Citat:
Ursprungligen postat av Princen
Hur är det med drivrutiner, ATI och NVIDIA, Logitech? Fungerar mitt trådlösa tangentbord och mus i Linux och i så fall hur kan jag kolla batteritiden? Om man ansluter digitalkameror, usb-minnen och externa hårddiskar, dyker de upp lika smidigt som "removable device" som i Windows?
ATIs grafikkort är huvudsakligen inriktade på direct-x och och har mindre krut på opengl. direct-x är en windows api. opengl funkar överallt. (deras absolut senaste grafikkort har inte fullt stöd för opengl 2.0 ännu, nvidia har haft det i över 1,5 år) dessutom är deras linuxdrivrutiner under all kritik. så nvidia är att föredra i linux idag.
trådlösa möss och tangentbord bör fungera i de flesta distarna. skadar inte att testa. digitalkameror som beter sig som vanliga usb minnen i windows funkar nästan alltid, är det däremot kameror som kräver särskild programvara för att fungera så kan det vara en helt annan historia.
samma sak med usb minnen. kräver de inga drivrutiner så funkar de nästan alltid. kräver de däremot drivrutiner (som bla lacies mfl gör) så är det däremot kört.
i de distar som stödjer automounting som grundinställning så ploppar enheterna upp av sig självt, i annat fall måste det aktiveras. har för mig att en hel del distar som är "secure by default" kräver att man aktivt aktiverar den sortens beteende. men det är inte omöjligt att ordna.
hårddiskar som är formaterade med NTFS är det inte säkert att skriva till ifrån linux, därför är det read only som är standardinställningen för att mounta NTFS hårddiskar. skriver man till dem så kan det resultera i korruption utav hela filsystemet så det är inte rekommenderat.