2026-06-27, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Jag tror ingen förstår vad du menar. Kan en mus välja vad den ska äta?
Men låt fantasin flöda. Jag tänker mig att en mus gärna hade velat äta katt som hämnd

Det är möss i laboratorier, som under kontrollerade former mäts i allt vad de gör.

Möss som får fri mat dvs äta vad de vill, har andra resultat än möss som inte får äta vad de vill.

Hur kan detta vara svårt att förstå?

Tror dessa Vetenskapliga experiment utfördes på 1930 talet första gången och har bevisats stämma.
Citera
2026-06-30, 10:07
Medlem
Jag vet inte om det ska kallas för fasta men har jag käkat buffé på lunchen hoppar jag oftast över aftonmålet och äter ingenting till nästa frukost. Totalt 18 timmars matuppehåll.

Men som sagt, fasta kanske det inte ska kallas. Jag känner ingen hunger och behöver inte äta. Enbart förenat med välbehag när man känner att systemet befriar sig från en brakmiddag.

En positiv sak som kan komma ut av trenden med periodisk fasta är emellertid att insikten att man inte behöver äta så jävla ofta sprids hos fler. Ju färre måltider man äter desto lättare är det att kontrollera matintaget.

Det finns inga som helst medicinska belägg för att påstå att matintaget måste ske vid något visst antal tillfällen per dygn. Det kan man välja helt fritt inom vida marginaler.

Framförallt mellanmål är oftast olika mer eller mindre söta skitprodukter som bara triggar hormonaxlarna helt i onödan. Ett otyg.
Citera
2026-07-07, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Jag vet inte om det ska kallas för fasta men har jag käkat buffé på lunchen hoppar jag oftast över aftonmålet och äter ingenting till nästa frukost. Totalt 18 timmars matuppehåll.

Men som sagt, fasta kanske det inte ska kallas. Jag känner ingen hunger och behöver inte äta. Enbart förenat med välbehag när man känner att systemet befriar sig från en brakmiddag.

En positiv sak som kan komma ut av trenden med periodisk fasta är emellertid att insikten att man inte behöver äta så jävla ofta sprids hos fler. Ju färre måltider man äter desto lättare är det att kontrollera matintaget.

Det finns inga som helst medicinska belägg för att påstå att matintaget måste ske vid något visst antal tillfällen per dygn. Det kan man välja helt fritt inom vida marginaler.

Framförallt mellanmål är oftast olika mer eller mindre söta skitprodukter som bara triggar hormonaxlarna helt i onödan. Ett otyg.

Ja, det är en osund matkultur vi har i Sverige. Dessa mellanmål är så osunda för hälsan. Hörde igår att 1600 personer i Sverige ej fyllda 20 år får viktminskningsmedicin (dubbelt så många mot året innan). Deras liv är typ delvis förstörda redan.

Livsmedelsverket stödjer fortfarande alla kostråden vilket jag tycker är galenskap. Alla där bör få sparken och så inrättar man ett nytt statligt organ som ger kostråd på metastudier istället.
Citera
2026-07-07, 08:41
Medlem
void-exes avatar
Jag tror många fastnar lite för mycket i själva fastan. Visst kan det fungera för vissa, men frågan är om det verkligen är fastan i sig som gör skillnaden eller att man helt enkelt äter mindre totalt.

För mig känns det som att en enklare väg ofta fungerar bättre i längden. Ta lite mindre portioner, minska på sådant som pasta och potatismos och lägg till mer grönsaker istället. Man blir ofta lika mätt ändå, men får i sig mindre energi.

Problemet med många dieter är att de blir ett projekt som man ska kämpa med hela tiden. En metod där man nästan inte märker förändringen är nog lättare att hålla i flera år.

Jag tror mer på små vanor som blir en naturlig del av livet än hårda regler som många tröttnar på efter ett tag.
Citera
2026-07-07, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ja, det är en osund matkultur vi har i Sverige. Dessa mellanmål är så osunda för hälsan. Hörde igår att 1600 personer i Sverige ej fyllda 20 år får viktminskningsmedicin (dubbelt så många mot året innan). Deras liv är typ delvis förstörda redan.

Livsmedelsverket stödjer fortfarande alla kostråden vilket jag tycker är galenskap. Alla där bör få sparken och så inrättar man ett nytt statligt organ som ger kostråd på metastudier istället.

Ibland undrar man: Ska det vara så jävla svårt? En skiva rågbröd med bara riktigt smör på och en tallrik fil med bara krossat knäckbröd alternativt lite gröt och en stor kopp te morgon 0600-0700

Middagsmål vanlig mat max 400 gram mellan 1100 och 1300. Vanligt kranvatten ad libitum till.

Aftonmål mål samma skiva rågbröd igen + en skål med grönsaker och en stor kopp te. 1800-1900.

ÄVEN PÅ HELGERNA samt att man ska GE FAN I ATT KRÖKA.

KLART. Ger tydlig viktminskning om man håller fast vid det i några månader.

Kan kombineras med LÄTT konditionsträning och LÄTT styrketräning två-tre gånger i veckan. Inga överdrifter. Fokus ska vara välbefinnande. Inte utseende och prestation. Man ska se det som kroppsvård ungefär som man ser på att raka sig eller borsta tänderna och bara jämföra med sig själv.

Det som ger resultat är tålamod och konsekvens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in