2022-12-14, 14:40
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
De vanliga.

Vadå de vanliga? är du helt tappad?
Citera
2022-12-14, 14:42
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
De vanliga.
Är det kryddor du har på makrillen du sitter och äter i din sunkiga merca? Aromat eller?

Har du provat ica´s egna? Med tanke på din posthistorik är du ju redigt slummig och lodig, då duger ica´s kryddor bra.
Citera
2022-12-14, 14:43
Medlem
Sternensoldats avatar
Citat:
Jag har använt Frontier Co-Op och Simply Organic i många år.

Fortsätt med det då.
Citera
2022-12-14, 14:46
Medlem
JustZlatans avatar
Ni tror väl inte att kryddor är samma från alla tillverkare? I likhet med salt finns det billigt salt som smakar apa och gudomligt salt. Samma sak är det med kryddor. En paprika-krydda från ett billigt märke är inte samma som en paprika-krydda från ett dyrt märke.

Citat:
Ursprungligen postat av Sternensoldat
Fortsätt med det då.

Jag vill ha bättre kvalitet.
Citera
2022-12-14, 14:49
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ni tror väl inte att kryddor är samma från alla tillverkare? I likhet med salt finns det billigt salt som smakar apa och gudomligt salt. Samma sak är det med kryddor. En paprika-krydda från ett billigt märke är inte samma som en paprika-krydda från ett dyrt märke.

Berätta vad du ska ha kryddorna på, findus jultallrik såklart och makrill direkt ur burken men sen då? Gorbys?
Citera
2022-12-14, 14:52
Medlem
Citat:

Kan du ens avgöra kvalite då? Förutom genom prislappen.
Citera
2022-12-14, 15:03
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ni tror väl inte att kryddor är samma från alla tillverkare?
Självklart så kan det skilja, men jag har svårt att hålla med om att Santa Maria håller låg kvalitet.

Tror placeboeffekten kan spela in, man har köpt ett dyrt kryddmärke i en exklusiv burk, och plötsligt smakar biffen godare.

Sedan kan det skilja sig i smak, du tar upp paprika. Det kan handla om att det finns olika sorters paprika. Att du anser att den ena är godare kan bero på vad du använder den till, och från vilken paprika den kommer ifrån, och vad din smak föredrar. Det behöver inte betyda att den från den ena tillverkaren håller en högre kvalitet än den från en annan tillverkare.
Citat:
Ofta får man vad man betalar för.
Känner att det är något väldigt osäkra människor utan smaksinne drar till med, för köper de dyrt så tror de i alla fall att de får bra kvalitet.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-12-14 kl. 15:09.
Citera
2022-12-14, 15:06
Bannlyst
Citat:
Jag är en snobb när det kommer till råvaror. Jag vill endast använda det bästa av det bästa. Nu är jag inne på kryddavdelningen. Santa Maria går ju fetbort som alla förstår. Jag har aldrig använt Mill & Mortar. Har de bra kryddor?

Santa Maria hålller jättehög kvalitet.

Och nej, du är ingen snobb när det kommer till råvaror, det är bara något du har fått för dig.
Citera
2022-12-14, 15:41
Medlem
Smaklökens tycker jag har bra kryddor.
Citera
2022-12-14, 15:49
Medlem
Youresocools avatar
Santa Maria "känns" bättre än "Kocken's!". Dock fattar jag att skillnaden är mininmal...
Citera
2022-12-14, 16:07
Medlem
Jag köper Santa Maria. För många år sedan var det skriverier i tidningarna om att man hittat råttbajs och annat olämpligt i de kända kryddorna, men inte i Santa Maria. Detta avgjorde saken för min del. Tror tom att det var i soptunneprogrammet med Sverker Olofsson. Stor skandal. Någon som minns?
Citera
2022-12-14, 17:53
Medlem
Citat:
De vanliga.
Enligt "Råd och Rön" är den bästa testade svartpepparn:

Kockens ekologiska svartpeppar, malen. [Piper nigrum] 81/100p. Bäst i test. Mest piperin = mer smak. Piperin = 7,9%. Oljor = 2,0ml/100.

Eldorado svartpeppar har höga halter av aromatiska ämnen (oljor). 4,6% piperin och 4,1ml/100g eteriska oljor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in