Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det där gäller inte om man bestrider en räkning.
Det finns ockerlagar. Om man betalar ett "rimligt" belopp och sedan bestrider resten så måste elbolaget gå till rätten. Inkasso kan inte göra nått innan elbolaget vunnit i rätten.

Det är givetvis frågan om ocker när priserna stigit med runt tio gånger på ett år trots att elproducenteranas kostnader knappt ökat.

I juridisk mening är det knappast fråga om ocker även om du (med visst fog) stör dig på höga elpriser. Givet TS frågeställning finns inget som tyder på annat än att elhandelsbolag har rätt i sak, och TS kommer få betala fakturan samt dröjsmålsränta.
Citera
2022-12-10, 16:27
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
I juridisk mening är det knappast fråga om ocker även om du (med visst fog) stör dig på höga elpriser. Givet TS frågeställning finns inget som tyder på annat än att elhandelsbolag har rätt i sak, och TS kommer få betala fakturan samt dröjsmålsränta.
Det har ju inte prövats rättsligt, hur kan du veta att det inte är frågan om ocker?
Citera
2022-12-10, 16:28
Medlem
Eastwings avatar
Om du inte betalar så kommer det en vacker dag bli helt mörkt hemma hos dig.
Citera
2022-12-10, 16:30
Medlem
Citat:
Det har ju inte prövats rättsligt, hur kan du veta att det inte är frågan om ocker?
Det är du som hävdar ocker - den bevisbördan är din och inte min.
Citera
2022-12-10, 16:39
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Det är du som hävdar ocker - den bevisbördan är din och inte min.
Citat:
Det finns en lag mot ocker i Sverige, alltså att medvetet ta ett överpris för att man utnyttjar kundens begränsade möjligheter eller bristande kunskap. Dock används denna i stort sett inte alls, och den har mestadels uppmärksammats när det gäller högkostnadskrediter och sms-lån. Ockerlagen borde dock vara intressant i många andra sammanhang.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument.../ocker_H511488

Citat:
Lagen (Brottsbalken 9 kap 5§) förutsätter – här beskrivet något förenklat – att någon utnyttjar annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning för att skaffa sig en förmån.
https://fr-fr.facebook.com/polisenbe...9087209769539/

Jag skulle påstå att kunden har ganska begränsade möjligheter att konkurrensutsätta och definitivt utnyttjas kundens beroendeställning till att ta svinpriser. Betala eller frys ihjäl är mantrat.

Men du hävdar att det inte rör sig om ocker juridiskt? Hur kan du veta det då ärendet inte har prövats rättsligt. Om du inte har nått vettigt att tillföra så kan du hålla käften.
Citera
2022-12-10, 16:46
Medlem
Citat:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument.../ocker_H511488

https://fr-fr.facebook.com/polisenbe...9087209769539/

Jag skulle påstå att kunden har ganska begränsade möjligheter att konkurrensutsätta och definitivt utnyttjas kundens beroendeställning till att ta svinpriser. Betala eller frys ihjäl är mantrat.

Men du hävdar att det inte rör sig om ocker juridiskt? Hur kan du veta det då ärendet inte har prövats rättsligt. Om du inte har nått vettigt att tillföra så kan du hålla käften.

Gulligt att du länkar till något du googlat fram om ocker.

Frågan här gäller dock inte existensen av ocker i Brottsbalken, utan om det är något TS kan styrka mot sitt elbolag.

Om du hävdar att elbolagens prissättning är ocker i juridisk mening är det upp till dig att styrka ditt påstående.

Du får gärna be mig hålla käften, men det stärker knappast din argumentation. Det är uppenbart att du saknar kunskap om vad ocker är i juridisk mening, även om jag både förstår och respekterar att du stör dig på de höga elpriserna.
Citera
2022-12-10, 16:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Gulligt att du länkar till något du googlat fram om ocker.

Frågan här gäller dock inte existensen av ocker i Brottsbalken, utan om det är något TS kan styrka mot sitt elbolag.

Om du hävdar att elbolagens prissättning är ocker i juridisk mening är det upp till dig att styrka ditt påstående.

Du får gärna be mig hålla käften, men det stärker knappast din argumentation. Det är uppenbart att du saknar kunskap om vad ocker är i juridisk mening, även om jag både förstår och respekterar att du stör dig på de höga elpriserna.
Ja, om ts bestrider så måste beloppet på räkningen prövas rättsligt. Då är det upp till ts att visa att det är frågan om ocker. Men du sitter som en liten fitta och hävdar att det inte är det trots att nått liknande aldrig varit uppe i rätten. Du har noll juridiska erfarenheter, har inte ens läst grundkurserna så på universitet så håll käften om sånt som går över din intelligensnivå.
Citera
2022-12-10, 16:50
Medlem
Citat:
Ja, om ts bestrider så måste beloppet på räkningen prövas rättsligt. Då är det upp till ts att visa att det är frågan om ocker. Men du sitter som en liten fitta och hävdar att det inte är det trots att nått liknande aldrig varit uppe i rätten. Du har noll juridiska erfarenheter, har inte ens läst grundkurserna så på universitet så håll käften om sånt som går över din intelligensnivå.

Intressant sätt att berätta att du inte kan styrka ocker. Var och en får avgöra om du är trovärdig eller inte.
Citera
2022-12-10, 16:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Intressant sätt att berätta att du inte kan styrka ocker. Var och en får avgöra om du är trovärdig eller inte.
Hur i helvete ska jag kunna styrka nått som aldrig prövats i rätten? Jag skrev att man kan bestrida fakturan för ocker så måste den prövas i rätten. Du är för helvete imbecill. Svarar dig inte igen.
Citera
2022-12-10, 17:03
Medlem
Citat:
Hur i helvete ska jag kunna styrka nått som aldrig prövats i rätten? Jag skrev att man kan bestrida fakturan för ocker så måste den prövas i rätten. Du är för helvete imbecill. Svarar dig inte igen.

Om du haft kännedom om lagstiftning och tillämpning av ocker, hade du förstått att ocker inte är aktuellt i det TS presenterar.

Du kan ringa runt till några advokabyråer - ofta bjuder dessa på fri telefonrådgivning 10-15 minuter. Det finns även bibliotek där jurister ställer upp pro-bono någon timme i veckan och allmänheten kan vända sig dit med denna typ av frågor.

Antingen kan du rasa över mig och med en dåres envishet repetera dina påståenden. Eller så försöker med något av mina förslag ovan. Återkoppla gärna hur många som bedömer att ocker är aktuellt i TS frågeställning.
Citera
2022-12-10, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Självklart stängs elen av för du betalar inte för den tjänsten. Detta gäller självklar om du betalar delar av beloppet.

Du kan ju inte tanka på en mack och det blir 600kr och du bara är villig att betala 400 för att du tycker priset är orimligt.

Betalar man inte sina räkningar så försvinner tjänsten tänk typ netflix.

fan vad bra ställt man hade haft det om man fick betala det man tyckte var rimligt.
Citera
2022-12-10, 17:10
Medlem
Jag antar att det skulle bli stora skador på en lägenhet om elen kopplas bort mitt i vintern. Antar att hyresgästen blir får stå för även dessa kostnader? Är vägran att betala elräkningar (eller bara en rimlig del av räkningen som TS är inne på) tillräckliga skäl för vräkning förresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in