Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-11, 17:55
  #1
Medlem
flowerpower900s avatar
Hittat en jättefin honkatt som är 7 år gammal som enligt ägaren är kastrerad och chippad. Sist hon var veterinärbesiktigad var när hon var en kattunge och det var också sista gången katten fick sina sprutor.

Katten är inte försäkrad och ägaren vill bara göra ett ägarbyte på Sverak. Jag vill inte begå misstaget och få på mig massvis med kostnader om det är fel på katten.

Vad bör jag tänka på med blanketter, försäkring och besiktning?

Vad ska jag kräva av privatpersonen som säljer katten innan ägarbytet?

Mvh
Citera
2022-12-11, 18:00
  #2
Medlem
flowerpower900s avatar
Måste man vara medlem i Sverak för att adoptera en katt? Är det den nationella föreningen där alla katter måste vara registrerade?
__________________
Senast redigerad av flowerpower900 2022-12-11 kl. 18:02.
Citera
2022-12-11, 18:32
  #3
Medlem
flowerpower900s avatar
Får bad vibes av personen som inte lägger ut tillräckligt med info utan vill bara bli av med katten, får nog "tyvärr" bli adoption från ett katthem.
Citera
2022-12-11, 21:44
  #4
Medlem
Narutoshippchops avatar
Adoptioner kan man endast göra av människobarn.
Du ska inte adoptera en katt, du ska överta ägandet av en katt.
Citera
2022-12-12, 06:50
  #5
Medlem
Myrtens avatar
Du ska ha ett färskt veterinärintyg (högst en vecka gammalt) där det inte finns några anmärkningar innan du köper katten, oavsett om från katthem eller från privatperson. Där kan i och för sig inte allt hittas, normalt tas tex inte blodprov för koll njurar, socker osv, men tänderna blir iaf kollade, dessa kan kosta multum att åtgärda om det är resorbtion. (10-40000). Vilket är ett mycket vanligt problem på en äldre katt, oavsett huskatt eller raskatt.

Du ska ha en försäkring klar direkt, ring försäkringsbolaget (ring flera) och fråga hur de vill ha det. De kommer troligen vilja ha ett veterinärintyg, och allt som är anmärkning på kommer de troligen inte ersätta. Oavsett om du betalar för en specialförsäkring för FORL (det med resorbtion på tänderna) eller inte.

Nej du behöver inte va med i sverak, men efter nyår behöver du registrera katten hos jordbruksverket.

Sen om du tror att katten är frisk, har fått ett veterinärintyg som är utan anmärkning, har fått den försäkrad - så ska du vänta tills du säkert vet att försäkringen gäller/täcker (fråga föräkringsbolaget, ofta brukar det va en månad) innan du kollar eventuellt kollar upp blodvärden osv på katten. För gör du det för tidigt kommer FB inte täcka. Det räcker inte med att ringa försäkringsbolaget samma dag och försäkra katten när du ska in till veterinär med den för sjukdom.
Citera
2022-12-12, 12:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowerpower900
Hittat en jättefin honkatt som är 7 år gammal som enligt ägaren är kastrerad och chippad. Sist hon var veterinärbesiktigad var när hon var en kattunge och det var också sista gången katten fick sina sprutor.

Katten är inte försäkrad och ägaren vill bara göra ett ägarbyte på Sverak. Jag vill inte begå misstaget och få på mig massvis med kostnader om det är fel på katten.

Vad bör jag tänka på med blanketter, försäkring och besiktning?

Vad ska jag kräva av privatpersonen som säljer katten innan ägarbytet?

Mvh
Vet du ens vad SVERAK är? De har en egen hemsida så du kan själv se vad det är.
Är du osäker så gör ni en veterinärbesiktning. Då kan de även vaccinera den.
Enda problemet jag ser är att katten är oförsäkrad. Du bör ringa försäkringsbolaget (Min personliga rekommendation är Folksam) och stämma av med dem om du kan försäkra in katten från första dag eller om bolagen har kvar regeln att du måste äga den en tid innan försäkringen börjar gälla. Detta gäller bara djur som ska in i systemet, inte djur där men kan flytta över försäkringen.
Citera
2022-12-12, 12:52
  #7
Medlem
Sverak är normalt en organisation för raskatter. men jag har för mig de har även en allmänt kattregister innefattande också husisar, där ägarskapet kan registreras ifall katten går förlorad och hittas. speciellt då om det är chip.

OM hon är raskatt, se till att du får med dig också stamtavlan, och ägarbytet registreras hos Sverak... Då kan du t.ex. delta i utställningar, i kastratklassen då.

Försäkring är bra, det gör det lättare hos veterinär om katten blir sjuk. Bry dig inte om skadestånd för dödsfall, men just veterinärkostnader...

Rent allmänt kan sägas att det är helt OK att ta en vuxen katt (fast de flesta tänker automatiskt på kattunge). De brukar anpassa sig och binda till den nye ägaren om du är snäll mot den. Speciellt om det inte varit bra innan...

Vad gäller vaccinering. När jag började ha katt, då var rekommendation att vaccinera varje år. Sedan insåg man att vart andra vart tredje år räckte.

Nuförtiden anser man, att har katten blivit korrekt vaccinerad som kattunge och senare även som ungkatt, räcker det i sak för hela livet; om den inte är utsatt för hårt smittotryck. Säg om den är innekatt...

Litegrann samma med avmaskning. En ordentligt avmaskad innekatt behöver i allmänhet inte avmaskad igen... Vi har aldrig behövt avmaska våra innekatter.

Men som någon nämnde; katt ifrån katthem är ofta lite av stalltips. Och gärna vuxen. Då är den besiktigad, vaccinerad, kastrerad om vuxen... Och JUST det faktum att det vart mer eller mindre synd om den, medför att den i allmänhet binder fint till den nye ägaren.

Samma tips för för adopterade fd hemlösa hundar...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback