Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-17, 18:46
Medlem
Din mor har gjort helt fel, oavsett om det är hon som sparat det under hela ditt liv eller om du själv sparat från sommarjobb osv. Har pengarna stått i ditt namn är det dina pengar, även om du skulle varit 17 år, och hon på eget bevåg fört över pengarna när du var omyndig.

Du har 100% rätt till pengarna, oavsett om du skulle bränna allt på joltcola och nintendospel, eller köpa lägenhet. Om hon är orolig för att du bränner allt så är det i grund och botten hennes fel. Hon har haft 18 år på sig att uppfostra dig tillräckligt för att kunna handskas med pengar.

Googla lite på det och visa henne vad som gäller, och påpeka att hon gjort sig skyldig till brott. Kan ni fortfarande inte hitta en lösning så är det en polisanmälan som gäller, men tänk dig för vad det kan få för konsekvenser för er relation.
Citera
2022-12-17, 18:49
Medlem
Cobrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vad säger din mamma om hela historien?

Det är ju att gå lite långt att stjäla sin son pengar.

Det har hon inte gjort... Hon tycker väll it att jag är mogen. Men nu är det så att det är jag som sparat ihop en bra del av pengarna genom att spara mina studiebidrag. Å dom pengarna har jag rätt till... Spelar ingen roll om hon inte tycker att jag är mogen nog. Pengarna jag samlat ihop är mina å jag anser att en telefon är tillräckligt nödvändig för mig att spendera pengarna på... Men morsan vägrar ge mig pengarna. Jag säger it att jag sparat ihop 20 tusen helt själv men iaf 5 - 8 eller 9 tusen iaf.
Citera
2022-12-17, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jag tror inte mamman har tagit pengarna utan det är något som hon har sparat ihop till honom. Nu när han är myndig så vill han ha pengarna för att kunna göra av med dom på skit.
Är väl detta mamman har förstått och därför får han inte kontrollen över pengarna.
Det spelar ingen roll, det är lika brottsligt gjort ändå...
Citera
2022-12-17, 18:55
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobrass
Ta tid och läs igenom tråden en gång så kan du se att jag beskrivit att jag sparat mina studiebidrag
Ja och hur har du sparat det? Jo genom att din stackars morsa har pröjsat ditt uppehälle! Tänk lite innan du skriver nästa gång, snorunge!
Citera
2022-12-17, 18:56
Medlem
Citat:
Jo klart hon vill men jag har inte ens en mobil för tillfället å blir tvingad till att klara mig utan en. Hur fan ska det vara det bästa för mig låt mig köpa en telefon för mina egna pengar för hellvete så jag kan kontaka folk om det behövs.
Att "hålla" en artonåring utan telefon är efterblivet.Köp en telefon till dig själv på avbetalning och ge henne räkningen att betala.Men köp bara telefon eftersom samtal som ingår oftast inte är värt det priset man betalar I slutändan.
Citera
2022-12-17, 18:58
Medlem
Känns lite grann som att du är i behov av en god man, troligen tycker din mor detsamma.
Citera
2022-12-17, 19:01
Medlem
Pungpuckels avatar
Om du ska använda 50% av dina livsbesparingar (nåja) till en sketen mobil.
Då kan du inte hantera pengar.
Citera
2022-12-17, 19:01
Medlem
Cobrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Ja och hur har du sparat det? Jo genom att din stackars morsa har pröjsat ditt uppehälle! Tänk lite innan du skriver nästa gång, snorunge!

Tänk till själv... Min morsa lät inte mig ansöka om en lägenhet/studieboende så då kan hon inte heller bara ta pengarna som jag har sparat ihop när det är hon som inte låter mig ta ansvar. Hon säger att när jag har ett jobb och en fast inkomst så får jag flytta hemifrån. Jag betalar faktist för mat osv... Men jag sparar också en del av pengarna å dom pengarna har jag rätt till. Så ta och lugna ner dig å använd vett å etikett. Jag är faktist ingen osparsam snorunge. Jag har rätt till mina pengar.
Citera
2022-12-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ta tid och läs igenom tråden en gång så kan du se att jag beskrivit att jag sparat mina studiebidrag

Juridiskt har hon kanske gjort fel men moraliskt går det att argumentera för att det är hon som har sparat pengarna om det enbart består av studiebidrag då dessa omöjligt kan täcka kostnader för kläder, mat och logi. Sparandet har varit möjligt eftersom hon helt har täckt dessa kostnader.

Jag tror din mamma bara vill ditt bästa. Skaffa ett jobb och visa att du är mogen att ha hand om dig själv ekonomiskt så får du säkert se dessa pengar då du ska ta körkort eller flytta hemmifrån.

Om inte, så är det rätta ändå att skaffa ett jobb och ta hand om dig själv ekonomiskt. Att gå den juridiska vägen samtidigt som du bor hos mamma och äter mammas köttbullar kan bara gå fel.
Senast redigerad av Bushbuck 2022-12-17 kl. 19:26.
Citera
2022-12-17, 19:14
Medlem
Varför fick du inget bankkonto förrän du blev myndig? De flesta får ett med sina föräldrars tillstånd när de är runt 14.
Citera
2022-12-17, 19:19
Medlem
Citat:
MEN SNÄLLA LÄS IGENOM TRÅDEN ORDENLIGT!!

Hur mycket hade du tänkt lägga på en ny mobil då? En bra mobil kostar 500 spänn, så jag gissar att du är dum i huvudet och tänker bränna dina pengar på en onödig telefon som kostar 10 000?
Citera
2022-12-17, 19:20
Medlem
Cobrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Hur mycket hade du tänkt lägga på en ny mobil då? En bra mobil kostar 500 spänn, så jag gissar att du är dum i huvudet och tänker bränna dina pengar på en onödig telefon som kostar 10 000?

Hadde faktist tänkt köpa en mobil för 2000 på facebook marketplace
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in