Tänkte ge denna en chansning. Observera att jag inte gått matte 2b
Tänkte försöka ge dig lite svar som endast avslöjar hur du bör tänka och inte vad svaret är.
Om någon vill slå mig på fingrarna för att jag gör något tokigt är de mer än välkomna.
Citat:
Ursprungligen postat av
MonkeyD.Luffy
1. Medelåldern i en barnfamilj är 24. Ge ett exempel på hur gamla familjemedlemmarna kan vara. Visa hur du kom fram till ditt svar.
Medelvärdet antar jag att du kan räkna ut.
De anger inte hur många familjemedlemmar det är i familjen. Men jag det är en lite kuggfråga.
En familj består oftast av en mamma, pappa och (åt minstonde) ett barn.
Det blir nog lättast att räkna med 2st barn, så två vuxna och två barn.
Du kan räkna så att ena barnet och pappans medelålder blir 24 - så kanske pappan är 24 +
n år och barnet är 24 -
n år
Sen gör detsamma med mamman och det andra barnet 24 +
m år respektive 24 -
m år.
Där n och m är olika värden så att det verkar som vettiga åldrar. (där föräldrarna är åt minstonde 20 år)
Citat:
2. Ett företag fyller konservburkar med krossade tomater. Enligt innehåller en burk 400 g tomater. Tomaternas vikt är normalfördelade kring medelvärdet 395 g och standardavvikelsen är 5,0 g.
Här bör du nog passa dig, det är en liten fuling här. Texten nämner först 400g och sen att vikten på varje burk bör vara 395g - de kanske räknar med att burken i sig vägen 5g eller så.
Men sen vill de att det som mest får avvika med 5g från mål vikten (395g)
Citat:
a) Hur många procent av konservburkarna kan förväntas innehålla mindre än de 400 g som anges på burken?
Hur fungerar det med medelvärden? Hur många (i procent) får vara mindre än angivet medel ?
Citat:
b) Beräkna vilket medelvärde på vikten som motsvarar detta nya krav.
Denna är jag också osäker på, har inge bra svar.
Citat:
3. A (-1,1). B (1,5) och C (5,1) är tre punkter, M är mittpunkten på AB och N är mittpunkten på BC.
Föreslaget så ritar du upp dessa linjer på ett rutat papper, definiera en mittpunkt och dra streck enligt dessa koordinater och betona vart punkterna A,B,C,M samt N är på ritninngen.
Citat:
a) Visa att MN är parallell med AC.
Inte säker på hur man visar det, men med paralell så tänker jag alltid att de ska gå vid sidan om varandra (eller samtidigt beroende på sammanhanget)
Men skulle tippa på att man ska räkna ut att de "färdas" åt samma riktning, dvs "För varje öknining i X så ökar Y med {blah}
Citat:
b) Visa att MN är dubbelt så långt av AC.
Här ska du räkna ut avståndet mellan två punkter och visa att MN är dubbelt så lång som AC.
sqrt är inblandad här.