2022-12-10, 05:44
Medlem
Enkel och kort fråga. Brukar ni dricksa om ni är ute på restaurang?
Citera
2022-12-10, 05:56
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Ja.
Men jag borde inte för det ger restaurangföreträdarna en möjlighet att hålla nere lönerna och det passar inte in i det svenska systemet.
Citera
2022-12-10, 06:01
Medlem
Aldrig på luncher. Kanske på middag om mat och service varit över förväntan.
Citera
2022-12-10, 06:01
I Sverige nej de har okej löner och är
Inte beroende av dricks. Utomlands ja där brukar jag alltid dricksa enligt deras sed. Brukar alltid kolla upp innan vad som är normalt för landet.

Undantag i Sverige vore om jag betalar kontant i en bar och får typ 5-6 kr tillbaka i växel. Då kan jag dricksa den slanten.
Citera
2022-12-10, 07:47
Medlem
Basns avatar
Absolut inte.

De flesta restauranger har kollektivavtal, där lönen är förhandlad mellan arbetsmarknadens parter. Varför ska personalen ha dricks utöver lönen?

Att ge bra service osv bör rimligen ingå i lönen, som det är i alla andra yrken.
Citera
2022-12-10, 07:49
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Ja.
Men jag borde inte för det ger restaurangföreträdarna en möjlighet att hålla nere lönerna .
Gör det?
vad har du för belägg för det?
Jag arbetar inom restaurang i Göteborg och vet väl hur de flesta har det genom bekanta och min uoppfattning är den motsatta: kollektivavtalad lön betals ju ut ändå regelmässigt - även om kollektivavtalet inte tecknats - om det inte är på någon skitkrog i Angered där arbetskraftsinvandrande kusinen från libanon serverar. och dricksen påverkar överhuvudtaget inte lönen alls.
Citera
2022-12-10, 08:53
Medlem
Jag dricksar bra om servicen är bra, normalt sett är det ganska dålig service. Väldigt många som inte har servicekänsla alls jobbar extra inom branchen känns det som.
Citera
2022-12-10, 09:22
Medlem
htdgs avatar
I Sverige är dricks en belöning för exceptionell service eller vara. Häromdagen när jag betalade en öl med kort i en bar ville kortterminalen få mig att dricksa. Förväntar sig tjejen i baren att jag skall ge henne extra pengar för att hon hällde upp en öl åt mig? Hon spillde dessutom innehållet så hon var tvungen att torka av glaset. På vilket sätt förtjänar detta dricks?
Citera
2022-12-10, 09:45
Medlem
Prokloss avatar
Nix, ingen dricks. Priserna är skyhöga och i Sverige har vi kollektivavtal så varför ge dricks? Dessutom är servicen i Sverige på de flesta restauranger mellanmjölk.

Utomlands, ja i vissa länder.
Citera
2022-12-10, 09:46
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
I Sverige är dricks en belöning för exceptionell service eller vara. Häromdagen när jag betalade en öl med kort i en bar ville kortterminalen få mig att dricksa. Förväntar sig tjejen i baren att jag skall ge henne extra pengar för att hon hällde upp en öl åt mig? Hon spillde dessutom innehållet så hon var tvungen att torka av glaset. På vilket sätt förtjänar detta dricks?
Den vill ge dig möjligheten att dricksa. Mycket går förlorat om de inte erbjuder dricksmöjlighet nu när alla betalar med kort.
Citera
2022-12-10, 09:59
Medlem
shaktas avatar
Dricks brukar jag ge när något är helt över förväntan på en restaurang, vilket inte händer allt för ofta.
Men när jag väl ger dricks, så vill jag att de som serverat ska veta att de gjort det riktigt trevligt för mig och mitt sällskap.
Citera
2022-12-10, 10:07
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basn
Absolut inte.

De flesta restauranger har kollektivavtal, där lönen är förhandlad mellan arbetsmarknadens parter. Varför ska personalen ha dricks utöver lönen?

Att ge bra service osv bör rimligen ingå i lönen, som det är i alla andra yrken.
Ja, dessutom förhandlades dricksen in i lönen, så vi betalar automatisk korrekt summa varje gång.
Att restaurangerna ens får tigga mera pengar är ett sjukt beteende!

Jag själv möter kunder hela dagarna, och jag har aldrig någonsin fått extra för det, möjligen kan man tigga till sig en slät kopp kaffe (gammalt uttryck för inget fikabröd).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in