2026-05-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Kan inget annat än hålla med. Jag har slösat enorma mängder tid på detta. Enorma.

Tack för medhåll och förståelsen för problematiken som jag målar upp.
Citera
2026-05-09, 21:13
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Tack för medhåll och förståelsen för problematiken som jag målar upp.

jag tror faktiskt jag kommer ta mig till karolinska ätstörnings enheten i oktober
Citera
2026-05-30, 21:56
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag är också intresserad av OMAD. Jag skapade den här tråden.

(FB) OMAD - vad och när äter ni? Hälsosamt? Socialt?

Nu brukar jag äta två gånger per dag. En liten lunch. Stor middag. Ibland är lunchen endast en frukt. Jag gör detta för att jag försöker gå ner i vikt/midja med kalorirestriktion och lätt träning.

Det händer att det bara blir en gång per dag. Men dessa dagar brukar det vara svårt att koncentrera sig på annat än den stora middagen man ska äta på kvällen :-)

Jag gör så här därför att det passar mig. Det blir lättare att hålla reda på hur många kalorier man trycker i sig ifall man bara äten en gång per dag. Jag tvivlar på att det är något speciellt med fasta avseende att gå ner i vikt/midja eller hålla sin vikt/midja - det är antal förtärda och antal förbrända kalorier som är absolut viktigast.
Kul.

Jag har kört på med min OMAD och nu skulle jag aldrig komma på tanken att äta frukost, lunch och så. Äter min middag, tränar och så lite kasein mm på det.

Folk går alltså på riktigt upp på morgonen och äter gröt, mackor och dricker juice. Svårt att greppa egentligen.

Periodisk fasta ska ju ha sina hälsofördelar och jag har ingen anledning att misstro det, viktnedgångsmässigt är det nog ungefär lika. Jag tycker bara det är otroligt mycket lättare med keto/omad. Brukar variera intaget mellan 2000 och ca 1000 kcal och musklerna verkar stanna kvar vad jag kan se. Ibland blir det en hel fastedag för skojs skull.
Är så pass anpassad att hunger inte riktigt existerar. Går, springer och gymmar utan problem.

Är i superform får man lov att säga, aldrig varit i bättre.
Senast redigerad av Readyfreddie 2026-05-30 kl. 22:04.
Citera
2026-05-31, 07:29
Medlem
Jahapp, det var den hälsotrenden som skulle avslöjas.

Dags för en tråd om svunna hälsotrender? Saker som kommit och gått, vad det var som skulle vara så inihelvete bra med att äta si eller så, varför det var värdelöst och hur det försvann.
Citera
2026-06-17, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Jahapp, det var den hälsotrenden som skulle avslöjas.

Dags för en tråd om svunna hälsotrender? Saker som kommit och gått, vad det var som skulle vara så inihelvete bra med att äta si eller så, varför det var värdelöst och hur det försvann.

Mitt förslag är att läkemedlet Ozempic och dess efterföljare är den största bluffen i modern tid. Alla över ett visst BMI klassas numera som kroniskt sjuka. Vad detta innebär är för mig en gåta då det aldrig lyfts fram. Det är så långsökt tycker jag. Det innebär att bodybuilders och skådespelare som kraftigt går upp i vikt skulle vara kroniskt sjuka. Även när de går ner i vikt?

Läkemedelsföretagen har verkligen lyckats lura en hel värld. Som extra krydda på moset så är det inte många som ens lyckas gå ner mer än några kilon på ozempic. Fortfarande tjocka och fula och sjukdomarna som diabetes, cancer kommer komma ändå. För de vägrar äta mat som är hälsosam.

Som sagt. Detta är mitt förslag. Edit:
Hur länge har inte ozempic och dessa läkemedel funnits nu? Man borde veta nu att de inte fungerar då befolkningen kommer gå upp i vikt och inte ner.
Marabou mjölkchoklad är nästan bara rent socker och skräp för kroppen. Ändå är det bland det mest sålda på samtliga ICA butiker. Och människor undrar vad de gör fel... Herre.
Senast redigerad av JohnWicks 2026-06-17 kl. 15:27.
Citera
2026-06-17, 15:24
Medlem
man vet att möss som hålls nära svältgränsen - lever dubbelt så lång tid som möss dom får äta vad de vill. Dra era egna slutsatser.
Citera
2026-06-22, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
man vet att möss som hålls nära svältgränsen - lever dubbelt så lång tid som möss dom får äta vad de vill. Dra era egna slutsatser.

Jag tror ingen förstår vad du menar. Kan en mus välja vad den ska äta?
Men låt fantasin flöda. Jag tänker mig att en mus gärna hade velat äta katt som hämnd
Citera
2026-06-22, 13:43
Medlem
busy-signals avatar
Fasta är definitivt inget skojeri. Har aldrig testat dygnsfasta, men kör IF sedan många år tillbaka. Så för mig är det inget snack om att det funkar, och att man mår jättebra av det.

Personligen mår jag som bäst när jag bara äter ett mål om dagen. Även om jag oftast äter två måltider med några timmars mellanrum.
Jag tror att periodisk fasta slår alla bantningskurer och injektionssprutor i hela världen. Förutsatt att maten man äter nyttig mat, dvs kött, ägg och animaliska fetter. Dygnsfasta är förmodligen ännu bättre, men det kräver nog att man är av lite tuffare virke än jag.

Men om jag skulle drabbas av cancer så skulle jag sätta dygnsfasta i system, för att svälta ut tumörerna.

Citat:
Mitt förslag är att läkemedlet Ozempic och dess efterföljare är den största bluffen i modern tid. Alla över ett visst BMI klassas numera som kroniskt sjuka. Vad detta innebär är för mig en gåta då det aldrig lyfts fram. Det är så långsökt tycker jag. Det innebär att bodybuilders och skådespelare som kraftigt går upp i vikt skulle vara kroniskt sjuka. Även när de går ner i vikt?

Läkemedelsföretagen har verkligen lyckats lura en hel värld. Som extra krydda på moset så är det inte många som ens lyckas gå ner mer än några kilon på ozempic. Fortfarande tjocka och fula och sjukdomarna som diabetes, cancer kommer komma ändå. För de vägrar äta mat som är hälsosam.

Som sagt. Detta är mitt förslag. Edit:
Hur länge har inte ozempic och dessa läkemedel funnits nu? Man borde veta nu att de inte fungerar då befolkningen kommer gå upp i vikt och inte ner.
Marabou mjölkchoklad är nästan bara rent socker och skräp för kroppen. Ändå är det bland det mest sålda på samtliga ICA butiker. Och människor undrar vad de gör fel... Herre.

(det fetade) Intressant spaning, skulle inte förvåna mig. Det lär ju visa sig inom bara 5-10 år annars, om folk verkligen blir friskare och lever längre av det, etc. Vilket jag är tveksam till.

Men "medicinen" kommer säkert ändå att fortätta säljas, även om det tex skulle förkorta livslängden med ett antal år. För folk verkar älska sina sprutor mer än hälsan själv.
Citera
2026-06-22, 14:00
Medlem
Jag gillar inte namnet "fasta" riktigt. Det används högt och lågt.
Så som att du berättar: att du upplever en hälsosammare kropp. Det tyder på att du förbättrat din kost. Kanon ju!
Sen äter du nog inte jätteofta på animaliskt för det orkar man kanske inte om man äter samma portitioner som man brukade. Det har att göra med att animalisk kost inte triggar hunger. Inte blir man speciellt sugen på mat i flera timmar efter 10 kokta ägg. men drar man kolhydrater så kurrar magen ganska snabbt igen trots att man åt fler kalorier i sin portition mat som innehöll kolhydrater. Jag fastnar väl också kan man säga. Äter kl runt kl 6, 10 och 18. Inget medvetet utan det passar för mig att äta då.
Det är kanon att du äter animaliskt om du nu mot förmodan skulle få cancer. Cancer uppstår iof från mycket men främst får vi människor cancer från kolhydrater. Tex på sjukhus så sprutar man in sockerlösning i alla patienter vid någon slags röntgen för då aktiveras cancer cellerna och syns på röntgen. Så man vet att det är socker som göder cancer cellerna.

Att vi blir friskare ser jag inget tecken på alls. Jag känner många i 50-70 års åldern som ätit sig till sjukdomar och det finns ingen som ens kan överväga att byta kost. Nu är ju detta inget bevis men det speglar den bild som ges ut av de alarmerande rapporter som olika organisationer släpper regelbundet. Vill man så kan man besöka ozempic tråden här på flashback och skaffa sig en uppfattning. Det finns inga där vad jag kunde se som diskuterar hälsosam kost. Däremot skriver flera om att de fortsätter äta skräpmat och ta sprutor. Jag försökte dra igång lite debatt där kring att ändra kosten utan att lyckas. Ingen vill diskutera en sådan livsstil.

Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Fasta är definitivt inget skojeri. Har aldrig testat dygnsfasta, men kör IF sedan många år tillbaka. Så för mig är det inget snack om att det funkar, och att man mår jättebra av det.

Personligen mår jag som bäst när jag bara äter ett mål om dagen. Även om jag oftast äter två måltider med några timmars mellanrum.
Jag tror att periodisk fasta slår alla bantningskurer och injektionssprutor i hela världen. Förutsatt att maten man äter nyttig mat, dvs kött, ägg och animaliska fetter. Dygnsfasta är förmodligen ännu bättre, men det kräver nog att man är av lite tuffare virke än jag.

Men om jag skulle drabbas av cancer så skulle jag sätta dygnsfasta i system, för att svälta ut tumörerna.

Intressant spaning, och jag blir inte förvånad om du har helt rätt. Det lär ju visa sig inom bara 5-10 år, om folk verkligen blir friskare och lever längre av det, etc. Vilket jag är tveksam till.

Men det skulle inte förvåna mig om det ändå kommer fortsätta säljas, även om det tex skulle förkorta livslängden med ett antal år. För folk verkar älska sina sprutor mer än hälsan själv.
Senast redigerad av JohnWicks 2026-06-22 kl. 14:02.
Citera
2026-06-25, 21:29
Medlem
carminaburanas avatar
jafg kör 1800 kcal keto om dan nu, med 4 mål mat, och går stadigt ner runt 1.2 kilo i veckan. jag är nöjfd och jag slipper tappa håret.,
Citera
2026-06-26, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
jafg kör 1800 kcal keto om dan nu, med 4 mål mat, och går stadigt ner runt 1.2 kilo i veckan. jag är nöjfd och jag slipper tappa håret.,

Det är bara att fortsätta kämpa. Du behöver kanske inte räkna kalorier på keto eller tycker du inte att du blir mätt?
Citera
2026-06-26, 21:24
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Det är bara att fortsätta kämpa. Du behöver kanske inte räkna kalorier på keto eller tycker du inte att du blir mätt?

Det är lite speciellt för mig nu på sommaren. Jag kan inte äta under dagen, så jag dricker egenkomponerade keto‑måltidsersättningar. (runt 400 kcal, bestående av ägggulepulver, vassleprotein, mct c8 pulver, lectitin, och äggvitepulver. sen kompletterar jag med koppar, järn, c vitamin, d vit, omega3, MTM, inulin, kisel,b vit komplex, selen. allt på rätt tider såklart så de inte konukrrerar med varndra. 2 såna, sen en shake med marint collagen och ägg vite pulver. Sist på kvällen tar jag 20g kasein. JAg äter mitt mål mat på dagen kl 19, som då är runt 7-800 kcal, och är oftast lax, fläsk, nät eller annat gott. dagarna snittar på 1800 kcal, och runt 150-160g protein.) Jag gillar verkligen att planera, väga mat och ha struktur när jag äter nyttigt. Men varje år slutar det likadant: i slutet av sommaren går allt åt helvete.

Jag når min målvikt och tänker att jag ska ”unna mig” i en vecka eller två. Och vips är jag uppe på 100–105 kilo igen och har slösat bort fyra månader av mitt liv. Så har det varit varje år i nästan 20 år, och jag är så trött på det.

Tidigare har jag alltid panikfastat för att gå ner igen – kört 1200 kcal, OMAD och strikt keto. Men då får jag telogent effluvium som ett brev på posten i augusti. Så nu ska jag testa att ligga på 1800 kcal och äta fyra mål om dagen och se om det hjälper.

Ett stort problem är att jag är egenanställd och singel. När säsongen är slut är jag helt ensam, och helt slutkörd efter fyra månaders hårt jobb, sju dagar i veckan, sexton timmar om dagen. Då flippar jag totalt och gör inget annat än att äta och kolla på tv i fyra månader. Men nu ska jag försöka bryta det mönstret med den här taktiken (så tänekr jag varje år) . Jag ska nog också söka hjälp på ätstörningsenheten här i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in