Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-15, 11:02
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man bör definiera vad man avser med AI. Vanlig databehandling hör väl inte dit. En termostat är också intelligent som höjer värmen i rummet när det blir kallt. Skatteverkets dator räknar ut alla restskatterna som den blivit programmerad. Det handlar om att systemet själv lär sig något och förbättrar sina egenskaper, anser jag. Men vanligt mönsterigenkänning gör också det. Termen används i olika betydelser i media. (Hur mycket av Teslas system är manuellt programmerat och hur mycket är "självlärt" etc Bilarna har förmodligen ingen AI, de kör bara som en påstått självlärande dator på Teslas kontor har programmerat dem. De förändrar sina egenskaper vid uppdateringar, inte själva. Alla Teslor kör lika. Jag ifrågasättter de YouTubers som "lärt sina egna bilar" att köra vissa sträckor.)

AI är ett "buzzword"

Men jag tror inte vi bara skall fastna i definitionen. En viktig aspekt är helt enkelt vad datorer klarar av.
Javisst. Mitt exempel var i det allra lägsta segmentet i AI. I vården används systemlösningar av läkare för att ställa diagnos sedan flera år tillbaka f.ö.
Citera
2022-12-15, 11:02
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Självkörande bilar är en myt.
De kommer aldrig att bli 100 % självkörande utan kommer att kräva en människa sittande beredd att hoppa in vid behov. Då är frågan vem vid sinna sinnens fulla bruk som vill sitta och titta ut i luften i 10 timmar, slumra till, och sen plötsligt bli väckt av ett tjut som betyder fara och färde.
Jag tror att folk föredrar att köra själva i de flesta fall.
Men kan självkörande bilar hjälpa någon, kul för dem då.

Vore väl praktiskt att kunna göra andra saker medan man förflyttar sig med bil, t ex sitta i möten eller jobba eller varför inte bara kolla på sport?
Citera
2022-12-15, 11:12
  #27
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Vem ska konsumera varorna robotarna tillverkar om ingen har pengar?
Vad du kommer att bli tilldelad vet vi inte. Vi vet inte heller vilka varor som robotarna kommer att framställa. När du blir överflödig kommer du inte att leva drömlivet. Se hur tillvaron utvecklas nu och hur resurserna fördelas.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst. Mitt exempel var i det allra lägsta segmentet i AI. I vården används systemlösningar av läkare för att ställa diagnos sedan flera år tillbaka f.ö.
Det är fortfarande inte system som lär sig själva att ställa bättre diagnoser än de som kan området. Det är system som fortfarande är programmerade att hjälpa till. Det går fortfarande inte att överlåta viktiga beslut till datorer.
Citera
2022-12-15, 11:16
  #28
Medlem
Finns en anledning till att eliten vill avbefolka jorden. Dom har maskin-slavar nu
Citera
2022-12-15, 11:18
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
*klipp*


Det är fortfarande inte system som lär sig själva att ställa bättre diagnoser än de som kan området. Det är system som fortfarande är programmerade att hjälpa till. Det går fortfarande inte att överlåta viktiga beslut till datorer.
Ja som sagt; Mina exempel är i den absolut lägsta divisionen av något som kan anses vara AI.

Men man kan anta att utvecklingen kommer att accelerera, inte minst med tanke på två saker, kvantdatorer och att AI blir så pass självständig att den kan skapa nya, förbättrade AI.
Citera
2022-12-15, 11:20
  #30
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vore väl praktiskt att kunna göra andra saker medan man förflyttar sig med bil, t ex sitta i möten eller jobba eller varför inte bara kolla på sport?

I USA är lastbilschaufför det vanligaste jobbet.
Flera miljoner personer skulle bil arbetslösa, och i bästa fall skulle 1/50 kunna få ett annat jobb inom branschen.
Du målar upp en utopi, men i verkligheten kommer massarbetslösheten bli så stor och fattigdomen så utbredd att endast en liten elit skulle ha råd med en bil överhuvudtaget.
Citera
2022-12-15, 11:23
  #31
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
I USA är lastbilschaufför det vanligaste jobbet.
Flera miljoner personer skulle bil arbetslösa, och i bästa fall skulle 1/50 kunna få ett annat jobb inom branschen.
Du målar upp en utopi, men i verkligheten kommer massarbetslösheten bli så stor och fattigdomen så utbredd att endast en liten elit skulle ha råd med en bil överhuvudtaget.
Stämmer. Den som äger roboten kommer inte att ge den arbetslöse robotens lön istället.
Citera
2022-12-15, 11:50
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
I USA är lastbilschaufför det vanligaste jobbet.
Flera miljoner personer skulle bil arbetslösa, och i bästa fall skulle 1/50 kunna få ett annat jobb inom branschen.
Du målar upp en utopi, men i verkligheten kommer massarbetslösheten bli så stor och fattigdomen så utbredd att endast en liten elit skulle ha råd med en bil överhuvudtaget.

Det är väl tråkigt men man kan väl inte stoppa utveckling för det?
Citera
2022-12-15, 12:07
  #33
Medlem
enhetlighets avatar
AI får gärna ta över mitt jobb om jag erbjuds medborgarlön i utbyte.
Citera
2022-12-15, 12:31
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du har helt rätt. Där ligger sambandet.

Överbefolkningen är det största problemet som negligeras av eliten.

Musk, Rosling, Greta, Erlich, hela den bagen
(FB) Info/skvaller om Elon Musk

Musk talar numera om att Japan går under i underbefolkning. Ingen talar om att jordens resurser bara räcker till ett visst antal människor.

Klimatalarmisterna borde göra allt för att stoppa överbefolkningen. Vi borde hjälpa U-länderna till högre standard så de blir mindre beroende av stora barnkullar. Men klimataktivisterna säger inget om det. De talar om kolonial skuld. De folkrika u-länderna betraktas som "weapons of mass migration" som kommer att användas för att fortsätta krossa Europa för att gynna USA:s världsherravälde. (USA är skyddade. Ingen vettig person vågar ens passera det rysliga Darién Gap, men på Medelhavet står räddningsfartygen beredda) Klimatflyktingar, incoming!

Det hjälper inte heller precis att vetenskapen/tekniken har medfört att vi lever allt längre. Förr dog folk i 30-40 års åldern, idag lever vi till 80-100. Boven i dramat: Tekniken.
Citera
2022-12-15, 12:37
  #35
Medlem
6stringlevins avatar
Människa utklädd till robot? Trams med tanke på vad tex Boston Robotics kan prestera idag.https://www.youtube.com/watch?v=tF4D...BostonDynamics

Förstår man inte att självkörande bilar och lastbilar väntar runt hörnet är man idiot även om jag inte vill skriva det. Man är minst lika naiv som Stefan Löfven.
Citera
2022-12-15, 15:12
  #36
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Stämmer. Den som äger roboten kommer inte att ge den arbetslöse robotens lön istället.
Vem ska konsumera istället för den nu arbetslöse då? Vad anser du vara slutmålet med robotarnas övertagande?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback