet består i att du verkligen får se bakom kulisserna vad det är som pågår i operativsystemet och datorn i allmänhet.

Eftersom att grundstenen i linux är öppen källkod så innebär det att de flesta har programmeringsbakgrund (mig undantaget, men det är aldrig försent att lära sig). skulle misstänka att det är därför scenen ser ut som den gör.

Kombinera detta med ett närmast fientligt bemötande ifrån de etablerade mjukvaruföretagen (senaste flashversionen är 7, det enda stora spelföretaget som släpper produkter till linux är id software, adobe har inte släppt något av sina flaggskepp till linux, drivrutiner är ett helvette att få tag på osv). det finns alltid vägar runt, men det är inte direkt bekvämt att vara linuxanvändare.

fördelarna är prestanda och stabilitet, samt att man slipper microsofts fasoner. sen finns det de som föredrar linux pga vad oss och fri mjukvara står för ideologiskt. hoppas det belyste några av dina frågor åtminstonde.

peps persson?
Citera
2006-07-27, 15:56
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Yeah!!

Linux kan se ut precis som man vill men de vanligaste skrivbordsmijöerna är väl KDE och Gnome.

Screenshots:
KDE
Gnome

Citat:

Windows skeppas ju med varenda ny dator och har i princip monopol på det.
Sen brukar hårdvarutillverkare och speltillverkare inte bry sig om att göra drivrutiner/spel som funkar till Linux då marknaden inte är alltför stor, så det har blivit lite en ond cirkel.

Själv använder (Nåja, försöker iaf) jag Linux av rena principskäl, det är OpenSource.
Citera
2006-07-27, 16:15
Medlem
Yeah!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prak
Linux kan se ut precis som man vill men de vanligaste skrivbordsmijöerna är väl KDE och Gnome.

Screenshots:
KDE
Gnome

Windows skeppas ju med varenda ny dator och har i princip monopol på det.
Sen brukar hårdvarutillverkare och speltillverkare inte bry sig om att göra drivrutiner/spel som funkar till Linux då marknaden inte är alltför stor, så det har blivit lite en ond cirkel.

Själv använder (Nåja, försöker iaf) jag Linux av rena principskäl, det är OpenSource.

Tack för ett bra svar!
Linux ser ju iaf ganska trevligt ut. Lite mozilla känsla över ikoner osv. Kanske skulle testa det nästa gång man formnaterar burken !
Citera
2006-07-28, 12:55
Medlem
meons avatar
En linuxanvändares (min) haka.
http://i7.tinypic.com/219yivk.jpg

Använder linux till allt utom att spela AA med.
Då duger Windows XP utmärkt.

Kan skriva korrekta namnet på det stora dominanta OS:et också.
Citera
2006-07-28, 14:25
Medlem
Princens avatar
Hmm, jag har faktiskt planer på att dissa Windows och helt gå över till Linux. Jag tillhör dem som inte piratkopierar, använder Open Office, Gimp etc till Windows, spelar allt mindre spel så ... Varför inte vara lite rebell och byta OS?

Jag testade en Live CD en gång men thats it, har inte så stor erfarenhet alltså. Jag skulle vilja ha en enkel dist med logiskt grafiskt användargränssnitt (konsolen är säkert bra men jag vill peka och klicka).

Lite frågor dock. Hur är det med drivrutiner, ATI och NVIDIA, Logitech? Fungerar mitt trådlösa tangentbord och mus i Linux och i så fall hur kan jag kolla batteritiden? Om man ansluter digitalkameror, usb-minnen och externa hårddiskar, dyker de upp lika smidigt som "removable device" som i Windows?

Har säkert fler frågor men det är vad jag kan komma på nu.
Citera
2006-07-28, 14:47
Medlem
meons avatar
Om du kör brutalmetoden och konverterar till 100% linux då kan det bli jobbigt.
Det tar tid att trimma in allt som man vill ha det. En linuxnovis behöver ganska mycket tid till faktainsamling.
Annars skapa en partition för linux och installera. Om du verkligen vill så löser du problemen.

Kanske det som är linuxsjälen, man trixar sig förbi alla problem tillslut... men problem finns det så det räcker
Citera
2006-07-28, 18:13
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Princen
Hur är det med drivrutiner, ATI och NVIDIA, Logitech? Fungerar mitt trådlösa tangentbord och mus i Linux och i så fall hur kan jag kolla batteritiden? Om man ansluter digitalkameror, usb-minnen och externa hårddiskar, dyker de upp lika smidigt som "removable device" som i Windows?

ATIs grafikkort är huvudsakligen inriktade på direct-x och och har mindre krut på opengl. direct-x är en windows api. opengl funkar överallt. (deras absolut senaste grafikkort har inte fullt stöd för opengl 2.0 ännu, nvidia har haft det i över 1,5 år) dessutom är deras linuxdrivrutiner under all kritik. så nvidia är att föredra i linux idag.

trådlösa möss och tangentbord bör fungera i de flesta distarna. skadar inte att testa. digitalkameror som beter sig som vanliga usb minnen i windows funkar nästan alltid, är det däremot kameror som kräver särskild programvara för att fungera så kan det vara en helt annan historia.
samma sak med usb minnen. kräver de inga drivrutiner så funkar de nästan alltid. kräver de däremot drivrutiner (som bla lacies mfl gör) så är det däremot kört.

i de distar som stödjer automounting som grundinställning så ploppar enheterna upp av sig självt, i annat fall måste det aktiveras. har för mig att en hel del distar som är "secure by default" kräver att man aktivt aktiverar den sortens beteende. men det är inte omöjligt att ordna.

hårddiskar som är formaterade med NTFS är det inte säkert att skriva till ifrån linux, därför är det read only som är standardinställningen för att mounta NTFS hårddiskar. skriver man till dem så kan det resultera i korruption utav hela filsystemet så det är inte rekommenderat.
Citera
2006-07-28, 20:26
Medlem
roaders avatar
Tråden spårar ur men Linux kan se ut precis hur som helst, du kan tillockmed skapa egna fönstersystem om det så faller dig i smaken.

Såhär såg mitt desktop ut förut : http://img222.imageshack.us/my.php?i...p2khaxx4ku.png

Kontrollerna till XMMS ovanför min App-bar har jag gjort själv, bara som ex. det finns oändligt många saker att göra i Linux, no strings attached...

Sen finns det sjukt många program inom OpenSource som gör de flesta kraven möjliga, det finns tex. demoner som körs i bakgrunden som mountar extern media när du kopplar i den osv... Det är det som är tjusningen med linux, det du vill göra, det kan du göra. Finns det ett problem är det bara att lösa.

Prova på och ge det en chans
Citera
2006-07-28, 21:02
Medlem
Meccans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Princen
Hmm, jag har faktiskt planer på att dissa Windows och helt gå över till Linux. Jag tillhör dem som inte piratkopierar, använder Open Office, Gimp etc till Windows, spelar allt mindre spel så ... Varför inte vara lite rebell och byta OS?

Jag testade en Live CD en gång men thats it, har inte så stor erfarenhet alltså. Jag skulle vilja ha en enkel dist med logiskt grafiskt användargränssnitt (konsolen är säkert bra men jag vill peka och klicka).

Lite frågor dock. Hur är det med drivrutiner, ATI och NVIDIA, Logitech? Fungerar mitt trådlösa tangentbord och mus i Linux och i så fall hur kan jag kolla batteritiden? Om man ansluter digitalkameror, usb-minnen och externa hårddiskar, dyker de upp lika smidigt som "removable device" som i Windows?

Har säkert fler frågor men det är vad jag kan komma på nu.

De flesta windows spel fungerar utmärkt i Linux under Wine eller Cedega.
Citera
2006-07-28, 21:07
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meccan
De flesta windows spel fungerar utmärkt i Linux under Wine eller Cedega.
Öhh, nej? Det finns få saker som fungerar så dåligt som att spela moderna spel via wine, cedega har jag inte pysslat så mycket med. Det är alltid något som strular, flimmrar inte muspekaren hackar introfilmerna eller så syncar ljudet inte helt hundra. Sen finns det självklart en del spel som fungerar väldigt bra, men de kan räknas med två siffror. Linux är bra till mycket, men är man en inbiten pcgamer bör man nog stanna i windows eller dualboota.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in