• 1
  • 2
2022-12-11, 18:18
Medlem
Hej!
Ska förhoppningsvis börja plugga snart och behöver köpa en bärbar dator. Kan inget om datorer så behöver lite hjälp!
Mina krav:
- inte mer än 8000kr
- relativt lätt att bära
- vara bra

Tipsa gärna!
2022-12-11, 18:53
Medlem
jewclaws avatar
Vad ska du plugga? Vad ska datorn användas till?

Håller du dig till de större försäljarna (inet, komplett) kommer du få vad du betalar för. Det kan skilja några hundra, men prestandan är likvärdig och relativt till priset. Det är inte riktigt som att köpa bil..

Nu drar jag en chansning och antar att du kommer använda den till vanlig surf, ordbehandlingsprogram etc.

Denna duger fullgott;
https://www.inet.se/produkt/1973736/...4-i3-8gb-256gb

Du kan t.om gå ner i pris förutsatt att du inte ska använda datorn till tyngre grafiska grejer, musikproduktion osv.

Håll dig till AMD Ryzen eller Intels i-processorer (undvik celeron, billigt men totalt skit), 4-8 gb ram. Grafikkort behöver du inte bry dig om.

Det handlar om syftet, hur kräsen du är osv. Du får en bra dator till det antagna ändamålet för 8k, men räkna med att den kommer slöa till om du kör spotify, webbläsare med 10 flikar och word samtidigt.
Vill du att det ska gå smooth som fan snackar vi 15-20+ tusen..
Senast redigerad av jewclaw 2022-12-11 kl. 19:08.
2022-12-11, 18:59
Medlem
Köpte Mac book använt 1 gång tror jag, använder min stationära - köp inget dyrt om du ska skriva i Word och surfa bara.
2022-12-11, 20:16
Medlem
oväns avatar
Jag rekommenderar en gammal jobbdator, t.ex. HP EliteBook 840 G3 eller 1040 G3 eller nyare (G4, G5...).
Borde gå att hitta en för under 2500:-
2022-12-11, 20:25
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fairy77
Hej!
Ska förhoppningsvis börja plugga snart och behöver köpa en bärbar dator. Kan inget om datorer så behöver lite hjälp!
Mina krav:
- inte mer än 8000kr
- relativt lätt att bära
- vara bra

Tipsa gärna!

Det behövs mer info för bra förslag. T.ex, storlek, lagringsutrymme, batteritid, kapacitet för att ladda andra enheter från den via usb, o.s.v o.s.v.

Hursom, för 7000-8000 får du en riktigt bra dator, i mellandagarna, kanske än bättre.
2022-12-11, 22:12
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Du får en bra dator till det antagna ändamålet för 8k, men räkna med att den kommer slöa till om du kör spotify, webbläsare med 10 flikar och word samtidigt.
Vill du att det ska gå smooth som fan snackar vi 15-20+ tusen..
Skitsnack. 8 papp räcker gott och väl. Bara datanördar som är så kräsna men gemene man får inte damputbrott av att sidan laddar i 3 sekunder istället för 2. Datorers prestanda utvecklas så jävla snabbt också så det datanördarna får det tidiga omnämnda damputbrottet över idag är vad som var topprestanda på marknaden för några år sen. Alltså var det inte så jävla olidligt att använda. En till grej som datanördar inte fattar är att gemene man inte laddar ner en massa nördprogram som får datorn att bli seg. Men en sak har du rätt i och det är att det är viktigt att TS berättar vilket område han eller hon ska studera då det i vissa utbildningar kan passa med en viss typ av dator. Men på alla Spotify+Word utbildningar så funkar vilken dator som helst.
2022-12-11, 22:40
Medlem
Lägg någon tusenlapp på att köpa en riktig bildskärm. Att sitta och redigera inlämningsuppgifter och examensarbete på en liten laptop är dömt att misslyckas. Köp en liten smidig dator som du kan bära med dig och komplettera med bildskärm så kommer det att gå bra. Bildskärm kanske du kan gå av någon släkting som har någon överbliven som ligger och skräpar.
2022-12-11, 22:45
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
FYYYYYYYYYYY, stygg jewclaw. BAD BAD JEWCLAW!

Inte sagt att man behöver en mac eller måste ha en. Säger att det inte finns något bättre för plugg och såna saker och det är fakta.
aja

till ts
TS Du kommer ångra dig om du köper något annat än mac och allt krångel det medför.

Köp en begagnad macbook annars om du inte vill köpa en helt ny, blir billigare.
Det finns klart bättre grejer för plugg.
En PC för 10.000 är i princip så bra den absolut kan vara för vanliga grejer som inte har med spel eller annan rendering att göra. Visst går det slänga i mer lullull, men det kommer inte märkas ett dugg när man kollar video, mailar eller skriver.
Sedan är PC så mångsidigt det kan vara.
Det är dels industristandard för generellt användande, men det är inte heller några problem att slänga in en VM om man prompt ska köra grejer som bara finns till Mac eller Linux.
Därmed är priset det primärt avgörande, och man kan inte med hedern i behåll säga att Appleprodukter någonsin varit prisvärda.

Först vid 11.000 är du vid instegsnivån för Mac, och då innehåller den ungefär samma kärndelar som en PC för 5000.

OnT:
Om du vill ha nytt, så skaffa bara någon laptop med minst 6 kärnor och 16GB RAM så går det inte misslyckas, även om det finns mer och mindre stadiga modeller vad gäller konstruktion.
Skaffa även någon extraskärm att ställa på skrivbordet. Någon gammal 1080P på 24+ tum för någon hundring på blocket räcker gott och väl.
Större skärm som står lite högre upp + den som redan sitter på laptopen gör saker och ting otroligt mycket smidigare för arbetskomforten.

Vill du köra på begagnat så rekommenderar jag Lenovo Thinkpad, de är najs.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-12-11 kl. 22:51.
2022-12-11, 22:56
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Skitsnack. 8 papp räcker gott och väl. Bara datanördar som är så kräsna men gemene man får inte damputbrott av att sidan laddar i 3 sekunder istället för 2. Datorers prestanda utvecklas så jävla snabbt också så det datanördarna får det tidiga omnämnda damputbrottet över idag är vad som var topprestanda på marknaden för några år sen. Alltså var det inte så jävla olidligt att använda. En till grej som datanördar inte fattar är att gemene man inte laddar ner en massa nördprogram som får datorn att bli seg. Men en sak har du rätt i och det är att det är viktigt att TS berättar vilket område han eller hon ska studera då det i vissa utbildningar kan passa med en viss typ av dator. Men på alla Spotify+Word utbildningar så funkar vilken dator som helst.
1. Har aldrig sagt att 8 inte räcker, om du läser igen ser du att jag t.om råder TS att gå ned i pris.

2. Hur snabbt en sida laddas har inget med datorn i sig att göra idag, det hänger på anropet och respons mellan klient och server. Det är inte 1991 längre..

3. Vissa ser gärna att det flyter någorlunda för att inte störa arbetsflowet, ju bättre dator desto effektivare arbete (potentiellt). Som sagt, det är individuellt och enbart preferens. Vissa nöjer sig med mindre medans andra vill ha lite mer.
Men det förstod du väl inte heller..

4. Vet inte vad du syftar på för "nördprogram" som skulle slöa ner datorn. Du verkar inte ha allt för bra koll, du!
2022-12-11, 23:17
Medlem
I uni-världen är det vanligt att man kör mycket Windows-grejor. Så vill du slippa stå i kö hos supporten för att din inloggning eller nåt annat simpelt skit strular - välj PC om du inte är mycket kunnig i Mac-världen. Och ja, försök hitta en HP-laptop inom din budget, det är bra skit.
2022-12-12, 01:38
Medlem
Vänta istället till du börjat på universitetet, då kan du nyttja studentrabatterna som du får.

Via Lenovos studentshop kan du för närvarande tex hitta dessa erbjudanden just nu (det finns flera under ditt pristak, tog jag bara fram några exempel):

https://anonfiles.com/Cd86f3M9y6/2022-12-12_01-32_jpg
https://anonfiles.com/B98ffdM7y1/2022-12-12_01-33_jpg

Vad du ska välja för dator beror helt på vad du ska studera. Är det humaniora eller någon ingenjörsutbildning?

Men oavsett, väljer du 16 gb ram och 512 gb ssd hårddisk och en AMD Rysen 5 5xxx kommer datorn klara sig i många år. Ska du studera någon ingenjörsutbildning med mycket rendering och annat kan du behöva lägga till mer minne och kanske välja en Ryzen 7 istället.
Senast redigerad av kLFFiVfTFba9Huz 2022-12-12 kl. 01:46.
2022-12-12, 02:31
Medlem
vanartads avatar
Personligen hade jag tittat på komponenterna. Skaffat så mycket internminne som möjligt, och sedan en tillräckligt stor hårddiskVad det gäller operativsystemet, hade jag nog börjat med en snäll linux variant (ubuntu) vilket gör datorn tidskänslig.

Både mac och windows blir groteskt slöa efter något år. Mac går för övrigt inte uppdatera efter några år.
I dessa maskiner installerar jag Ubuntu, då (linux) ubuntu behöver betydligt mindre systemresurser för att köras.

Ett fiffigt knep vore att köpa en ett par år gammal begagnad slö Mac och lära dig hur Mac OS fungerar. När du tycker den är för slö byter du bara till Ubuntu och för betydligt mer kraft.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in