2022-12-13, 13:19
Medlem
MonkeyD.Luffys avatar
Hej, jag pluggar matte 2b och behöver hjälp med tre olika uppgifter. Dessa uppgifter är:

1. Medelåldern i en barnfamilj är 24. Ge ett exempel på hur gamla familjemedlemmarna kan vara. Visa hur du kom fram till ditt svar.

2. Ett företag fyller konservburkar med krossade tomater. Enligt innehåller en burk 400 g tomater. Tomaternas vikt är normalfördelade kring medelvärdet 395 g och standardavvikelsen är 5,0 g.

a) Hur många procent av konservburkarna kan förväntas innehålla mindre än de 400 g som anges på burken?

b) Beräkna vilket medelvärde på vikten som motsvarar detta nya krav.

3. A (-1,1). B (1,5) och C (5,1) är tre punkter, M är mittpunkten på AB och N är mittpunkten på BC.

a) Visa att MN är parallell med AC.

b) Visa att MN är dubbelt så långt av AC.
Citera
2022-12-13, 13:31
Medlem
Tror ingen kommer att göra din läxa.
Du får försöka själv och be om hjälp där du kör fast.
Ja med exempel där du kör fast.

Tror denna kommer att åka i papperskorgen.
Senast redigerad av torba 2022-12-13 kl. 13:39.
Citera
2022-12-13, 13:41
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyD.Luffy
Hej, jag pluggar matte 2b och behöver hjälp med tre olika uppgifter. Dessa uppgifter är:

1. Medelåldern i en barnfamilj är 24. Ge ett exempel på hur gamla familjemedlemmarna kan vara. Visa hur du kom fram till ditt svar.

2. Ett företag fyller konservburkar med krossade tomater. Enligt innehåller en burk 400 g tomater. Tomaternas vikt är normalfördelade kring medelvärdet 395 g och standardavvikelsen är 5,0 g.

a) Hur många procent av konservburkarna kan förväntas innehålla mindre än de 400 g som anges på burken?

3. A (-1,1). B (1,5) och C (5,1) är tre punkter, M är mittpunkten på AB och N är mittpunkten på BC.

(24+24+24)/3=24
Men det verkar inte troligt så säg ungen är 12.
Då ska vi fördela de andra 12 på päronen.
30+30+12 tex , Mamma och pappa 30 och ungen 12.

Du kan väl visa lite hur du tänkt med de andra uppgifterna?
Citera
2022-12-13, 13:54
Medlem
attackes avatar
Tänkte ge denna en chansning. Observera att jag inte gått matte 2b
Tänkte försöka ge dig lite svar som endast avslöjar hur du bör tänka och inte vad svaret är.
Om någon vill slå mig på fingrarna för att jag gör något tokigt är de mer än välkomna.

Citat:

Medelvärdet antar jag att du kan räkna ut.
De anger inte hur många familjemedlemmar det är i familjen. Men jag det är en lite kuggfråga.
En familj består oftast av en mamma, pappa och (åt minstonde) ett barn.
Det blir nog lättast att räkna med 2st barn, så två vuxna och två barn.

Du kan räkna så att ena barnet och pappans medelålder blir 24 - så kanske pappan är 24 + n år och barnet är 24 - n år
Sen gör detsamma med mamman och det andra barnet 24 + m år respektive 24 - m år.

Där n och m är olika värden så att det verkar som vettiga åldrar. (där föräldrarna är åt minstonde 20 år)

Citat:

Här bör du nog passa dig, det är en liten fuling här. Texten nämner först 400g och sen att vikten på varje burk bör vara 395g - de kanske räknar med att burken i sig vägen 5g eller så.

Men sen vill de att det som mest får avvika med 5g från mål vikten (395g)

Citat:

Hur fungerar det med medelvärden? Hur många (i procent) får vara mindre än angivet medel ?

Citat:

Denna är jag också osäker på, har inge bra svar.

Citat:

Föreslaget så ritar du upp dessa linjer på ett rutat papper, definiera en mittpunkt och dra streck enligt dessa koordinater och betona vart punkterna A,B,C,M samt N är på ritninngen.

Citat:

Inte säker på hur man visar det, men med paralell så tänker jag alltid att de ska gå vid sidan om varandra (eller samtidigt beroende på sammanhanget)
Men skulle tippa på att man ska räkna ut att de "färdas" åt samma riktning, dvs "För varje öknining i X så ökar Y med {blah}

Citat:

Här ska du räkna ut avståndet mellan två punkter och visa att MN är dubbelt så lång som AC.
sqrt är inblandad här.
Citera
2022-12-13, 13:58
Medlem
attackes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torba
Tror ingen kommer att göra din läxa.
Du får försöka själv och be om hjälp där du kör fast.
Ja med exempel där du kör fast.

Tror denna kommer att åka i papperskorgen.

Det är ju lite det han gör. Han har nog kört fast på just dessa frågor.
Anta dig utmaningen att svara på hans frågor utan att ge honom svaret utan svara på ett sånt sätt så att du demonstrerar hur man bör tänka för att lösa det.

Citat:
Det sägs att om man ger en man en fisk så har man gett honom mat för en dag, men om man lär honom att fiska så har man gett honom mat för ett helt liv.
Citera
2022-12-13, 14:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av attacke
Det är ju lite det han gör. Han har nog kört fast på just dessa frågor.
Anta dig utmaningen att svara på hans frågor utan att ge honom svaret utan svara på ett sånt sätt så att du demonstrerar hur man bör tänka för att lösa det.
Det är lite kutym att när man ber om hjälp med skoluppgifter så ska man visa var man kör fast och vad man har försökt med. De som bara vill att andra ska lösa ens läxa brukar helt enkelt posta frågorna rakt upp och ner på precis det sätt TS gör.
Citera
2022-12-13, 15:21
Medlem
attackes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är lite kutym att när man ber om hjälp med skoluppgifter så ska man visa var man kör fast och vad man har försökt med. De som bara vill att andra ska lösa ens läxa brukar helt enkelt posta frågorna rakt upp och ner på precis det sätt TS gör.

Good point.
Ska ha det i åtanke till nästa innan jag slänger mig på det.
Citera
2022-12-13, 15:39
Medlem
MonkeyD.Luffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attacke
Tänkte ge denna en chansning. Observera att jag inte gått matte 2b
Tänkte försöka ge dig lite svar som endast avslöjar hur du bör tänka och inte vad svaret är.
Om någon vill slå mig på fingrarna för att jag gör något tokigt är de mer än välkomna.

Medelvärdet antar jag att du kan räkna ut.
De anger inte hur många familjemedlemmar det är i familjen. Men jag det är en lite kuggfråga.
En familj består oftast av en mamma, pappa och (åt minstonde) ett barn.
Det blir nog lättast att räkna med 2st barn, så två vuxna och två barn.

Du kan räkna så att ena barnet och pappans medelålder blir 24 - så kanske pappan är 24 + n år och barnet är 24 - n år
Sen gör detsamma med mamman och det andra barnet 24 + m år respektive 24 - m år.

Där n och m är olika värden så att det verkar som vettiga åldrar. (där föräldrarna är åt minstonde 20 år)

Här bör du nog passa dig, det är en liten fuling här. Texten nämner först 400g och sen att vikten på varje burk bör vara 395g - de kanske räknar med att burken i sig vägen 5g eller så.

Men sen vill de att det som mest får avvika med 5g från mål vikten (395g)

Hur fungerar det med medelvärden? Hur många (i procent) får vara mindre än angivet medel ?

Denna är jag också osäker på, har inge bra svar.

Föreslaget så ritar du upp dessa linjer på ett rutat papper, definiera en mittpunkt och dra streck enligt dessa koordinater och betona vart punkterna A,B,C,M samt N är på ritninngen.

Inte säker på hur man visar det, men med paralell så tänker jag alltid att de ska gå vid sidan om varandra (eller samtidigt beroende på sammanhanget)
Men skulle tippa på att man ska räkna ut att de "färdas" åt samma riktning, dvs "För varje öknining i X så ökar Y med {blah}

Här ska du räkna ut avståndet mellan två punkter och visa att MN är dubbelt så lång som AC.
sqrt är inblandad här.

Tack för hjälpen! Vill också säga att jag inte försökte få folk att försöka göra läxan åt mig. Jag ville ha tips på hur man skulle tänka när man försöker lösa uppgifterna. Jag har försökt men inte kommit nån vart eftersom jag inte visste hur man ens ska börja lösa uppgifterna. Är jättedålig på lägesmått (vilket uppgifterna fokuserar på). Men dina tips hjälpte mig att åtminstone få en start, så tack återigen.
Citera
2022-12-13, 17:59
Medlem
maxatdunders avatar
Tips är att använda dig av formler, läs på formelbladet ordentligt.

På 2 a) kan du använda dig av 5/400 x 100(procent) = 1.25 %

Hur många % är X av Y egentligen

b) menas nog att medelvärdet av standardavvikelse + basvikt, så 2.5 + 395 = 397.5g

Har du facit eller formelblad framme f.ö?
Citera
2022-12-13, 19:55
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:

Litet ledtrådar.

1. Kan det vara en ide att först bestämma antalet i familjen? Varför ger det enkla räkningar?

2. Måste vara felciterat eller i alla fall otydligt. På a anges fördelningen av vikten för en tomat. Det står inte att det bara är en tomat i varje burk dock.

Om man bara antar det så ger denna bild+ video bra ledning: https://www.mathplanet.com/education/algebra-2/quadratic-functions-and-inequalities/standard-deviation-and-normal-distribution

På b så talas det om ett nytt krav. Vad detta krav är framgår faktiskt inte.

3. Rita en bild vad kan man säga om linjerna i förhållande till tex y-axeln? Sen finns det troligen en formel som kallas avståndsformeln i boken.
Citera
2022-12-13, 21:26
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Litet ledtrådar.

1. Kan det vara en ide att först bestämma antalet i familjen? Varför ger det enkla räkningar?

2. Måste vara felciterat eller i alla fall otydligt. På a anges fördelningen av vikten för en tomat. Det står inte att det bara är en tomat i varje burk dock.

Om man bara antar det så ger denna bild+ video bra ledning: https://www.mathplanet.com/education/algebra-2/quadratic-functions-and-inequalities/standard-deviation-and-normal-distribution

På b så talas det om ett nytt krav. Vad detta krav är framgår faktiskt inte.

3. Rita en bild vad kan man säga om linjerna i förhållande till tex y-axeln? Sen finns det troligen en formel som kallas avståndsformeln i boken.

På 3an hade jag satt en punkt som origo tex den första och korrigera de andra punkternas kordinater sen e det väl bara använda pyth.sats? Alternativ så tar man avståndet genom ta (kordinat2-kordinat1).

TS tex om du har två punkter (3,2) och (5,-1) och vill veta avståndet använd pyth sats när du räknat ut längderna, det tror jag du fixar om du ritar en bild.
Senast redigerad av BananShan 2022-12-13 kl. 21:33.
Citera
2022-12-13, 21:52
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
På 3an hade jag satt en punkt som origo tex den första och korrigera de andra punkternas kordinater sen e det väl bara använda pyth.sats? Alternativ så tar man avståndet genom ta (kordinat2-kordinat1).

TS tex om du har två punkter (3,2) och (5,-1) och vill veta avståndet använd pyth sats när du räknat ut längderna, det tror jag du fixar om du ritar en bild.

Du tänker nog rätt, jag tänkte specifikt på det här: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-2/geometri/avstandsformeln
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in