2023-06-06, 21:13
Medlem
Själv har jag inte käkat frukost på typ 12 år så kroppen var van. Jag kollade på en youtube-video och läste 3-4 studier om fasta och insåg att detta var något jag ville ta vara på när jag redan hade vanan inne.
Jag har inget behov av att tappa vikt utan det var just autofagi och att avvänja sockerbehovet som tilltalade.
Min första vattenfasta (för ungefär en månad sen) varade 60h och min andra 96h två veckor senare. När man inser att viljan är stark nog så tenderar man att bli nyfiken på hur långt man kan ta det.
Efter 96h började jag lukta av ketosis vilket var en intressant upplevelse, där avbröt jag och har fortsättningsvis ätit mindre kolhydrater.
Jag har nu kört OMAD i en vecka ungefär för att hitta en balans i det hela fast jag är sugen på att köra en sträcka på vatten igen snart.
Och jävlar vad tid och pengar man sparar när man inte måste sitta och äta hela tiden.
Citera
2023-06-08, 19:23
Medlem
stickadhalsduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av do-ob
Själv har jag inte käkat frukost på typ 12 år så kroppen var van. Jag kollade på en youtube-video och läste 3-4 studier om fasta och insåg att detta var något jag ville ta vara på när jag redan hade vanan inne.
Jag har inget behov av att tappa vikt utan det var just autofagi och att avvänja sockerbehovet som tilltalade.
Min första vattenfasta (för ungefär en månad sen) varade 60h och min andra 96h två veckor senare. När man inser att viljan är stark nog så tenderar man att bli nyfiken på hur långt man kan ta det.
Efter 96h började jag lukta av ketosis vilket var en intressant upplevelse, där avbröt jag och har fortsättningsvis ätit mindre kolhydrater.
Jag har nu kört OMAD i en vecka ungefär för att hitta en balans i det hela fast jag är sugen på att köra en sträcka på vatten igen snart.
Och jävlar vad tid och pengar man sparar när man inte måste sitta och äta hela tiden.

Jävligt imponerande att börja med en 60h fasta. Får man fråga om vikt, längd och ålder och om du tränar?

Hur var sömnen när du fastade 60h och 96h? Hur kände du dig på morgonen?
Citera
2023-06-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk
Jävligt imponerande att börja med en 60h fasta. Får man fråga om vikt, längd och ålder och om du tränar?

Hur var sömnen när du fastade 60h och 96h? Hur kände du dig på morgonen?

Har ingen våg men är smal till normalbyggd, skulle gissa runt 75kg baserat på när jag vägde mig på gym för ett tag sedan. 185cm, 33 år och tränar inte. Jag har dock börjat intressera mig för träning+fasta och förstått att det är gynnsamt att träna med förhöjda nivåer av tillväxthormon men att man bör bryta fastan i samband med att träning.

Sömnen var helt normal faktiskt, tänkte inte så mycket på den. Jag var i övrigt fysiskt aktiv under de längre perioderna utan att känna mig märkbart försvagad, säkert för att kroppen brände fett.

Först nu när jag kör OMAD så har jag märkt att jag inte kunnat prestera så mycket muskelstyrka, säkert för att jag behöver käka mycket mer vilket är svårt när magsäcken avvänjt sig.
Citera
2023-06-10, 18:57
Medlem
stickadhalsduks avatar
Citat:
Har ingen våg men är smal till normalbyggd, skulle gissa runt 75kg baserat på när jag vägde mig på gym för ett tag sedan. 185cm, 33 år och tränar inte. Jag har dock börjat intressera mig för träning+fasta och förstått att det är gynnsamt att träna med förhöjda nivåer av tillväxthormon men att man bör bryta fastan i samband med att träning.

Sömnen var helt normal faktiskt, tänkte inte så mycket på den. Jag var i övrigt fysiskt aktiv under de längre perioderna utan att känna mig märkbart försvagad, säkert för att kroppen brände fett.

Först nu när jag kör OMAD så har jag märkt att jag inte kunnat prestera så mycket muskelstyrka, säkert för att jag behöver käka mycket mer vilket är svårt när magsäcken avvänjt sig.

Jag styrketränar 4 dagar i veckan och tränar oftast kring kl 8 på morgonen. Äter 20:00 på kvällen och tycker att det funkar utmärkt att träna på en 12 timmars fastande mage. Om jag skulle tävla i styrelyft eller liknande så hade jag nog inte kört på detta upplägg dock då det känns som man tappar 5-10% i styrka. Känns som det inte spelar så stor roll dock som motionär som bara vill hålla sig i god form.

Samma sak gäller efter passet, då det dröjer drygt 3 timmar tills jag äter lunch, vilket enligt många studier inte är 100% optimalt för maximal muskeltillväxt. Men igen, som motionär känns det viktigare att hitta ett upplägg som funkar och som man trivs med och kan vara konsekvent med. Då vinner man i längden och några procent hit eller dit spelar mindre roll i min bok
Citera
2023-06-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk
Jag styrketränar 4 dagar i veckan och tränar oftast kring kl 8 på morgonen. Äter 20:00 på kvällen och tycker att det funkar utmärkt att träna på en 12 timmars fastande mage. Om jag skulle tävla i styrelyft eller liknande så hade jag nog inte kört på detta upplägg dock då det känns som man tappar 5-10% i styrka. Känns som det inte spelar så stor roll dock som motionär som bara vill hålla sig i god form.

Samma sak gäller efter passet, då det dröjer drygt 3 timmar tills jag äter lunch, vilket enligt många studier inte är 100% optimalt för maximal muskeltillväxt. Men igen, som motionär känns det viktigare att hitta ett upplägg som funkar och som man trivs med och kan vara konsekvent med. Då vinner man i längden och några procent hit eller dit spelar mindre roll i min bok

Mja, tror också på att hellre ha en stabil rutin än att räkna kalorier eller sådant. Om jag kommer igång med träningen så blir det nog inget under längre fasta utan snarare att man käkar OMAD med extra proteiner.
Citera
2023-06-13, 09:33
Medlem
Citat:
Mja, tror också på att hellre ha en stabil rutin än att räkna kalorier eller sådant. Om jag kommer igång med träningen så blir det nog inget under längre fasta utan snarare att man käkar OMAD med extra proteiner.

Det som funkar sitter i huvudet
1. Kalorier styr fettprocenten
1. Träning regelbunden (läs fysisk ansträngning) är nödvändigt för att kroppen ska kunna hålla sig frisk
1. Dieter skapar bara onödiga regler som bara gör livet mer komplicerat. Vi vet redan hur man kan äta.
1. För att följa det jag skrev ovan så behöver man regelbundet jobba med sig själv. Allt sitter i huvudet. Så huvudet är det man ska jobba med. Om man inte vet hur man ska göra så finns det jättemånga som löst koden och kan hjälpa andra så de också blir duktiga snabbt.
Senast redigerad av JohnWicks 2023-06-13 kl. 09:47.
Citera
2023-07-08, 13:34
Avstängd
Trådskaparen och flera andra i tråden är djupt okunniga. Det finns gott om vetenskapliga artiklar som är peer reviewed om de många hälsofördelarna med alla typer av fasta.
Citera
2023-07-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Trådskaparen och flera andra i tråden är djupt okunniga. Det finns gott om vetenskapliga artiklar som är peer reviewed om de många hälsofördelarna med alla typer av fasta.
Jo det finns tom böcker skrivna av läkare som testat fasta på försökspersoner.

Jag fick diagnos Diabetes 2. Då bestämde jag mig att följa råden från en diabetesläkare att fasta. Jag fastade 5 dagar på mest vatten, men te, kaffe och buljong, lite torrt vin också...
Jag har gjort sådan fasta ett par gånger och min diabetes är borta, väck.
Säkert lurar den i väntan på att slå till igen, den är latent. Men än så länge har min reversion hållit mig frisk. Man reverserar sockersjukan.
Jag äter LCHF naturligtvis. Men annat ibland, men sällan.
Citera
2023-07-08, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leif60
Det finns inga vetenskapliga belägg för att periodvis fasta är bättre än samma minskning av kalorier över längre tid. Oavsett vilken 5:2, 3:1 8:16 eller annan fastediet du väljer så kommer du inte få bättre resultat än om du hade minskat kalorierna lika mycket men jämt över längre tid.
Inte i något avseende är periodvis/intermittent fasta överlägset kalorirestriktion. Inte heller såsom Vetenskapens värld på TV påstod för ett antal veckor sedan att fasta behövs för autofagi för att förlänga livet.
Varför avslöjas inte fastebluffen? Tror ni på att periodvis fasta är bättre/nyttigare än samma minskning av kalorier men över lite mer tid?
Det är inte alls lögn. Periodvis fasta bevisligen ändrar din hormonprofil. Periodvis fasta är skyddande mot cancer osv.

I Mellanöstern röker man och äter lite mer mat som kan ge cancer, trots det ser man inte särskilt mycket högre förekomst av cancer. Och det kan man tacka fastandet som är beskyddande för allt möjligt.
Citera
2023-07-08, 14:22
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
Blir inte magen utspänd av att äta ett enda större mål om dagen? Ang. din sista mening så kan man ju alltid ta ett blodprov då och då. Checka hälsan för att vara på den säkra sidan.

Själv känner jag att både orken och humöret påverkas lite av dygnslång fasta. Men kan stå ut med detta så länge inget mer gravt sker till följd av ens eget fastande. Så länge som resultaten från ens senaste läkarbesök visar på normala värden i kroppen så är det lugna puckar för min del.

Att äta kolhydrater tidigt på dagen är receptet för en helvetesdag för mig. Blir trött direkt, ibland bara somnar jag. Så jag uträttar dagens måsten innan jag äter. När jag jobbade på gård åt jag en väldigt liten lunch för energin, men inte en hel måltid, det hade aldrig funkat.

Värsta är när familjen (inte någon jag bor med), har lagat mat i två timmar. Sedan sätter de sig ner, tar några tuggor och går från bordet. Jag har inte ens hunnit börja. Det var väl gott säger de och dukar av.

???

Sedan inom 30 minuter börjar de frossa i kex.
Citera
2023-07-20, 22:08
Medlem
carminaburanas avatar
jag har kört 24 timmars ketomad i några år. dock ska detta inte vara särskilt bra för kroppen, de rekommenderar 18-6. men 24 timmar passar mig perfekt. Jag ligger lågt med kcal med, runt 1500
Citera
2023-08-19, 17:08
Medlem
Periodisk fasta är definitivt inte en bluff. Det betyder inte att det passar för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in