Citat:
Ursprungligen postat av
Thracezx
Förstår inte riktigt poängen med delad ekonomi men är såklart upp till ts.
Jag och min sambo kör på följande:
Jag tar alla fasta kostnader och ber henne skicka mig hälften.
Vi storhandlar och köper mat tillsammans 1-2 ggr månad och utöver det småhandlas det när man själv vill ha något. Min partner är duktig på detta så brukar kompensera när det storhandlas.
Har ej bil men när vi har haft har jag ägt den själv och stått för allt för att slippa tjafs. (Kan ev be om lite bensinpengar om vi bilar eller dyl)
Är visserligen själv ekonom och har gjort det till en sport att hålla våra kostnader låga och ha stenkoll på utgifter. Sambon köper detta upplägget och det har inte varit några konstigheter trots att hon tjänar rätt mycket mer än mig.
Är lite nyfiken på vad en plötslig utgift på 5000 kan vara? Låter som att ni dragit på er för stora kostnader.
Jag vet vad som är det bästa alternativet % delad inkomst. Den är att man betalar procenten av kostnaderna mot vad man tjänar och får såldes lika många procent kvar efter. Kanske inte fungerar om inkomsterana skiljer sig för mycket mot varandra dock men säg normala inkomster runt 20-35000 så borde det vara en morot att göra något som gynnar båda.
Jag tjänar mindre men kan visst bjuda på saker och behöver inte krävar tillbaka. Skulle skriva in det i wall of fame att det är en röd varningsflagga att man ska låna av någon annan i landet Sverige. Men om det under samma månad och blir minus är jag inte lika glad då okända utgifter dimper ner titt som tätt. Framtida säsongskort ska betalas i förväg till de yngre, elen betalas i förväg samt en massa kläder till de yngre som går över budget och avtalat med 400% varje månad. Matkonto avtalet missbrukas där jag får stå för 100% trots att överenskomelsen varit 50/50 i övergångsmånaden. Så framtiden är inte ljus där dock har jag rullat kosingar så de börjar arta sig ändå.
Själva problemet är kommunikation om pengar och planering och slöeri med tid. Lag middag en timme. Om hen gör det är det 4. Därav är kommunikationen i ekonomin både 4 x långsammare och väldigt emotionellt laddat.
Själv tycker jag det är dumt att inte kunna diskutera eller argumentera och ja, det skapar ytterst stora problem. Varför ska jag komma överens om en summa om denne endå kommer att misslyckas av den andre partnern och då också med flera hundra procent.