2023-03-07, 22:32
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Instämmer!

Sett många solskenshistorier genom åren, och det kan vara verkligt hoppingivande att se äldre missbrukare finna styrkan att bli nyktra, trots långa & tunga missbruk.

Fint att få läsa om, håller tummarna för din far!
Jag hoppas att iaf någon inser att det aldrig är för sent och att det inte behöver gå så här långt. Att den där botten somliga behöver nå, många gånger är så jävla mycket längre ner än man kan föreställa sig. Hela missbrukarmentaliteten att "jag bryr mig inte" faller platt för folk skulle bara veta hur sjukt risig man kan vara utan att dö. Jag önskar ingen att må så och sedan behöva leva med vetskapen om att ha supit eller drogat bort sitt liv. Alla, oavsett vad, är värda mer än så.

Tack för omtanken, det är fint.
Citera
2023-03-18, 15:58
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LongTimeNoSee
Göra en orosanmälan måste ju vara det första steget. Du kan inte själv tvinga fram ett LVM då du inte sitter i socialnämnden.

Räcker inte med att sitta i kommunens Socialnämnd. LVM kräver dom i Förvaltningsrätten.

TS; jobbigt läge, minst sagt, trist.

Har aldrig haft LVM men hotet svävande över mig, så sent som för månaden sedan. Bara hört skit om LVM-hem, men det låter som om din far skulle må bra av det. Ohygglig misär du beskriver. Hoppas det löser sig!
Citera
2023-04-08, 22:37
Medlem
Jahaudus avatar
Så jag skrev att jag skulle uppdatera vid eventuell förändring, så här kommer det. Min pappa har börjat dricka igen. Han menar att livet är så fruktansvärt tråkigt, så han tog några öl och påstår att han ska sluta igen efter påsk.

Jag är inte förvånad mer än över att jag faktiskt är besviken. Har väl inte så mycket mer att skriva om saken egentligen.
Citera
2026-09-13, 00:37
Medlem
Jahaudus avatar
Det känns bra att sätta en punkt för denna tråden, för min egen och kanske för andras skull. Både för personer som lider av alkoholmissbruk och för anhöriga. Min pappa dog för lite mer än ett år sedan. Hans kropp gav upp. Jag träffade honom och två och en halv vecka efter mitt besök kom poliser och knackade på min dörr. De hade funnit honom död, halvt liggandes i sängen med benen hängandes över kanten. Han fick aldrig ett exakt dödsdatum, utan han förmodades ha varit död ”ett tag”.

Jag hoppas att alkoholister som läser trådstarten i någon mån kan ta till sig att det blir inte bättre än så här. En dag hittas du död i en varm, kvav lägenhet som stinker av den intorkade hinken med piss i vardagsrummet blandat med dina kroppsvätskor efter att ha legat avliden ”ett tag”. Då ska dina anhöriga ta itu med sorgen efter dig, tömma ditt hem och efteråt börja reda ut de ekonomiska skulder du eventuellt/förmodligen dragit på dig i livet. Tänk er för noga. Till er anhöriga kan jag berätta att det ändå är ett avslut. Det tar slut. Och må oss alla till slut få frid.

Pappa, jag älskar dig.
Citera
2026-09-13, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaudu
Tänk er för noga. Till er anhöriga kan jag berätta att det ändå är ett avslut. Det tar slut. Och må oss alla till slut få frid.

Pappa, jag älskar dig.

Beklagar. Hittade denna tråd nyss och tycker den borde användas på unga missbrukare. Den visar den sanna baksidan av ett livslångt missbruk där man kan ana att din pappa valde alkoholen före sitt barn. Alkoholism är en kraftfull sjukdom.

Trots att din pappa regelbundet gjorde dig besviken under ditt liv så fanns du alltid där för honom. Och du älskade honom oavsett. Förmodligen mer än han förtjänade. Så fint av dig.

Tack för att du återkopplade.
Citera
2026-09-13, 13:58
Medlem
dirtysouths avatar
Missbruk är alltid tungt och påfrestande för de som är omkring personen, maktlöshet och förtvivlan
Nu får din far äntligen sin vila som han sökt efter och ni kan minnas de bra stunderna som ni haft tillsammans

Citat:
Ursprungligen postat av Jahaudu
Det känns bra att sätta en punkt för denna tråden, för min egen och kanske för andras skull. Både för personer som lider av alkoholmissbruk och för anhöriga. Min pappa dog för lite mer än ett år sedan. Hans kropp gav upp. Jag träffade honom och två och en halv vecka efter mitt besök kom poliser och knackade på min dörr. De hade funnit honom död, halvt liggandes i sängen med benen hängandes över kanten. Han fick aldrig ett exakt dödsdatum, utan han förmodades ha varit död ”ett tag”.

Jag hoppas att alkoholister som läser trådstarten i någon mån kan ta till sig att det blir inte bättre än så här. En dag hittas du död i en varm, kvav lägenhet som stinker av den intorkade hinken med piss i vardagsrummet blandat med dina kroppsvätskor efter att ha legat avliden ”ett tag”. Då ska dina anhöriga ta itu med sorgen efter dig, tömma ditt hem och efteråt börja reda ut de ekonomiska skulder du eventuellt/förmodligen dragit på dig i livet. Tänk er för noga. Till er anhöriga kan jag berätta att det ändå är ett avslut. Det tar slut. Och må oss alla till slut få frid.

Pappa, jag älskar dig.
Citera
2026-09-13, 20:47
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Beklagar. Hittade denna tråd nyss och tycker den borde användas på unga missbrukare. Den visar den sanna baksidan av ett livslångt missbruk där man kan ana att din pappa valde alkoholen före sitt barn. Alkoholism är en kraftfull sjukdom.

Trots att din pappa regelbundet gjorde dig besviken under ditt liv så fanns du alltid där för honom. Och du älskade honom oavsett. Förmodligen mer än han förtjänade. Så fint av dig.

Tack för att du återkopplade.
Tack för ditt svar.
Citera
2026-09-13, 20:47
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysouth
Missbruk är alltid tungt och påfrestande för de som är omkring personen, maktlöshet och förtvivlan
Nu får din far äntligen sin vila som han sökt efter och ni kan minnas de bra stunderna som ni haft tillsammans
Tack.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in