2022-12-10, 10:09
Medlem
Självklart inte, vi bor i Sverige. Upplever man att man har för dålig lön, så får man ta ett snack med sin arbetsgivare.
Citera
2022-12-10, 10:37
Medlem
Många puckon och rövhål som skriver här. Ingen har en susning om hur lönenivåerna ser ut, vare sig i krogbranschen eller taxibranschen eller hotellbranschen där man ofta lämnar dricks för service utöver det vanliga. På krogarna varierar det kraftigt i både lönenivå och hur drickssystemet är upplagt.
Jag brukar betala kontant, så då går det ju till kyparen. Om han förtjänar det. Många kypare/servitriser har ju en osynlig tratt framför ansiktet till exempel, så att de inte ser att gästen har ett önskemål. Då uteblir dricksen.

De som betalar med kort får även fråga om krögaren lägger rabarber på dricksen, vilket förekommer. Då tar man fram cash och ger kyparen.
Citera
2022-12-10, 11:23
Medlem
Mr1931s avatar
Har inte dricksat i Sverige på över fem år nu. Varken lunch eller middag. Det bästa man kan göra om man är nöjd är att 1. Kom tillbaka fler gånger 2. Berätta för andra hur nöjd man var.
Citera
2022-12-10, 11:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Enkel och kort fråga. Brukar ni dricksa om ni är ute på restaurang?

Jag dricksar 10-20% om jag fått jävligt bra service och maten varit över förväntan.

I går var jag ute på en vanlig svenne-krog och fick en halvdan biff med tråkig bea. Jag dricksade 0kr.
Citera
2022-12-10, 11:38
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Gör det?
vad har du för belägg för det?
Jag arbetar inom restaurang i Göteborg och vet väl hur de flesta har det genom bekanta och min uoppfattning är den motsatta: kollektivavtalad lön betals ju ut ändå regelmässigt - även om kollektivavtalet inte tecknats - om det inte är på någon skitkrog i Angered där arbetskraftsinvandrande kusinen från libanon serverar. och dricksen påverkar överhuvudtaget inte lönen alls.

Ja tänker att det vore korkat av restaurangnäringen att inte använda det som skäl.

Restaurangägare ”- men att höja lönen så pass påverkar hur många gäster vi får eftersom vi måste höja priserna för maten. De anställda har ju dricksen också!”

Facket ”-men dricksen ska inte vara en del av lönen, och ska egentligen inte finnas”

Restaurangägare ”- nej men folk känner sig tvungna och då får inte de ordinarie priserna vara för dyra för då slutar dem komma istället”

Facket: ”-ok Fuck it, vi får nöja oss med 0,2%”.
Citera
2022-12-10, 13:12
Medlem
immenhusens avatar
Aldrig i Sverige. Köper inte resonemangen att det är hövligt att ge dricks—det är nedvärderande hur man än väljer att se på det. Det som har gjort mig irriterad de senaste 20 åren är de unga stropparna inom restaurangbranschen, främst födda på denna sida av millenieskiftet, som blir märkbart ”sura” när man inte ger dem en allmosa. För det har de minsann sett på amerikansk TV att man skall göra, eller på någon resa ute på kontinenten. Det sorgliga är dock att de aldrig har varit med om en verklighet där man lever på dricks.

Kontentan är att det givetvis är upp till restaurangbesökaren att ge drick eller ej, men att försvara varför man skall ge dricks i dagens Sverige är lika patetiskt som historielöst.

/AI
Citera
2022-12-10, 13:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
I Sverige är dricks en belöning för exceptionell service eller vara. Häromdagen när jag betalade en öl med kort i en bar ville kortterminalen få mig att dricksa. Förväntar sig tjejen i baren att jag skall ge henne extra pengar för att hon hällde upp en öl åt mig? Hon spillde dessutom innehållet så hon var tvungen att torka av glaset. På vilket sätt förtjänar detta dricks?

Det är därför det är frivilligt att dricksa.
Citera
2022-12-10, 13:55
Medlem
kristofferGs avatar
Aldrig, kommer aldrig göra det utomlands heller. Aldrig någonsin. Det är jag som betalar med mina pengar. Kanske om jag lägger undan en "dricksbuffert" med tanke på att jag tjänar mycket bra, för att det är en kul grej, men aldrig att jag ger dricks för att de gör ett bra jobb. ALDRIG!
Citera
2022-12-10, 14:01
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Aldrig, kommer aldrig göra det utomlands heller. Aldrig någonsin. Det är jag som betalar med mina pengar. Kanske om jag lägger undan en "dricksbuffert" med tanke på att jag tjänar mycket bra, för att det är en kul grej, men aldrig att jag ger dricks för att de gör ett bra jobb. ALDRIG!

Du bör nog undvika att vistas i USA.
Citera
2022-12-10, 14:08
Medlem
Nej jag ger aldrig dricks . Som tidigare skrivits är det skyhöga priser på krogen . Personalen är åt helvete för bortskämda med kollektivavtal och annat skit. Utomlands kan jag ge för där utgör dricksen en del av deras lön . Så borde det vara i Sverige även så skulle servicenivån vara bättre på restaurang .
Citera
2022-12-10, 14:26
Medlem
Mlyrics avatar
Nej, aldrig
Citera
2022-12-10, 15:19
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Har inte dricksat i Sverige på över fem år nu. Varken lunch eller middag. Det bästa man kan göra om man är nöjd är att 1. Kom tillbaka fler gånger 2. Berätta för andra hur nöjd man var.
Var väl över 20 år sedan serveringsavgiften bakades in i priset? Har inget minne jag dricksat i Sverige, då är jag över 60år, kanske gjorde jag det i början av 80talet och glömt bort det?

Utomlands i U-länder som USA, Thailand dricksar jag 10% om jag är nöjd, är jag missnöjd får de inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in