2022-12-11, 14:31
Medlem
Har senaste par månaderna fått det här problemet. Folk känner lukten på avstånd och lukten sitter kvar i rummet. 😑

Tvättade håret då 2 ggr i veckan (då med Head and shoulder) och nu dagligen men det hjälper inte.

Nyligen började jag med Fungoral för jag har återkommande mjällexem sedan många år tillbaka men lukten har inte varit påtaglig som nu. Tvättat 2 ggr med Fungoral än så länge. Borde ge det mer tid eller har någon erfarenhet av annat schampo?
Senast redigerad av Riccopicco 2022-12-11 kl. 14:34.
Citera
2022-12-11, 14:36
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riccopicco
Har senaste par månaderna fått det här problemet. Folk känner lukten på avstånd och lukten sitter kvar i rummet. 😑

Tvättade håret då 2 ggr i veckan (då med Head and shoulder) och nu dagligen men det hjälper inte.

Nyligen började jag med Fungoral för jag har återkommande mjällexem sedan många år tillbaka men lukten har inte varit påtaglig som nu. Tvättat 2 ggr med Fungoral än så länge. Borde ge det mer tid eller har någon erfarenhet av annat schampo?

Det är hårbottnen som luktar och det beror på svamp och/eller bakterier. Fortsätt med Fungoral och håll håret så torrt du kan emellan tvättarna, byt sängkläder, undvik mössa och hårprodukter, så ska du se att det blir bättre.
Citera
2022-12-11, 14:37
Medlem
BananShans avatar
Byta schampoo?
Citera
2022-12-11, 14:38
Medlem
MonkeyD.Luffys avatar
Duscha varje dag.
Citera
2022-12-11, 14:47
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riccopicco

Du har misskött din hygien och fått svamp i hårbotten.

Om du läser bipacksedeln får du svar på din fråga:

Citat:
Behandla håret 2 gånger i veckan under 2-4 veckor för att ta bort symtomen. Därefter kan du använda Fungoral en gång i veckan eller vid behov för att förhindra att besvären återkommer.

Klipp dig gärna kort också då luftas hårbotten bättre, och låt dig inte luras av reklam.
Citera
2022-12-11, 15:05
Medlem
Fogmaker83s avatar
Har du tjockt hår? Lär nog behövas luftas ur lite så hårbottnen torkar upp
Citera
2022-12-11, 15:12
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Det är hårbottnen som luktar och det beror på svamp och/eller bakterier. Fortsätt med Fungoral och håll håret så torrt du kan emellan tvättarna, byt sängkläder, undvik mössa och hårprodukter, så ska du se att det blir bättre.
Håller med om dina tips! Just detta att aldrig lägga sig med fuktigt/blött hår eller dra på en mössa över fuktigt hår är väldigt viktigt.

Själv märker jag att vissa schampon kan ge en viss obehaglig " blöt hundpälsdoft" utan att det behöver vara någon annan orsak som ligger bakom, men här har ju TS en mjälleksem i grunden så då hänger det nog ihop med det.
Citera
2022-12-11, 15:29
Medlem
Airwave92s avatar
Kör vattenmetoden
Citera
2022-12-11, 15:33
Medlem
Narutoshippchops avatar
Köp antibakteriellt schampo! Finns inte det, ta lite vanlig antibakteriella flytande tvål. Det tar inte bort problemet på sikt. Men det kommer att ta bort lukten på momangen!

Övrigt, kontakta vårdcentralen.
Citera
2022-12-11, 16:24
Medlem
Onanikrems avatar
Pröva finskt tjärschampo som finns på Lidl, kör alltid det på jyckarna (det är för människor). Eftersom du är människa och inte slickar i dig det kan du låta det sitta i en halvtimma innan du sköljer ur det.

Som flera andra säger, klipp dig kort/snagg och låt hårbotten luftas.
Citera
2022-12-11, 16:31
Medlem
spermaoffrets avatar
Har du överbehandlat dig själv och dödat kroppens naturliga reningsprocesser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in