Citat:
Det stämmer bra att han fick injektioner. Dessutom i mycket högre doser och i fler dagar än de brukar ge. Det du skrev tidigare om aptiten stämmer också väl in på min pappa, den var/är i princip obefintlig. Han fick flera mediciner, men de jag minns är mest vitaminerna tiamin och folsyra, samt stesolid. På sistone har de fasat ut stesoliden och han får istället mirtazapin mot depression och ångest. Det gjordes också en MR-hjärna som uteslöt Korsakoffs och alkoholdemens.Läs mitt inlägg ovan.
Blev han inlagd på avgiftning så borde han dock fått injektioner innan han fick nåt att äta eller så, som borde förhindra Korsakoffs.
Kan du ta reda på om han fått tiamininjektioner (han borde fått 500mg om dagen i flera dagar)?
Samt vad han fått för mediciner? Han kan möjligen vara ganska tungt medicinerad.
Hoppas han ska repa sig, även om hans utgångsläge låter väldigt allvarligt. Jag har dock sett äldre gubbar (och gummor) som varit i liknande skick som du beskriver, som repat sig jättebra.
Edit:
OnTopic om LVM så är det socialen som sköter det. Du bör lämna orosanmälan till dem och om sjukvården gör sitt jobb så lämnar de själva en skarp orosanmälan som väger tungt. Socialen fick orosanmälan angående mig när jag själv sökte vård efter tre månaders supande, vilket var lite märkligt tyckte jag, men i det här fallet borde de verkligen ta det på allvar och skicka honom på behandlingshem så fort han kan stå på benen, direkt ifrån sjukhuset.
Blev han inlagd på avgiftning så borde han dock fått injektioner innan han fick nåt att äta eller så, som borde förhindra Korsakoffs.
Kan du ta reda på om han fått tiamininjektioner (han borde fått 500mg om dagen i flera dagar)?
Samt vad han fått för mediciner? Han kan möjligen vara ganska tungt medicinerad.
Hoppas han ska repa sig, även om hans utgångsläge låter väldigt allvarligt. Jag har dock sett äldre gubbar (och gummor) som varit i liknande skick som du beskriver, som repat sig jättebra.
Edit:
OnTopic om LVM så är det socialen som sköter det. Du bör lämna orosanmälan till dem och om sjukvården gör sitt jobb så lämnar de själva en skarp orosanmälan som väger tungt. Socialen fick orosanmälan angående mig när jag själv sökte vård efter tre månaders supande, vilket var lite märkligt tyckte jag, men i det här fallet borde de verkligen ta det på allvar och skicka honom på behandlingshem så fort han kan stå på benen, direkt ifrån sjukhuset.
Han har blivit klarare I huvudet, men kan fortfarande varken stå eller gå och behöver därför personalstöd i allt som inte innebär rullstolssittande, då även förflyttningar. Det glädjer mig att läsa att du har sett folk bli bättre och jag hoppas att min pappa kan få bli en av dem.
Jag avvaktar med orosanmälan. Den känns inte längre lika akut eftersom pappa nu i stort sett är handikappad. Han kommer att behöva hjälp med det mesta när han kommer hem och efter möte har jag fått veta att det kommer att samordnas med dagliga besök av hemtjänst, planerade insatser från vårdcentralen, hjälpmedel i hemmet, hembesök av socialstyrelsen beroende osv. Så det är ju bra.
Önskar dig en riktigt god jul! Tack för dina bra svar här.