2022-12-16, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Med tanke på att detta skedde i Juli så lär det ju det redan vara åtgärdat. Eller så pågår arbetet just nu.

Det som gjordes i min lägenhet direkt efter var att dom satte dit en avfuktarmaskin i hallen. Den stod där 2-3 veckor. Golvet dvs plastmattan togs bort och byttes ut. Då allt var fixat på 1 månad.
Citera
2022-12-16, 12:49
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmao
Det som gjordes i min lägenhet direkt efter var att dom satte dit en avfuktarmaskin i hallen. Den stod där 2-3 veckor. Golvet dvs plastmattan togs bort och byttes ut. Då allt var fixat på 1 månad.

Då har du fått räkning?
Citera
2022-12-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Då har du fått räkning?

Nej, ingen räkning än.
Citera
2022-12-16, 12:58
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Nej, ingen räkning än.

Isf får du nog ingen.

Men du har brev? från hyresvärden
Citera
2022-12-16, 13:09
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Hur hög lär självrisk bli vid såna här tillfällen? Med inte vårdslöst agerande och hemförsäkring?

I min förening är den ca 10 000 har jag för mig, jag tror inte graden av klumpighet styr storleken på den. Men det kanske är olika i olika föreningar.
Citera
2022-12-16, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
I min förening är den ca 10 000 har jag för mig, jag tror inte graden av klumpighet styr storleken på den. Men det kanske är olika i olika föreningar.

Mycket beror ju vilken typ av försäkringar man har. Bor man i en bostadsrättsföreningen så finns det ju en tilläggsförsäkring som de kräver att man ska ha. En del föreningar har en kollektiv försäkringar, en del kräver att varje medlem tecknar den själva.

Bostadsrättstillägg är ju en försäkring för den fasta egendomen som man som bostadsrätts innehavare är skyldig för. Den försäkringen behöver man ju inte i en lägenhet.
Citera
2022-12-16, 13:27
Medlem
Citat:
Isf får du nog ingen.

Men du har brev? från hyresvärden
Precis. Fick brev igår ifrån det kommunala bostadsbolaget jag har som hyresvärd.

Där bedömer dom att jag genom vårdslöshet orsakat vattenskada.
Skriver också att "det är alltså inte du som ringt och gjort felanmälan, utan hyresgästen under som ringt och gjort felanmälan".

Även det här skriver hyresvärden "Du har även en skyldighet att genast meddela hyresvärden om skada uppkommer som genast måste avhjälpas för att olägenhet inte ska uppstå, i enlighet 12kap. 24 paragrafen jordabalken.

Hyresvärden återkommer med specifikation över kostnader som vi anser att du är ersättningsskyldig för.
Vänligen kontakta ditt försäkringsbolag.
Citera
2022-12-16, 13:29
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Precis. Fick brev igår ifrån det kommunala bostadsbolaget jag har som hyresvärd.

Där bedömer dom att jag genom vårdslöshet orsakat vattenskada.
Skriver också att "det är alltså inte du som ringt och gjort felanmälan, utan hyresgästen under som ringt och gjort felanmälan".

Även det här skriver hyresvärden "Du har även en skyldighet att genast meddela hyresvärden om skada uppkommer som genast måste avhjälpas för att olägenhet inte ska uppstå, i enlighet 12kap. 24 paragrafen jordabalken.

Hyresvärden återkommer med specifikation över kostnader som vi anser att du är ersättningsskyldig för.
Vänligen kontakta ditt försäkringsbolag.

Ok!

När anmäldes skadan?
Citera
2022-12-16, 13:37
Medlem
Citat:
Ok!

När anmäldes skadan?

3 juli.
Citera
2022-12-16, 13:39
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
3 juli.

Du har ett kravbrev?

Förmodligen väntar hyresvärden att ställa kravet innan skadan är åtgärdad.

Har ni snackat?

Skrivit?
Citera
2022-12-16, 13:45
Medlem
Citat:
I juli somna man i duschen efter en krogrunda. Översvämning i hallen, vatten rann ner till grannen under. Ingen försäkring, och hyresvärden anser självklart att jag är ersättningsskyldig.

Hyresvärden bedömer att jag genom vårdslöshet har orsakat skadan. Vilket stämmer..

Det var grannen under som ringde in felanmälan och ej jag som låg och sov i duschen..

Är man rökt att betala en jävla massa pengar nu eller finns det något man kan göra?
Troligtvis är du rökt och med rätta. Äckligt att försöka komma undan efter att du själv inser vad du gjort. Bara att betala och kanske få kontroll på drickandet framöver.
Citera
2022-12-16, 13:47
Medlem
Citat:
Du har ett kravbrev?

Förmodligen väntar hyresvärden att ställa kravet innan skadan är åtgärdad.

Har ni snackat?

Skrivit?

Nej, ingen kommunikation förrens jag fick brevet.
Skadan har varit åtgärdad och klar i månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in