2022-12-13, 01:56
Bannlyst
Jag har varit med i Jobb och Utvecklingsgarantin sedan ca 6 månader, och kommer nu bli erbjuden plats i Rusta Och Matcha-tramset!

Behåller man exakt samma ersättning från Försäkringskassan man får i Jobb och Utvecklingsgarantin i Rusta Och Matcha också eller hur funkar det?

Min ersättning är baserad på min a-kassa och jag får ut runt 12/13k i månaden efter skatt.

Finns någon tidsgräns för hur länge man får denna ersättningen när man uppfyllt a-kassans villkor?
Senast redigerad av LordCuntworthy 2022-12-13 kl. 02:01.
Citera
2022-12-13, 01:59
Rusta och Jula är en del av J o U

Du får samma peng
Citera
2022-12-13, 02:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Rusta och Jula är en del av J o U

Du får samma peng

Ok, har du gjort samma? - Tack för svar!
Citera
2022-12-13, 19:58
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Jag har varit med i Jobb och Utvecklingsgarantin sedan ca 6 månader, och kommer nu bli erbjuden plats i Rusta Och Matcha-tramset!

Behåller man exakt samma ersättning från Försäkringskassan man får i Jobb och Utvecklingsgarantin i Rusta Och Matcha också eller hur funkar det?

Min ersättning är baserad på min a-kassa och jag får ut runt 12/13k i månaden efter skatt.

Finns någon tidsgräns för hur länge man får denna ersättningen när man uppfyllt a-kassans villkor?

Jag tror inte du kan få ersättningen hur länge som helst. Arbetsförmedlingen har börjat med att skriva ut långtidsarbetslösa från jobb och utvecklingsgarantin. "Särskild skäl". Ganska många långtidsarbetslösa som blivit utsparkade efter ett par års arbetslöshet.
Citera
2022-12-13, 20:01
Lånar tråden då jag har en liknande fråga.

Om man gått hos a-kassan i 300 dagar tills dagarna tar slut och går över till Rusta & Matcha. Vad får man för ersättning från försäkringskassan då?

Det står att jag får samma ersättning som från a-kassan om jag uppfyller kravet för a-kassa, vad menas med det? Jag har ju som sagt redan förbrukat 300 dagar hos a-kassan men ja jag är fortfarande medlem där och betalar avgiften.

Jag fick 16k efter skatt från a-kassan i början som sen gick över till 14k efter skatt
Citera
2022-12-13, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Lånar tråden då jag har en liknande fråga.

Om man gått hos a-kassan i 300 dagar tills dagarna tar slut och går över till Rusta & Matcha. Vad får man för ersättning från försäkringskassan då?

Det står att jag får samma ersättning som från a-kassan om jag uppfyller kravet för a-kassa, vad menas med det? Jag har ju som sagt redan förbrukat 300 dagar hos a-kassan men ja jag är fortfarande medlem där och betalar avgiften.

Jag fick 16k efter skatt från a-kassan i början som sen gick över till 14k efter skatt

Kort svar, du kommer få exakt samma summa, kanske något mer i ersättning när du går över till Rusta & Jula tramset! F-kassan drar ju lite mindre skatt, så räkna med 14-15 tusen i månaden.

Dock blir det ett glapp på 30 dagar när du går över till ersättning från F-kassan, dom betalar en månad i efterskott, så se till att ha lite undanlagt om du kan!
Citera
2022-12-13, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Jag tror inte du kan få ersättningen hur länge som helst. Arbetsförmedlingen har börjat med att skriva ut långtidsarbetslösa från jobb och utvecklingsgarantin. "Särskild skäl". Ganska många långtidsarbetslösa som blivit utsparkade efter ett par års arbetslöshet.

Mig kommer dom inte skriva ut, då kommer jag hävda diskriminering. Är muslim, homosexuell och identifierar mig som kvinna när jag har med Arbetsförnedringen att göra! Har bara varit inskriven sedan Mars 2022 hittills så behöver nog inte oroa mig....
Citera
2022-12-13, 20:49
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Kort svar, du kommer få exakt samma summa, kanske något mer i ersättning när du går över till Rusta & Jula tramset! F-kassan drar ju lite mindre skatt, så räkna med 14-15 tusen i månaden.

Dock blir det ett glapp på 30 dagar när du går över till ersättning från F-kassan, dom betalar en månad i efterskott, så se till att ha lite undanlagt om du kan!

Tack för svar

Det som förvirrar mig lite är hur vet fsk exakt hur mycket jag fått från a-kassan? har de samarbete mellan myndigheterna?

30 dagar glappet vet jag om då det är för november månad jag får betalt nu men tack för info!
Citera
2022-12-13, 20:53
Bannlyst
Citat:
Tack för svar

Det som förvirrar mig lite är hur vet fsk exakt hur mycket jag fått från a-kassan? har de samarbete mellan myndigheterna?

30 dagar glappet vet jag om då det är för november månad jag får betalt nu men tack för info!

A-kassorna och FK samarbetar så din A-kassa skickar alla dina uppgifter!
Citera
2022-12-13, 22:45
Citat:

Enligt denna sidan är det 12 månader som längst.

https://arbetsformedlingen.se/for-ar...sta-och-matcha under "hur länge varar rusta & matcha"
Citera
2022-12-13, 22:54
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Enligt denna sidan är det 12 månader som längst.

https://arbetsformedlingen.se/for-ar...sta-och-matcha under "hur länge varar rusta & matcha"

Jo, men efter rusta och matcha kan det bli aktuellt med andra insatser inom jobb och utvecklingsgarantin. T ex "Introduktion till arbete" Arbetsträna 8h dag på Erikshjälpen / Myrorna i typ 2 år.
Citera
2022-12-14, 22:45
Bannlyst
Citat:
Jo, men efter rusta och matcha kan det bli aktuellt med andra insatser inom jobb och utvecklingsgarantin. T ex "Introduktion till arbete" Arbetsträna 8h dag på Erikshjälpen / Myrorna i typ 2 år.

Blir inget med det!

Jag som muslimsk, homosexuell transkvinna är ju såklart LIVRÄDD för "introduktion till arbete" = Modernt slaveri.

Man har ju hört alla skräckhistorier om våldtäkter, sexuella övergrepp och hot på sådana program/slaveriföretag.

Sånt går inte för sig! Vi muslimska homosexuella transkvinnor som det är så innihelvetes jävla synd om, ska kunna känna oss trygga!

Sånt vågar vi inte gå på. Det är kränkande och diskriminerande serrö 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in