• 2
  • 3
2022-12-21, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har inte märkt av någon deflation? Vad förutom bostäder går ned i pris?

Följ pengamängden och räntor. Inflation/deflation rör sig långsamt igenom olika branscher och priser. Aktier påverkas först, sen hus/bilar, sen mat och vardagsprylar och sist din lön. Skit i energipriser, det är en separat fråga. Likadant med globala transportkedjor.
Citera
2022-12-21, 15:03
Medlem
Jag köpte nyligen nytt ljudsystem, förstärkare & högtalare. Förstärkaren har sedan jag köpte den ökat med över 40% i pris, vilket är många tusenlappar i detta fall...! Högtalarna ligger än så länge på samma nivå. Räntefri avbetalning (effektiv ränta med uppläggningsavgift mm. knappt 1,5%)... Jag ser det nästan som en investering, jämfört med att spara nåt halvår och köpa då istället.
Citera
2022-12-21, 15:06
Medlem
Citat:
Någon fler som börjat tänka i de banorna?

För bara något år sedan hade vi ju deflation enligt KPI. Priserna gick ned. Det sades vara skadligt för ekonomin, då folk ville skjuta upp sina inköp i tron om att det är billigare imorgon.

Nu är det ju precis tvärtom. Har kommit på mig själv när jag handlar att jag gärna köper extra av sådant jag vet att jag kommer göra av med. Lägger i frysen, köper torrvaror m.m. Även om inflationen går ned lär det ju dröja innan vi får deflation igen. Ser egentligen ingen anledning till att spara pengar på bank där man får kanske 2% ränta minus skatt, i praktiken 1,4% ränta när vi har prisökningar på 10%. Har vi någonsin haft så låg och negativ realränta som vi har nu?
Riksbankens reporänta borde ju för sjutton minst tripplas om de vill ligga i takt med inflationen.

Köp så mycket ni kan! Det måste ju vara det bästa man kan göra nu???!!!

Det har jag gjort länge - 43 kg premiumkaffe för ett par år sen.

Tvålar o tandkrämer hårtvättmedel ännu längre bakåt.

Strumpor o underkläder ännu längre bakåt - oöppnat kvar - jeans också - skjortor också
Citera
2022-12-21, 18:22
Medlem
cacas avatar
Citat:
Fast fortfarande långt dyrare än för ett år sen. Elen går upp igen så snart det blir kallare. Barsebäck borde byggas upp igen.
Var lite ironi i mitt inlägg, men håller med att Barsebäck borde byggas upp igen. Rent vansinnes politik där miljön vart dominerande och det man prioriterat framför människan i Sverige trotts att 99,87% av världens befolkning inte är svenskar så skulle vi rädda världen här.

Skatter och avgifter samt förbud och god tro har verkat för länge i landet, tro på marknaden som ett levande väsen ska lösa allt. Tar elen slut köper vi mer på marknaden! Så upp med solceller ni betalar privat och börja producera, men som producent ska du inte tjäna mycket för då kan andra bli avundsjuka!

Nej vi komme få allt dyrare under 2023, ja inte bostäder som kommer rasa i pris och kronofogden kommer vara en bransch som måste anställa massor. Annars kommer det gå utför. Men det vänder om år år, när de som idag skär guld med höga priser plötsligt inser att folk köper inte längre deras produkter.

Ta Bregott som vart och snuddat på 70 kr paketet, ingen som är arbetslös eller kämpar med elräkning och räntor kommer unna sig den lyxen, det får bli lätta eller något annat billigare alternativ. Då kommer priser sänkas för få igång konsumtionen som stannat, för få tror väl på att man går andra vägen och smackar på lönerna rejält, den läxan har man nog redan gjort.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in