Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Mnja, vi kan nog sträcka oss så långt bak som till 1980 då folkomröstningen genomfördes och alla partier stod bakom avvecklingen av kärnkraft. För referens så hade fanns inte mp och sd kallade sig fortfarande bss vid tiden. Hur förstnämnda kom att ställa sig i frågan går ju inte att missa, vad de nästnämnda hade för inställning i frågan förtäljer såvitt jag vet inte historien
Omröstning kring Ringhals gjordes 2020 och SD, KD, M och L röstade
emot. Det är inte direkt en hemlighet att dom rödgröna varit för att stänga ner Ringhals och avveckla kärnkraften på sikt.
Men någon lösning på vart vår el ska komma ifrån har dom aldrig haft och nu står vi där vi är idag. Det mest ironiska i allt är hur dom rödgröna fört diskussionen med sitt starkaste argument om att värna om miljön. Sen att deras oseriösa energipolitik gjort att vi står mitt i en energikris där vi t ex eldar upp 70,000 liter olja varje timme i ren desperation för att svenskar ska få el mitt i vintern, det är det väldigt tyst om och inget ansvar dom rödgröna står för.
Som vanligt för dom en naiv politik som låter som guld och gröna skogar men i praktiken inte fungerar och den så viktiga välfärden enligt dom får ta stryk. Samma sak är hur dom hanterat skatter och avgifter på bilar för att tvinga folk att köpa elbil. Problemet är att elbilar är väldigt dyra fortfarande så vanliga människor inte har råd att ha två sådana. Samtidigt så straffas dom som har vanlig bil med högre skatt både på befintliga bilar och nyköp.
Det skapar en klyfta som gör att det blir en klassfråga att äga bil helt plötsligt. Dessutom så vad landar hela beslutet i? Jo, att begagnatmarknaden för bilar exploderar och alla som inte har råd med elbil köper begagnat istället. Så istället för att köpa en ny bensinbil som med dagens alla regler kring utsläpp är betydligt snällare mot miljön än en begagnad, så köps det massor med begagnade bilar med äldre motorer som släpper ut mycket mer än nya.
Samma sak där. Total ogenomtänkt politik som bara skapar problem snarare än att lösa några.