2022-12-13, 17:04
Medlem
DonaldBidens avatar
Hört att en människokropp innehåller runt 100 kWh med energi.

Eldar man upp 2 miljoner Sverigedemokrater så blir det ofattbara 0,2 Twh! Räcker inte det så kan man gå vidare med Moderater, Kristdemokrater, Centerpartister, Socialdemokrater, Miljöpartiser och till sist Vänsterpartister för att värma den trogna bastionen Nyans-anhängare.
Senast redigerad av DonaldBiden 2022-12-13 kl. 17:07.
Citera
2022-12-13, 17:41
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Verkar som att det är du som inte fattar och inte vill fatta. Det är nog snarare åt dig man skrattar åt och dina inlägg.

Dom rödgröna sabbade vår energipolitik fullständigt under 8 år. Det är inget någon ändrar på över en natt eller 2 månader. Om man inte förstår det och tror att en ny regering över en natt löser alla problem så ja, då fattar man inte mycket.
Mnja, vi kan nog sträcka oss så långt bak som till 1980 då folkomröstningen genomfördes och alla partier stod bakom avvecklingen av kärnkraft. För referens så hade fanns inte mp och sd kallade sig fortfarande bss vid tiden. Hur förstnämnda kom att ställa sig i frågan går ju inte att missa, vad de nästnämnda hade för inställning i frågan förtäljer såvitt jag vet inte historien
Citera
2022-12-13, 17:54
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader14
Det som är så bra med energikrisen är att nu får högern verkligen visa hur man gör när man gör bort sig. Dom har gjort bort sig ganska så rejält också med att ljuga om sänkta bränselkostnader och kostnadstak för energikostnader. Hahahahahahaha.... fan, vad kul det är just nu.

"Betydligt sämre går det för regeringens tre partiledare och för Jimmie Åkesson, ordförande i regeringens stödparti SD. Förtroendet har under den senaste månaden minskat substantiellt för hela kvartetten.

Allra sämst går det för energiminister Ebba Busch (KD). Förtroendet för henne tokrasar. Nedgången är hela sju procentenheter sedan november.

Det är svårt att hitta någon annan förklaring än Buschs krampaktiga försök att framställa elprisstödet som ett infriat vallöfte. Trots att det inte alls är det."

Hahahahahahaa....

Ok jo i din hjärna möjligen och övriga som är helt borta efter år av kassa beslut.

Det de förra regeringarna nu har sått är vad den nuvarande får skörda.
Citera
2022-12-13, 18:02
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Mnja, vi kan nog sträcka oss så långt bak som till 1980 då folkomröstningen genomfördes och alla partier stod bakom avvecklingen av kärnkraft. För referens så hade fanns inte mp och sd kallade sig fortfarande bss vid tiden. Hur förstnämnda kom att ställa sig i frågan går ju inte att missa, vad de nästnämnda hade för inställning i frågan förtäljer såvitt jag vet inte historien

Omröstning kring Ringhals gjordes 2020 och SD, KD, M och L röstade emot. Det är inte direkt en hemlighet att dom rödgröna varit för att stänga ner Ringhals och avveckla kärnkraften på sikt.

Men någon lösning på vart vår el ska komma ifrån har dom aldrig haft och nu står vi där vi är idag. Det mest ironiska i allt är hur dom rödgröna fört diskussionen med sitt starkaste argument om att värna om miljön. Sen att deras oseriösa energipolitik gjort att vi står mitt i en energikris där vi t ex eldar upp 70,000 liter olja varje timme i ren desperation för att svenskar ska få el mitt i vintern, det är det väldigt tyst om och inget ansvar dom rödgröna står för.

Som vanligt för dom en naiv politik som låter som guld och gröna skogar men i praktiken inte fungerar och den så viktiga välfärden enligt dom får ta stryk. Samma sak är hur dom hanterat skatter och avgifter på bilar för att tvinga folk att köpa elbil. Problemet är att elbilar är väldigt dyra fortfarande så vanliga människor inte har råd att ha två sådana. Samtidigt så straffas dom som har vanlig bil med högre skatt både på befintliga bilar och nyköp.

Det skapar en klyfta som gör att det blir en klassfråga att äga bil helt plötsligt. Dessutom så vad landar hela beslutet i? Jo, att begagnatmarknaden för bilar exploderar och alla som inte har råd med elbil köper begagnat istället. Så istället för att köpa en ny bensinbil som med dagens alla regler kring utsläpp är betydligt snällare mot miljön än en begagnad, så köps det massor med begagnade bilar med äldre motorer som släpper ut mycket mer än nya.

Samma sak där. Total ogenomtänkt politik som bara skapar problem snarare än att lösa några.
Citera
2022-12-13, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader14
Kissa på dig "gobbe". Man ska inte ljuga för att roffa åt sig makten i Sverige.
Det är en plikt att ljuga och göra allt för att S/V/MP inte ska få fortsätta förstöra. De hade förlag på att hindra vattenkraften och virkesuttaget också - alla små vattenkraftverk skulle slås igen och skogen skulle stå och förfalla. För att rädda småfisk och insekter.

Högerregeringar får ljuga hur mycket som helst för min del.
Citera
2022-12-13, 18:37
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Omröstning kring Ringhals gjordes 2020 och SD, KD, M och L röstade emot. Det är inte direkt en hemlighet att dom rödgröna varit för att stänga ner Ringhals och avveckla kärnkraften på sikt.

Men någon lösning på vart vår el ska komma ifrån har dom aldrig haft och nu står vi där vi är idag. Det mest ironiska i allt är hur dom rödgröna fört diskussionen med sitt starkaste argument om att värna om miljön. Sen att deras oseriösa energipolitik gjort att vi står mitt i en energikris där vi t ex eldar upp 70,000 liter olja varje timme i ren desperation för att svenskar ska få el mitt i vintern, det är det väldigt tyst om och inget ansvar dom rödgröna står för.

Som vanligt för dom en naiv politik som låter som guld och gröna skogar men i praktiken inte fungerar och den så viktiga välfärden enligt dom får ta stryk. Samma sak är hur dom hanterat skatter och avgifter på bilar för att tvinga folk att köpa elbil. Problemet är att elbilar är väldigt dyra fortfarande så vanliga människor inte har råd att ha två sådana. Samtidigt så straffas dom som har vanlig bil med högre skatt både på befintliga bilar och nyköp.

Det skapar en klyfta som gör att det blir en klassfråga att äga bil helt plötsligt. Dessutom så vad landar hela beslutet i? Jo, att begagnatmarknaden för bilar exploderar och alla som inte har råd med elbil köper begagnat istället. Så istället för att köpa en ny bensinbil som med dagens alla regler kring utsläpp är betydligt snällare mot miljön än en begagnad, så köps det massor med begagnade bilar med äldre motorer som släpper ut mycket mer än nya.

Samma sak där. Total ogenomtänkt politik som bara skapar problem snarare än att lösa några.
Öm tå eller bara vaknat på fel sida? Så det du egentligen ville säga i inlägget är att det inte är åtta, utan tre, år som en fd regeringen har misskött sig antar jag. Innan dess gällde ju fortfarande det gemensamma beslutet.

Nu råkar jag ha varit en förespråkare för kärnkraft i hela mitt vuxna liv så jag kan väl för all del stämma in i din kritik vad gäller misskötseln av den svenska elproduktionen, men du kan ju inte bara sitta och hitta på saker för att du är arg. Däremot ska (M) ha en eloge för att föreslå återupptagen uranbrytning i Sverige, men det är möjligt att det är en billig poäng eftersom de vet att det aldrig kommer att gå igenom
Citera
2022-12-13, 18:56
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Öm tå eller bara vaknat på fel sida? Så det du egentligen ville säga i inlägget är att det inte är åtta, utan tre, år som en fd regeringen har misskött sig antar jag. Innan dess gällde ju fortfarande det gemensamma beslutet.

Nu råkar jag ha varit en förespråkare för kärnkraft i hela mitt vuxna liv så jag kan väl för all del stämma in i din kritik vad gäller misskötseln av den svenska elproduktionen, men du kan ju inte bara sitta och hitta på saker för att du är arg. Däremot ska (M) ha en eloge för att föreslå återupptagen uranbrytning i Sverige, men det är möjligt att det är en billig poäng eftersom de vet att det aldrig kommer att gå igenom

Vad pratar du om? Jag svarade sakligt på ditt inlägg och du försöker vända på det med att jag vaknat på fel sida? Kom igen nu, var lite seriös om du ska diskutera.

Okej, vad har jag hittat på i mitt inlägg?
Citera
2022-12-13, 19:25
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Vad pratar du om? Jag svarade sakligt på ditt inlägg och du försöker vända på det med att jag vaknat på fel sida? Kom igen nu, var lite seriös om du ska diskutera.

Okej, vad har jag hittat på i mitt inlägg?
Ok, du började säga att de rödgröna sabbat energipolitiken under åtta år. Jag påpekade att den har i samförstånd sabbats under 42 år. Sen hänvisar du till en omröstning år 2020 som argument för att, ja jag vet inte riktigt. Sen var det en lång harang om elbilar som jag inte riktigt förstår relevansen i, och det var väl lite där jag började ana en viss missriktad frustration mot, ja, nåt. Men visst, jag håller med dig i din kritik mot den misskötta energipolitiken som förts i Sverige, men då tycker jag att du ska vara ärlig nog att inte bara skylla på de röd-gröna, oavsett vad de har eller inte har gjort rätt i andra frågor.
Citera
2022-12-13, 19:29
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Hittills verkar det mest handla om att tjafsa, låtsas att man fortfarande är i opposition och att skylla på alla andra istället för att faktiskt börja jobba. Det kommer en vinter nästa år också, och året efter det. Har regeringen tänkt köra med samma argumentation då också? Eller är planen att bara sticka huvudet i sanden och hoppas på reaktorer som kanske kan vara klara om 5,7 eller 10 år?

Finns väl ingen som vågar börja med planering av reaktorbyggen i detta land... Det vore ju som att spola ned miljarder i toalettstolen när Miljöpartiet och Magda återkommer om fyra år.
Det lär bli nattsvart.
Citera
2022-12-13, 20:41
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Stockholm Exergi har kvar sitt oljeeldade kraftverk (är väl gamla Värtaverket?) som ör klart att startas upp om regeringen ger klartecken.

Det skulle ge 350 MW och sänka elpriserna i Stockholm, men regeringen säger inte ett knyst i frågan.

Finns en tråd om detta: (FB) Regeringen kan halvera elpriset i Stockholm, men tar inte beslut. Varför?

Börjar frukta, att brist på handlingskraft och beslut kommer att bli den här regeringens signum.

Svenska kraftnät har fått order om att göra upphandlingar av detta slaget och Heleneholmsverket i Malmö och Ryaverket i Göteborg är redan klara.
Dessutom försvinner straffskatten på kraftvärme vid årsskiftet.
Den här regeringen har visat mer handlingskraft än förra gjorde på flera år.
Citera
2022-12-13, 21:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
SMR kan gå fortare än tio år, kanske?

Men små modulära reaktorer är en ny teknik. Jag tänker att det är bättre att satsa på reaktorer av en modell som redan existerar. Ett alternativ är att kopiera den nya reaktorn i Olkiluoto rakt av. Reaktorn i Olkiluoto har förvisso tagit mycket lång tid att bygga, men då var det ny teknik. Nu när finländarna redan har byggt ett exemplar, så bör det gå snabbare att bygga fler exemplar av samma modell.

Rekrytera teknikerna som byggde reaktorn i Olkiluoto, och be dom bygga 3 karbon-kopior vid Simpevarp eller Ringhals.
Citera
2022-12-13, 21:34
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Bara att starta utredning för att bygga stora eller små kärnreaktorer kommer ta tio år. Sen tar byggandet minst 10 år, gissar på 18 år då vi bor i Sverige.

Så 2050 kan det nya verket startas upp. Vi började utreda slutförvaret runt -96 och nu har de börjat gräva tror jag, eller iallafall bestämt vart de ska gräva. 😂😂

Jag tänker att det stora hotet är diverse politiska aktivister på olika poster i samhällsapparaten, som ser det som sin uppgift att skapa så många hinder som möjligt för att bygga ny atomkraft. Dessa aktivister kanske utger sig för att vara miljövänner, men dom bryr sig inte om miljön.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Återstår nya vindkraftverk och oljekraftverk då.

Usch! Jag vill inte att det byggs mer fossilkraft. Jag vill istället se en avvecklingsplan för fossilkraften.

För att det ska vara möjligt att avveckla fossilkraften, så är det helt nödvändigt att satsa på atomkraft. Det finns inga andra alternativ tillgängliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in