Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Nej det handlar inte om att det skett några ingrepp i deras privata mark. Det handlar om naturen som de inte äger och inte har någon större rätt än någon annan att se och att vistas i. Det handlar precis som jag skriver endast om allemansrätten, det vill säga deras [och alla andras] rätt att använda naturen. Det är detta de fått kompensation för och jag tycker det är fel.
Om det hade varit deras privata mark som skövlats eller förstört så hade de fått marknadsrelaterad ekonomisk ersättning via ett exproprieringsförfarande.
Det finns kanske någon som ersatts i detta fall som inte hade rätt till det, alltså fått en fördel trots att denne inte blivit av med en rättighet, vad vet jag. I huvudsak verkar det ändå så att det är markägare som gått miste om någon rättighet eller fått sin mark ställd under vatten i denna sak om man lyssnar på programmet.
Jag vet inte vart du vill komma med "expropieringförfarande" eller "marknadsrelaterad ekonomisk ersättning". Det är inte ovanligt att det allmänna löser ut mark- eller rättighetsinnehavare med pengar, men det har varit - och kanske fortfarande är - vanligare att naturbruksenheter blir kompenserade i natura, med exempelvis annan mark eller tillgång till andra likvärdiga resurser. Det kan vara vägar som byggs och underhålls som ersättning, det kan vara brunnar som grävs eller borras för att de tidigare blivit otillgängliga av ingrepp, och i stället för en brunn kan en fastighet få fritt kommunalt vatten och avlopp som kompensation. Det är mot den bakgrunden inget konstigt med att ett inskränkt fiske eller en förlorad hamnplats som del av en inskriven rättighet tillhörande en fastighet kompenseras med fri el.