Citat:
Stort ja. Beror väl på ”hur nära” anhörig man är, och om det finns fler anhöriga eller om man är den enda, och hur svårt sjuk den anhöriga är.
Borderline är skit, men även helvettet har temperaturskillnader.
Finns de med borderline som har en vanlig familj och en vanligt liv som försvåras till viss del av borderline.
Finns de som medicineras tidigt och får hjälp tidigt.
Finns de som börjar missbruka som blir katastrofala.
Och sen finns det dom som min morsa.
Djävulen själv.
Som förstör livet för alla runt omkring sig, anhöriga grannar busschaffisar främlingar på stan etc etc.
Och som även missbrukar, allt hon kan. Handsprit alkohol piller oavsett form o färg, tillomed allergitabletter Alvedon omeprazol o sånt, ständigt på jakt efter kickar , och även farliga biverkningar som kan få henne att hamna i rampljuset. Egoist narcissist manipulativt farlig elak satt oss alla i skulder så vi fått spärra våra egna personnummer för ett gäng år sedan innan bank -id blev mer eller mindre obligatoriskt.
Finns bara en enda sak som skulle lösa situationen och det är tyvärr om hon ja… dog helt enkelt.
Men som svar på din fråga så är allt relativt.
Jag har haft denna mamman sedan jag föddes och är nu nånstans mellan 25-40 år (hehe
) men alla med borderline är inte som henne. Jag har C-PTSD, kroniskt stresstillstånd och fått massa fysiska problem på köpet, speciellt nu på senare år, så som håravfall, yrsel, problem med puls & blodtryck, känselbortfall i ansiktet och armar/ben, utvecklat autoimmun sjukdom utan genetisk faktor, alltså att kroppen angriper sig själv med infektioner svullna lymfar och feber utan förklaring, klarar inte av ljud ljus eller rörelse/ för mycket intryck tidvis, får panikattack om det knackar/plingar på dörren utan att jag är förberedd på besök, samma med vissa iPhone-signaler, får byta sms och ringsignal ofta och vissa klarar jag inte av att höra typ på stan. Tappar ibland synen, och minne. Är det lugnt tidvis så kan jag inte känna mig lugn o trygg för då sitter jag bara o väntar på nästa händelse/problem/hot.
Får inte sova för hon ska ta sig in hit ibland av helt ologiska anledningar, typ ”måste ladda telefonen” eller ”behöver din pant” eller ”du måste utrotas för att kunna rädda ###### ”(hennes andra barn)
Hon hatar poliser och sjukvård också vilket såklart inte är till våran (eller hennes) fördel.
Usch blev långt o snurrigt kanske men aa det finns som sagt grader i helvvetet.
Vet om några med borderline som man mött genom åren via terapi/psykiatrin som inte alls är märkbart sjuka på samma sätt, de försöker få hjälp och äter de mediciner som de bör, ansvarsfulla, vet sina egna begränsningar etc.
Bra på att utrycka sig själva och sina problem och triggers. Vet vad de ska undvika eller ej.
Har jobb pengar familj bil körkort etc.
Alltså motsatsen till morsan.
Men den gruppens anhöriga kan jag inte uttala mig om, hur det varit för dom.