Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Någon fler som börjat tänka i de banorna?
För bara något år sedan hade vi ju deflation enligt KPI. Priserna gick ned. Det sades vara skadligt för ekonomin, då folk ville skjuta upp sina inköp i tron om att det är billigare imorgon.
Nu är det ju precis tvärtom. Har kommit på mig själv när jag handlar att jag gärna köper extra av sådant jag vet att jag kommer göra av med. Lägger i frysen, köper torrvaror m.m. Även om inflationen går ned lär det ju dröja innan vi får deflation igen. Ser egentligen ingen anledning till att spara pengar på bank där man får kanske 2% ränta minus skatt, i praktiken 1,4% ränta när vi har prisökningar på 10%. Har vi någonsin haft så låg och negativ realränta som vi har nu?
Riksbankens reporänta borde ju för sjutton minst tripplas om de vill ligga i takt med inflationen.
Köp så mycket ni kan! Det måste ju vara det bästa man kan göra nu???!!!
Inte direkt, jag/vi köper det vi behöver. Men är det bra pris på t ex toapapper så kan det ju bli ett gäng balar. Öl och vin har vi alltid hemma och köper då och då. Färskvaror är ju bara dumt att handla för mycket, stor risk att det blir dåligt. Torrvaror kan jag handla på mig en hel del precis som du.