• 1
  • 2
2022-12-16, 10:25
Medlem
MeppoLundgrens avatar
På vintern så brukar jag ställa ut läsk på balkongen för kylning. Utomhus är det just nu mellan 14-15 minusgrader och på balkongen runt 10 minusgrader. I natt hade jag ett halvt dussin 1,4L flaskor med oöppnad julmust samt en likadan flaska julmust som var öppnad.

Flaskan som var öppnad är nästan helt djupfryst, medans de andra oöppnade flaskorna är helt isfria.

Hur kommer det sig att en oöppnad läskflaska har mycket svårare att frysa till is?
Citera
2022-12-16, 10:30
Medlem
Borde vara samma princip som vatten. Om vatten är helt stilla kan den utan problem gå långt under 0° utan att frysa, men så fort molekylerna börjar röra på sig bildas is. Vad händer om du öppnar en flaska innan du tar in den?
Citera
2022-12-16, 10:35
Medlem
revodnebs avatar
det är väl trycket som gör att de inte fryser?
Citera
2022-12-16, 10:37
Medlem
Asgarvars avatar
Det du har är inte vatten utan kolsyrad läsk, och kolsyra är en lösning av vatten och koldioxid. Koldioxid förhindrar kristallbindningen av is. Om du skakar en, så den blir avslagen, kommer den frysa medan koldioxidet lämnar lösningen som gas.
Citera
2022-12-16, 10:43
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Borde vara samma princip som vatten. Om vatten är helt stilla kan den utan problem gå långt under 0° utan att frysa, men så fort molekylerna börjar röra på sig bildas is. Vad händer om du öppnar en flaska innan du tar in den?

Jag funderade faktisk vad som skulle hända ifall jag öppnar en flaska där innehållet är 10 minusgrader.

Jag misstänker att innehållet snabbfryser när trycket inne i flaskan minskar.
Citera
2022-12-16, 10:48
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvar
Det du har är inte vatten utan kolsyrad läsk, och kolsyra är en lösning av vatten och koldioxid. Koldioxid förhindrar kristallbindningen av is. Om du skakar en, så den blir avslagen, kommer den frysa medan koldioxidet lämnar lösningen som gas.

Exakt det är inte vatten i flaskan utan en blandning av kolsyra och vatten, koldioxidens partialtryck i flaskan bestämmer kolsyrekoncentration i lösningen. Kolsyra har lägre fryspunkt än rent vatten.
Citera
2022-12-16, 10:57
Medlem
Det går utmärkt att frysa läsk, men som nämnt ovan, kan det vara att fryspunkten är något lägre. Om du lägger en läsk i frysen där du har -18 eller lägre så kommer den att frysa.

Ett coolt trick man kan göra, är att kyla en läsk precis till punkten där den håller på att slå om till att bli fryst, sen skaka den. Då kommer den gå från flytande till is direkt.

https://www.youtube.com/watch?v=5T68...b_channel=TKOR
Citera
2022-12-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Jag funderade faktisk vad som skulle hända ifall jag öppnar en flaska där innehållet är 10 minusgrader.

Jag misstänker att innehållet snabbfryser när trycket inne i flaskan minskar.

Precis så är det, se mitt inlägg ovan. Om det sker vid exakt -10 eller någon annan temperatur låter jag dock vara osagt.
Citera
2022-12-16, 11:01
Medlem
Både kolsyra och socker sänker fryspunkten för vatten.
Citera
2022-12-16, 11:34
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Precis så är det, se mitt inlägg ovan. Om det sker vid exakt -10 eller någon annan temperatur låter jag dock vara osagt.

Jag kollade på Youtube klippet. Jag vet inte heller gränsen, men det låg en termometer bredvid flaskan som visade mellan 9-10 minusgrader.

En 2L Bravo Apelsinjuice bredvid julmusten är fortfarande helt stenhård efter ca. 6 timmar i rumstemperatur.
Citera
2022-12-16, 13:08
Medlem
burkläsk sprängs
Citera
2022-12-16, 13:21
Medlem
Kolsyra har en fryspunkt på ca -78 grader. När man öppnar flaskan så frigörs mycket kolsyra och då fryser drickan. Kan jag har rätt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in