Citat:
Ursprungligen postat av
jagharingaben
Bor du i en hyresrätt?
En hyresrättsförsäkring täcker endast lösöre, så den hade inte täckt vattenskador oavsett.
Hyresvärden ska ha en försäkring på lägenheten som även innefattar vattenskador.
En hemförsäkring för hyresrätt omfattar en ansvarsförsäkring. Det är den som hyresvärden vill att TS ska nyttja. De vill helst ställa kravet för reparationskostnaderna (alternativt fastighetsförsäkringens självrisk) till ett försäkringsbolag, inte till en pank hyresgäst. Nu är det ju dessvärre så att TS tydligen saknar hemförsäkring.
Om jag vore TS och inte ville betala så skulle jag ligga lågt och avvakta ett eventuellt specificerat krav från hyresvärden. Om ett sådant krav kommer skulle jag helt kortfattat skicka ett brev eller mejl till hyresvärden och bestrida kravet med motiveringen att jag inte varit vårdslös och därför inte kan anses vara skadeståndsskyldig. Jag skulle antagligen också nämna att jag saknar hemförsäkring.
Förutom ett krav från hyresvärden kan det mycket väl komma ett krav från dennes försäkringsbolag (som antagligen har betalat merparten av reparationskostnaderna). Jag skulle då bestrida även detta krav.
Sen får man se var det landar. Kommer hyresvärden och/eller dennes försäkringsbolag att stämma TS? Eller ger de upp eftersom själva händelseförloppet aldrig har utretts?