2022-12-16, 13:51
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmao
Nej, ingen kommunikation förrens jag fick brevet.
Skadan har varit åtgärdad och klar i månader.

Du fick ju brev om åtgärd?
Citera
2022-12-16, 13:54
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
I juli somna man i duschen efter en krogrunda. Översvämning i hallen, vatten rann ner till grannen under. Ingen försäkring, och hyresvärden anser självklart att jag är ersättningsskyldig.

Hyresvärden bedömer att jag genom vårdslöshet har orsakat skadan. Vilket stämmer..

Det var grannen under som ringde in felanmälan och ej jag som låg och sov i duschen..

Är man rökt att betala en jävla massa pengar nu eller finns det något man kan göra?
Ehh ja, vem annars tänkte du skulle vara skyldig till att du somnat i duschen och orsakat översvämning?
Jösses...
Citera
2022-12-16, 13:57
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Hur lyckas man somna i duschen till att börja med?

Det där är bara att pröjsa dessvärre.
Citera
2022-12-16, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Du fick ju brev om åtgärd?

Nej, inget brev innan detta. Var grannen som sa att allt var fixat i deras lägenhet.
Citera
2022-12-16, 14:02
Medlem
Bor du i en hyresrätt?

En hyresrättsförsäkring täcker endast lösöre, så den hade inte täckt vattenskador oavsett.
Hyresvärden ska ha en försäkring på lägenheten som även innefattar vattenskador.
Senast redigerad av jagharingaben 2022-12-16 kl. 14:07.
Citera
2022-12-16, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Än har jag inte sett något hyreskontrakt som inte kräver att man har hemförsäkring så även där faller det. Skönt att även en värdelös människa som TS har sina försvarare dock.

Se min kommentar ovan. En hyresrättsförsäkring täcker endast lös egendom. Denna täcker ej vattenskador utan det är hyresvärden som ska teckna en försäkring på lägenheten.
Citera
2022-12-16, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagharingaben
Se min kommentar ovan. En hyresrättsförsäkring täcker endast lös egendom. Denna täcker ej vattenskador utan det är hyresvärden som ska teckna en försäkring på lägenheten.

Har hänt en bekant. En knegares hemförsäkring täcker isånafall bovärdens försäkringskostnad, rätt högt belopp. Dvs ditt försäkringsbolag kräver dig på t.ex 1500 kr. Bovärdens försäkringsbolag kräver bovärden på 50 000 som ditt försäkringsbolag betalar. Nu har TS ingen hemförsäkring så han är tyvärr rökt oavsett men, dyra läxor är goda läxor.
Citera
2022-12-16, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrkaffekopp
Har hänt en bekant. En knegares hemförsäkring täcker isånafall bovärdens försäkringskostnad, rätt högt belopp. Dvs ditt försäkringsbolag kräver dig på t.ex 1500 kr. Bovärdens försäkringsbolag kräver bovärden på 50 000 som ditt försäkringsbolag betalar. Nu har TS ingen hemförsäkring så han är tyvärr rökt oavsett men, dyra läxor är goda läxor.

Självrisken vid vattenskador brukar inte vara särskilt höga. Försäkringsbolaget kan dock göra åldersavdrag på ersättningen.
Citera
2022-12-16, 14:24
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
I min förening är den ca 10 000 har jag för mig, jag tror inte graden av klumpighet styr storleken på den. Men det kanske är olika i olika föreningar.
Gäller hyresrätt.
Citera
2022-12-16, 15:15
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Dom har inte frågat mig vad som hänt. Vet att han som knacka på "jour" killen frågade - vad händer här?
Vet ej vad som hänt sa jag.

Ingen kommunikation alls från dagen det hände i juni tills idag då jag fick ett brev.

Men säg då för guds skull att du måste ha halkat i duschen och att du har svimmat.
Citera
2022-12-16, 16:00
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagharingaben
Bor du i en hyresrätt?

En hyresrättsförsäkring täcker endast lösöre, så den hade inte täckt vattenskador oavsett.
Hyresvärden ska ha en försäkring på lägenheten som även innefattar vattenskador.

En hemförsäkring för hyresrätt omfattar en ansvarsförsäkring. Det är den som hyresvärden vill att TS ska nyttja. De vill helst ställa kravet för reparationskostnaderna (alternativt fastighetsförsäkringens självrisk) till ett försäkringsbolag, inte till en pank hyresgäst. Nu är det ju dessvärre så att TS tydligen saknar hemförsäkring.

Om jag vore TS och inte ville betala så skulle jag ligga lågt och avvakta ett eventuellt specificerat krav från hyresvärden. Om ett sådant krav kommer skulle jag helt kortfattat skicka ett brev eller mejl till hyresvärden och bestrida kravet med motiveringen att jag inte varit vårdslös och därför inte kan anses vara skadeståndsskyldig. Jag skulle antagligen också nämna att jag saknar hemförsäkring.

Förutom ett krav från hyresvärden kan det mycket väl komma ett krav från dennes försäkringsbolag (som antagligen har betalat merparten av reparationskostnaderna). Jag skulle då bestrida även detta krav.

Sen får man se var det landar. Kommer hyresvärden och/eller dennes försäkringsbolag att stämma TS? Eller ger de upp eftersom själva händelseförloppet aldrig har utretts?
Senast redigerad av Sonny00 2022-12-16 kl. 16:03.
Citera
2022-12-16, 16:09
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Borde ju vara obligatoriskt med sån där tryckknapp med timer för vattnet som man har i omklädningsrum i sport/simhallar när man läser hur ofta det här verkar inträffa(!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in