2022-12-10, 16:59
Medlem
Varför påstår man oftast att vetenskap är viktigt för att överleva livet? Man behöver inte veta om allting, den bästa vetenskapen är att man inte vet om allting.

Det är mycket bättre att inte veta om allting, man lämnar lite åt fantasin.

Vad tror ni andra på fb, måste man veta om allt för att må bättre rent psykologiskt?
Citera
2022-12-10, 17:24
Medlem
SnilleFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverFoox
Varför påstår man oftast att vetenskap är viktigt för att överleva livet? Man behöver inte veta om allting, den bästa vetenskapen är att man inte vet om allting.

Vad tror ni andra på fb, måste man veta om allt för att må bättre rent psykologiskt?
Nej, det måste man inte. Ju mer du vet, desto mer deprimerad blir du. Det blir en känsla av hopplöshet tillslut.
Citera
2022-12-10, 17:28
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverFoox

Det är det ingen som påstår.
Du har missuppfattat något.

Ingen kan ”veta om allt”.

Förstås.
Citera
2022-12-10, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Nej, det måste man inte. Ju mer du vet, desto mer deprimerad blir du. Det blir en känsla av hopplöshet tillslut.

Skulle säga att du har fel. Personer med extremt mycket kunskap är ofta lyckliga. Det som avgör är acceptansen att vi nog aldrig får veta allt. Också den vetskapen som driver de som i dagarna tar emot ett nobelpris.

Sen kan det iofs vissa dagar vara som i Peter le Marcs låt - Gode Gud låt mig vara en lycklig idiot.
Citera
2022-12-10, 17:38
Medlem
nedboys avatar
"Överleva livet"

Va fan betyder det?
Citera
2022-12-10, 17:53
Medlem
Är nöjd med att vara en enkel människa som inte förstår naturvetenskap på högre nivå. Känns alldeles prima! Det enda jag behöver veta är att jag lever mitt liv så gott jag kan och gör min plikt i livet.
Senast redigerad av godschild 2022-12-10 kl. 17:59.
Citera
2022-12-10, 17:57
Medlem
Ingen kan veta allt, men ju mer man förstår desto lättare blir det att förstå sig själv, andra och världen.

Utan viss basal kunskap inom psykologi så blir det svårt att förstå sig själv och samhället. Man saknar förmågan att ifrågasätta saker och ting, vilket gör att man styrs av den som är bäst på att manipulera ens känslor till att göra eller tycka något.

Kunskap om sig själv och världen runt om sig är nyckeln till att frigöra sig själv från samhällets klor, och enda sättet att bli genuint fri i livet.
Citera
2022-12-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix

Håller med dig. Bättre att inte veta om allt, lämna åt fantasin och lev i nuet.
Citera
2022-12-10, 18:22
Medlem
zombie-nations avatar
Jag kan inte ett skit om områden jag inte är intresserad av. Jag har överlevt ändå.

Och ja, jag anser att det finns saker vi just nu iallafall inte kan förklara med vetenskapen. Vetenskapen säger ju så själv. Den spänner bara "efter" big bang.

Däremot är min hjärna så att den hellre tänker logiskt än andligt. Ibland är det lite trist. Men man är som man är.

Jag har även läst nästan hela bibeln.

Däremot tycker jag det är skönt att leva i ett sekulärt samhälle. Folk tror massa saker privat och det är OK. Men man fattar inte lagar efter det.

Sedan kan vetenskap vara allt från extremt grundläggande som man ser med sina ögon och kan räkna ut, till sådant bara komplicerad matte klarar som man inte ens kan göra sig en modell av i hjärnan.

Vi verkar ju även programmerade att tro på högre makter.
Citera
2022-12-10, 18:47
Medlem
snusnegers avatar
En majoritet av vår vuxna befolkning är under all kritik när det kommer till natur- och samhällsvetenskaplig kännedom, ändå lever vi längre än de flesta länderna. Tillhör man samhällsklassen som kör buss eller jobbar på lager behöver man knappast någon djupare kunskap än plus/minus och vem statsministern är.
Citera
2022-12-10, 18:48
Medlem
MaggansHinkFittas avatar
.

Det finns väl till och med forskning som pekar på att det är psykologiskt fördelaktigt att leva i förnekelse och att skapa sig en egen liten söt safespace med ’baraaa goooood vibeees slayyy girl!!!’
Det förklarar också varför så många trevliga och ändå rätt smarta människor röstar på sossarna.
Senast redigerad av MaggansHinkFitta 2022-12-10 kl. 18:59. Anledning: .
Citera
2022-12-10, 19:18
Medlem
BananShans avatar
Aldrig hört någon påstå det men det är ju som allting annat, om man intresserad eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in