2022-12-14, 18:44
  #25
Medlem
Sladdarens avatar
När det kommer till örter så antar jag att du ute efter färska och sen torkade och sen frysta torkade örter i den följdordningen.. köper du färska örter ang örter (ej kryddor utan kryddörter) så får du ut det bästa oavsett om du bara väljer att torka dom själv eller om det går att köpa som hela kvistar och inte frysa dom

Guide: Så torkar och fryser du in kryddörter

https://www.allas.se/tradgard/guide-sa-torkar-och-fryser-du-in-kryddorter/142561

Men det var ju inte riktigt svaret på dina fråga men rätt nära iaf ang fräshhet

Drar till med denna länk ang kryddor iaf

https://www.borgebykryddgard.se/kryddor
https://www.svenskhalsokost.se/ortagubben?utm_id=bing_269096608&msclkid=1f82824a9 f6b11e59974e1d09649d83f


Är dom bra ?

Här brukar jag hänga å handla pls 2 andra

https://www.kryddlandet.se/
__________________
Senast redigerad av Sladdaren 2022-12-14 kl. 18:49.
Citera
2022-12-14, 21:15
  #26
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Har du exempel på kryddor som är bättre än Santa Maria?
Hahaha jaaa Kockens kryddor är oändligt mycket bättre. Santa Maria är bara dynga ju
Citera
2022-12-14, 21:36
  #27
Medlem
zombie-nations avatar
Har mest Kryddhuset. Ingen aning om de vanliga kryddornas kvalitet, men de har goda blandkryddor. Fast godast blandkryddor hade någon nätbutik, typ ostkrydda och baconkrydda.
Citera
2022-12-14, 21:51
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har mest Kryddhuset. Ingen aning om de vanliga kryddornas kvalitet, men de har goda blandkryddor. Fast godast blandkryddor hade någon nätbutik, typ ostkrydda och baconkrydda.

Kan rekommendera deras kebabkrydda och italiensk salladskrydda. Funkar till både kött och dressing.

Santa maria har bra oregano iallafall.
Sen borde väl kryddor som man köper i lösvikt vara av högre kvalité?
Citera
2022-12-14, 21:53
  #29
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Sen borde väl kryddor som man köper i lösvikt vara av högre kvalité?
Varför?
Citera
2022-12-14, 21:55
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Varför?

Det var en tanke bara.
Citera
2022-12-14, 21:56
  #31
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Det var en tanke bara.
Kan tänka mig att en importör som Santa Maria har högre krav på vad de tar in, än vad en random importör av exempelvis svartpeppar har.
Citera
2022-12-14, 22:02
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Kan tänka mig att en importör som Santa Maria har högre krav på vad de tar in, än vad en random importör av exempelvis svartpeppar har.

Kan vara så. Jag är inte så kräsen förutom när det kommer till oregano och kanel. Ingen av dom vanligare märkena säljer ceylon kanel.
Citera
2022-12-14, 22:06
  #33
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Kan vara så. Jag är inte så kräsen förutom när det kommer till oregano och kanel. Ingen av dom vanligare märkena säljer ceylon kanel.
Tycker också att oregano är svår, en del smakar bara hö. Ett tips är att odla och torka själv, växer som ogräs, och smaken på svenskodlad är fantastisk. Fattar inte varför man ska importera en krydda som utvecklas bäst i vårt klimat.

Om du inte kan odla själv så kan du leta upp ödegårdar, där brukar det finnas i massor.
Citera
2022-12-20, 00:35
  #34
Medlem
Är du gjord av pengar kan du köpa kryddor på en saluhall eller på nätet. Typ om du ska ha italiensk kryddning kan du kolla på nån italiensk hemsida. Viktigaste att köpa kryddor hel. Alltså mala eller mortla själv. Kanske lite svårt med kanelstång. Vaniljstång som sälj på Ica är inte sv bästa kvalitét heller och är svindyrt.
Citera
2022-12-20, 00:58
  #35
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catboyerik
Vaniljstång som sälj på Ica är inte sv bästa kvalitét heller och är svindyrt.
ICA:s kanelstång är inte ens svensk. Vad för svensk kanelstång föredrar du?
Citera
2022-12-20, 01:37
  #36
Medlem
Bertil85s avatar
kockens och lidls. santa maria gör många bra saker fast ibland bojkottar man dem från just kryddor.
Santa maria gör jättebra saker t.ex. tacos dressing skal och tacokryddor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in