2024-07-29, 09:00
Medlem
När du äter och vad du äter är lika viktig
Undvik onaturliga matvanor=äta från morgon till kväll

(Intressant att många naturligt har svårt att äta frukost...Inga djur äter frukost)

Citat:
Fasting Hour by Hour :

24 HOUR FAST –
8:05 – First 4-8 Hours – Blood sugar starts to fall.
8:38 – At 12 Hours – All food in digestive tract is now burned. Around 13 hours you should see some autophagy
9:08 – 14 Hours – Body is running out of glucose and Ketosis MAY begin but may not be based on your adaptation stage.
9:44 – 16 – 18 Hours – Fat burning ramps up and autophagy goes up dramatically.
10:51 – 24 Hours – Glucose is all gone and the body will start to rely on Ketones.
24 HOUR FAST OVER
11:40 – 36 Hours – Autophagy goes up by 33%. Major cleaning mode. Total body cleanup.
12:15 – 48 Hours – Autophagy will go up even more 30% more. At 72 hours autophagy has limited.

NOTE : At this point your body may be doing a major cleanup and you may experience some stronger bowel movements that may take longer than usual. Trust in your body, stay calm, relaxed and look forward to a healthier body.

13:37 – Muscoskeletal changes – Your body is starting to get stem cells healing the body. It can be slightly painful.

14:29 – 96 Hours – Intestinal stem cells start to max out. A reset of the immune system, a reset of the microbiome, human growth hormone.

15:20 – Breaking the fast – Use very very light foods. Bone broth is an amazing way to break the fast.

Citera
2024-07-29, 18:30
Medlem
Cigge3s avatar
Blev sugen på vattenfasta efter att ha sett några video om det.kör minst 7 dagar eller 14-21 dygn, har inte bestämt mig än.

26/7 åt jag min sista måltid, dricker bara vatten te kaffe sprängticka.
Inne på 3e dygnet och ingen hunger men otrolig energi, städat hela lgh igen.
Det största problemet är inte hunger utan man har inget att göra, att tillaga 3 mål mat om dagen tar tid och genererar disk osv.
Senast redigerad av Cigge3 2024-07-29 kl. 18:33.
Citera
2024-07-29, 23:14
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cigge3
Blev sugen på vattenfasta efter att ha sett några video om det.kör minst 7 dagar eller 14-21 dygn, har inte bestämt mig än.

26/7 åt jag min sista måltid, dricker bara vatten te kaffe sprängticka.
Inne på 3e dygnet och ingen hunger men otrolig energi, städat hela lgh igen.
Det största problemet är inte hunger utan man har inget att göra, att tillaga 3 mål mat om dagen tar tid och genererar disk osv.
Jag ska köra en längre vattenfasta snart. Testade sju dagar tidigare och blev väldigt matt på slutet. I efterhand insåg jag att jag nog skulle behövt få i mig salt. Så jag ska inte glömma saltet nästa gång.
Citera
2024-07-30, 08:50
Medlem
Cigge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag ska köra en längre vattenfasta snart. Testade sju dagar tidigare och blev väldigt matt på slutet. I efterhand insåg jag att jag nog skulle behövt få i mig salt. Så jag ska inte glömma saltet nästa gång.

Dygn 4
Ja jag såg att man kan behöva ta lite salt emellanåt, kände mig lite vimmelkantig i morse när jag vaknade. Kan vara att hjärnan inte är van att gå på ketoner men tar en nypa salt i vattnet idag.
Citera
2024-07-30, 09:46
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Ja, varför kör man såna där dieter?
Dra ner på lite kolhydrater och träna allsidigt bara. Håll i det under några år, så har du en hållbar livsstil istället på att hålla på och jojobanta/träna och slita på kroppen.

Är anledningen att det ska gå snabbt? Lättja?
Är det samma folk som dag ut och dag in diskuterar träningsscheman, istället för att gå och slita på gymmet/i motionsspåret?
Citera
2024-07-30, 10:17
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Ja, varför kör man såna där dieter?
Dra ner på lite kolhydrater och träna allsidigt bara. Håll i det under några år, så har du en hållbar livsstil istället på att hålla på och jojobanta/träna och slita på kroppen.

Är anledningen att det ska gå snabbt? Lättja?
Är det samma folk som dag ut och dag in diskuterar träningsscheman, istället för att gå och slita på gymmet/i motionsspåret?
Lättja?

Herregud, man går ner i vikt om man lyckas vända den där kaloribalansen så man inte fettar på sig utan går ner i vikt istället. Sen hur man åstadkommer detta, det varierar. Vissa gillar att springa, vissa gillar att dra ner på kolisarna, vissa fastar osv osv osv.

Din metod kanske är "dra ner på lite kolhydrater och träna allsidigt", fine. Men varför dissa andra metoder?

Dessutom, fasta är nyttigt för hälsan av andra skäl än viktnedgång.

Ger du samma råd gällande alkohol förresten? Om nån säger att det har blivit lite väl mycket alkohol nu under semestern t.ex. och det skulle nog sitta fint med en vit månad nu. Kontrar du med lättja, man ska ha jämna dryckesvanor över året osv?
Senast redigerad av BackToHegel 2024-07-30 kl. 10:24.
Citera
2024-07-30, 10:46
Medlem
Citat:
Lättja?

Herregud, man går ner i vikt om man lyckas vända den där kaloribalansen så man inte fettar på sig utan går ner i vikt istället. Sen hur man åstadkommer detta, det varierar. Vissa gillar att springa, vissa gillar att dra ner på kolisarna, vissa fastar osv osv osv.

Din metod kanske är "dra ner på lite kolhydrater och träna allsidigt", fine. Men varför dissa andra metoder?

Dessutom, fasta är nyttigt för hälsan av andra skäl än viktnedgång.

Ger du samma råd gällande alkohol förresten? Om nån säger att det har blivit lite väl mycket alkohol nu under semestern t.ex. och det skulle nog sitta fint med en vit månad nu. Kontrar du med lättja, man ska ha jämna dryckesvanor över året osv?

Jag dissar dem för att de inte är hållbara.

Och din liknelse med alkohol är så konstig så det går inte att besvara
Citera
2024-07-30, 10:49
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Jag dissar dem för att de inte är hållbara.

Och din liknelse med alkohol är så konstig så det går inte att besvara
Ok, glöm alkoholen.

Men kan du förklara "för att de inte är hållbara". Vem är inte hållbar? Fasta är ett gammal koncept, finns i massor av kulturer och är absolut ett hållbart koncept enligt mig.
Citera
2024-07-30, 11:16
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leif60
Det finns inga vetenskapliga belägg för att periodvis fasta är bättre än samma minskning av kalorier över längre tid. Oavsett vilken 5:2, 3:1 8:16 eller annan fastediet du väljer så kommer du inte få bättre resultat än om du hade minskat kalorierna lika mycket men jämt över längre tid.
Inte i något avseende är periodvis/intermittent fasta överlägset kalorirestriktion. Inte heller såsom Vetenskapens värld på TV påstod för ett antal veckor sedan att fasta behövs för autofagi för att förlänga livet.
Varför avslöjas inte fastebluffen? Tror ni på att periodvis fasta är bättre/nyttigare än samma minskning av kalorier men över lite mer tid?

Men det är väl bara för dig att skriva en artikel och få den publicerad i the Lancet eller New England Journal of Medicine. så löser du problemet. Jag tror att det är effektivare och trovärdigare än att gnälla på Flashback. Du verkar tro att du besitter kompetensen för att bli publicerad där
Citera
2024-07-30, 14:44
Medlem
Citat:
Ok, glöm alkoholen.

Men kan du förklara "för att de inte är hållbara". Vem är inte hållbar? Fasta är ett gammal koncept, finns i massor av kulturer och är absolut ett hållbart koncept enligt mig.

Många av de där varianterna är quickfixar.
Man fastar/svälter sig för att snabbt gå ner i vikt.
När man sedan är ”klar” (tänk efter en stund vad ”klar” betyder) med fastan sticker de flesta upp i vikt igen.
Det finns siffror på det.

Istället så bör man lägga om sin kost och träning så att man trivs med det på lång sikt.
Citera
2024-07-30, 19:52
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Många av de där varianterna är quickfixar.
Man fastar/svälter sig för att snabbt gå ner i vikt.
När man sedan är ”klar” (tänk efter en stund vad ”klar” betyder) med fastan sticker de flesta upp i vikt igen.
Det finns siffror på det.

Istället så bör man lägga om sin kost och träning så att man trivs med det på lång sikt.
Så de som fastar regelbundet gör det inte på lång sikt menar du?

Vad är det med fastan som gör den till en quick fix och finns det siffror på det, presentera dem är du bussig.
Citera
2024-09-20, 09:22
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag saknar faktalänkar i TS som styrker påståendet.

Uppenbarligen ger t.ex 5:2-dieten friskare människor enligt forskning.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...rbattrad-halsa

Försök hitta en fet arab (de fastar en månad varje år).

Är du helt från vettet? Skulle i stället uppmana dig att hitta en smal arab. I synnerhet arabiska kvinnor är ju i regel fullständigt klotformade.

https://en.wikipedia.org/wiki/Obesit...d_North_Africa
https://www.reddit.com/r/geography/c...high_rates_of/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in