2022-12-15, 13:44
Medlem
På mitt jobb (medelstort företag med många olika avdelningar) har vi börjat använda Weekli. App där man varje vecka ska utvärdera hur man trivs. Som en ny medarbetarundersökning varje vecka. Sägs vara anonymt.

Jag är rätt missnöjd på jobbet och har fyllt i ärligt. Min mellanchef har nu börjat beklaga sig över att någon i vår grupp är så missnöjd. Så jag antar att det inte är så anonymt.

Har någon erfarenhet av den här saken? Börjar tro att det är ett verktyg för att hitta missnöjda och sedan bli av med dem?
Citera
2022-12-15, 13:49
Bannlyst
Sannolikt är det nog anonymt men det är mycket märkligt att de vet vilken avdelning den missnöjde jobbar på. Framgår det på något vis genom frågorna du besvarar? Är du hundra på att de vet att den är just i er grupp?

Måste ni göra detta? Låter märkligt, och hade gjort mig mer irriterad med situationen om jag redan vantrivdes.
Citera
2022-12-15, 13:58
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Samma här, vi har använt appen Winning Temp i över ett år av någon jävla anledning. Vissa avdelningar ligger på botten men inget görs, det är bara ytterligare en sak i mängden som företagen kan skriva ner i sina papper som visar på att de tar trivsel och arbetsmiljö på allvar. Det leder sällan till något.
Citera
2022-12-15, 14:00
Medlem
kneegrowhitlahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenkomp GRK
Samma här, vi har använt appen Winning Temp i över ett år av någon jävla anledning. Vissa avdelningar ligger på botten men inget görs, det är bara ytterligare en sak i mängden som företagen kan skriva ner i sina papper som visar på att de tar trivsel och arbetsmiljö på allvar. Det leder sällan till något.
Din dator är övervakad.....
Citera
2022-12-15, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Sannolikt är det nog anonymt men det är mycket märkligt att de vet vilken avdelning den missnöjde jobbar på. Framgår det på något vis genom frågorna du besvarar? Är du hundra på att de vet att den är just i er grupp?

Måste ni göra detta? Låter märkligt, och hade gjort mig mer irriterad med situationen om jag redan vantrivdes.

Inte helt säker - men stämde så bra. Det är förstås frivilligt att göra så jag kommer nog låta bli. Å andra sidan kommer det betyda att cheferna får bra betyg.
Citera
2022-12-15, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenkomp GRK

Exakt så! Ingen bryr sig om resultatet. Tror ett mål är att de som är missnöjda ger upp och slutar klaga och då går betygen upp…

Och anonymiteten ger jag inte mycket för. Om alla svar blandats på hela jobbet kanske - men vi är uppdelade på många avdelningar så då blir det ändå små grupper.
Citera
2022-12-15, 14:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Även "mitt" företag gör dylika undersökningar.

Det som sägs vara känt är vilken avdelning man tillhör (dock inte om den består av färre än 5 personer)

Märkligt nog säger sig alla vara missnöjda, men fegar ur när undersökningen kommer.
Citera
2022-12-15, 14:49
Medlem
kneegrowhitlahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Även "mitt" företag gör dylika undersökningar.

Det som sägs vara känt är vilken avdelning man tillhör (dock inte om den består av färre än 5 personer)

Märkligt nog säger sig alla vara missnöjda, men fegar ur när undersökningen kommer.

Cheferna kan se vad du gör på datorn i realtid och dessutom se alla loggar för vilka program du har öppnat , vid vilken tidpunkt osv. Det är ju så dom behåller maktfördel som chefer, de är ju dom som är de största mobbarna på en arbetsplats.
Citera
2022-12-15, 14:52
Medlem
Running_mans avatar
Jag hade aldrig gjort en sådan undersökning ifall den görs via en app.

En vanlig stationär dator på arbetsplatsen kan jag gå med på... men en app i din telefon? -Känns inte så anonymt.
Citera
2022-12-15, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HomoSapiensRex
Inte helt säker - men stämde så bra. Det är förstås frivilligt att göra så jag kommer nog låta bli. Å andra sidan kommer det betyda att cheferna får bra betyg.
Jag har så pass lite tilltro till företag och myndigheter att jag aldrig skulle delta om jag slapp. Skulle noja över anonymiteten och hur mina svar används.

Förstår dilemmat om du är en slags motvikt till alla rövslickare. Man vill inte gärna ge grisar bättre betyg. Du får helt enkelt göra en avvägning om det är värt din tid och möda.
Citera
2022-12-15, 14:56
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoSapiensRex
På mitt jobb (medelstort företag med många olika avdelningar) har vi börjat använda Weekli. App där man varje vecka ska utvärdera hur man trivs. Som en ny medarbetarundersökning varje vecka. Sägs vara anonymt.

Jag är rätt missnöjd på jobbet och har fyllt i ärligt. Min mellanchef har nu börjat beklaga sig över att någon i vår grupp är så missnöjd. Så jag antar att det inte är så anonymt.

Har någon erfarenhet av den här saken? Börjar tro att det är ett verktyg för att hitta missnöjda och sedan bli av med dem?

Vi har nåt liknande men det är en gång i halvåret, varje vecka känns mer som en hjärntvätt där dom matar dig med frågorna tills du vet dom rätta svaren.
Citera
2022-12-15, 15:02
Medlem
PerniWhas avatar
Vi gör också sådana enkäter men det är en gång per år. Närmaste chefen kan se resultatet för hela sin arbetsgrupp och är det färre än ett visst antal ser man bara totalen för gruppen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in