2022-12-12, 07:19
Medlem
Kul att få använda kakelugnen ju
Citera
2022-12-12, 07:20
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klagan
Klart jag förstår detta. Är dock i bättre ekonomisk situation än de flesta normalkomsttagare. Jag lider med alla de som kommer att krascha hårt. Stackars oss med sådana idioter till politiker genom hela höger/vänster spektrat utan undantag.
Jag älskar dig.
😆👍🏼
Du kunde varit min tvillingbror
Senast redigerad av scoremax 2022-12-12 kl. 07:22.
Citera
2022-12-12, 07:22
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag förstår. Inlägget var absolut inte menat som kritik mot dig, även om det kunde tolkas så. Mest av allt är jag rädd för att hela systemet kraschar. Har även jag vissa ekonomiska reserver, men vill inte lägga de reserverna på att betala elräkningen. Det är ett jävla samhälle vi fått. Undrar om mp och sossarna känner stolthet över vad de åstadkommit.

Det är ju sedan gammalt att alla skall ha det lika dåligt.
Alla skall ha det lika.

Även om man får det sämre.
Citera
2022-12-12, 07:39
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag förstår. Inlägget var absolut inte menat som kritik mot dig, även om det kunde tolkas så. Mest av allt är jag rädd för att hela systemet kraschar. Har även jag vissa ekonomiska reserver, men vill inte lägga de reserverna på att betala elräkningen. Det är ett jävla samhälle vi fått. Undrar om mp och sossarna känner stolthet över vad de åstadkommit.
Jag brukar vara rätt balanserad , Men Miljöpartiet hatar jag av hela mitt hjärta. Jävla patrask och domedagsekt. Nästan så att jag kan limma mig fast på någon cykelbana som Bolund använder ofta.😖
Citera
2022-12-12, 08:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klagan
Jag brukar vara rätt balanserad , Men Miljöpartiet hatar jag av hela mitt hjärta. Jävla patrask och domedagsekt. Nästan så att jag kan limma mig fast på någon cykelbana som Bolund använder ofta.😖

Ta gärna någon på södermalm😄

Befinner mig där nu i denna stund. Stör mig så förbannat på alla dessa jävla cyklister som vinglar runt i snöslasket. Stanna hemma för sjutton känner jag.

Domedagssekt är helt klart ett passande namn. De håller väl dessutom snart på att dra Sverige mot domedagen, men kanske inte på det sätt de själva hade tänkt. Jag är livrädd för vad som kommer hända i det här landet vid ett längre strömavbrott. De på landet klarar sig säkert, men vad händer exempelvis med de 2,5 miljoner inv som bor i stockholms län? De kommer frysa och svälta inom 24 timmar. Efter 48 är det total kris...
Citera
2022-12-12, 15:10
Riksrevisionens pågående granskning: (Publiceras först hösten 2023)

Citat:
"Statens roll i utvecklingen av elsystemet

Den svenska energipolitiken bygger på tre grundpelare som definierats inom energisamarbetet i EU: ekologisk hållbarhet, konkurrenskraft och försörjningstrygghet. Detta har riksdagen ställt sig bakom.

Elsystemet, som utgör en central del av den svenska energipolitiken, har på senare år visat tecken på att vara mindre robust än tidigare.

Ett av de största problemen är begränsningen i överföringskapacitet mellan norra och södra Sverige, vilket bland annat har bidragit till mycket stora skillnader i elpriset för konsumenter.

Från att ha haft stora effektöverskott även svåra vintrar är Sverige idag dessutom beroende av betydande import för att klara en kall och vindstilla dag under en normalvinter.

Situationen har förvärrats av energikrisen i spåren av Rysslands krig mot Ukraina."

https://www.riksrevisionen.se/nu-gra...lsystemet.html

Från tidigare granskningar:

Riksrevisionen 2004:

Citat:
"Elmarknaden i Europa har förändrats under de senaste femton åren då avreglering öppnat för konkurrens och då EU genomfört reformer för att utveckla den gemensamma elmarknaden.

Sedan år 2000 har Vattenfall expanderat kraftigt genom förvärv framför allt i Tyskland.

I samband med Vattenfalls kraftiga expansion i Tyskland och Polen har bolaget förvärvat både kolkrafts- och kärnkraftsanläggningar. Detta har väckt uppmärksamhet och debatt i Sverige, inte minst då svensk miljö- och energipolitik väsentligen syftar till att avveckla kärnkraft och undvika användning av fossila bränslen.

Riksdagen
Både beslutsdokument och intervjuer visar att riksdagen 1997 hade för avsikt att ge Vattenfall en strategisk roll i genomförandet av omställningen av energisektorn.

Vattenfall skulle aktivt medverka i avvecklingen av kärnkraften vilket på kort sikt handlade om en roll vid stängningen av Barsebäck. På längre sikt omfattade det även utveckling av ny elproduktionsteknik och investeringar i förnybar energiproduktion."

https://www.riksrevisionen.se/downlo...iR_2004_18.pdf

2007:

Citat:
Vattenfall - Med vind i ryggen?

Vindkraft
Den ökade inriktningen mot vindkraft har varit tydlig allt sedan år 2005.

Vattenfall är det största av statens helägda aktiebolag, såväl i fråga om om- sättningen som antalet anställda. År 2006 omsatte bolaget cirka 146 miljar- der kronor och delade ut 7 500 miljoner kronor till ägaren. Det kan jämföras med det näst största helägda bolaget, Posten, som omsatte 28 miljarder kronor och lämnade en utdelning på 400 miljoner kronor. Vattenfall har cirka 32 000 anställda, varav 60 procent arbetar i Tyskland.”

2013:

Citat:
"Staten på elmarknaden – insatser för en fungerande elöverföring (RiR 2013:3)

Regeringens styrning av Svenska Kraftnät har varit för passiv.

Kapaciteten för överföring av el i Sverige är fortfarande inte tillräcklig och tillståndsprocessen för nätutbyggnad har tagit lång tid, vilket har försenat viktiga investeringar.

Elpriserna påverkas av den bristande överföringskapaciteten."

----------------
Riksrevisionen 2016:

Citat:
"Förutsättningar för en säker kraftöverföring – Styrningen av Svenska kraftnät i genomförandet av energiomläggningen

Granskningen visar att det finns en risk att elöverföringen sker till högre kostnader än nödvändigt till nackdel för elnätskunderna.

Vidare är det långsiktiga ansvaret för balansen mellan produktion och förbrukning av el oklart vilket kan leda till fler och längre elavbrott framöver.

Riksrevisionen rekommenderar regeringen att utveckla Svenska kraftnäts uppdrag och finansiering för att verksamheten ska kunna bedrivas effektivt och bidra till energiomställningen och elmarknadens funktion.

Ett oklart finansieringsupplägg och uppdrag för Svenska kraftnät riskerar att leda till elnät som byggs ut mer än nödvändigt och därmed gör det dyrare för alla elnätskunder."

https://www.riksrevisionen.se/rappor...aggningen.html
Citera
2022-12-12, 15:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Riksrevisionens pågående granskning: (Publiceras först hösten 2023)

https://www.riksrevisionen.se/nu-gra...lsystemet.html

Från tidigare granskningar:

Riksrevisionen 2004:

https://www.riksrevisionen.se/downlo...iR_2004_18.pdf

2007:

2013:

----------------
Riksrevisionen 2016:

https://www.riksrevisionen.se/rappor...aggningen.html
Det där är bara svammel på order av EU för att de skall kunna tömma landet ännu snabbare på energi. (Priserna har ju tvärtom stigit i norra Sverige tydande på mer överföring än tidigare.)

Vår överföringskapacitet har alltid räckt till och gör det även nu. Det är prissättningen som är fel.

Staten måste ta hand om vår energi. EU och bolagen suger ut Sverige.
Citera
2022-12-12, 15:15
Riksrevisionen 2006:

Citat:
"Kvalitén i elöverföringen – finns förutsättningar för en effektiv tillsyn? (RiR 2006:3)

(...)Tillsyn över spänningskvalitet och korta elavbrott saknas helt och tillsynen över leveranssäkerheten är begränsad.

Det finns risk för utdragna juridiska processer efter överklaganden av tillsynsbeslut, vilket kan fördröja åtgärder mot brister i elöverföringen .

Tillsynsmyndigheterna på elnätsområdet, Energimarknadsinspektionen och Elsäkerhetsverket, samverkar inte i tillräcklig utsträckning."

https://www.riksrevisionen.se/rappor...v-tillsyn.html

---------------
Riksrevisionen 2007:

Citat:
"Statens insatser för att hantera omfattande elavbrott (RiR 2007:17)

Enligt Riksrevisionen har inte regeringen, som ytterst ansvarig för det nationella elsystemet, ett tillräckligt underlag för att kunna bedöma stamnätets dimensionering i relation till risken för ett omfattande elavbrott.

Det finns ingen samlad analys av risker och sårbarheter i det svenska elsystemet.

Vidare saknas tillräckliga analyser av om dimensioneringen av elsystemet är rimlig relativt de kostnader som samhället kan drabbas av om ett omfattande elavbrott inträffar.

Om ett omfattande elavbrott inträffar finns det en viss förmåga att hantera situationen, men den är sammantaget bristfällig.

Vad gäller Svenska kraftnäts förberedelser tar myndighetens övningsverksamhet enligt Riksrevisionens bedömning inte tillräcklig hänsyn till de svåra omvärldsförhållanden som kan förväntas råda vid ett omfattande elavbrott.

Förmågan att reparera och återställa elsystemet är bristfällig om systemet för fjärrstyrning av stamnätets anläggningar inte kan användas eller bara delvis fungerar.

Regeringens mål och krav på elförsörjningen är otydliga.

Dessutom är Svenska kraftnäts rapportering bristfällig i flera avseenden.

Myndigheten har inte ett tillfredsställande underlag för bedömningar av samhällets kostnader för ett omfattande elavbrott.

(...)Därmed kan inte regeringen, som ytterst ansvarig, bedöma om investeringar för att öka säkerheten i det nationella elsystemet är rimligt avvägda mot de kostnader som samhället kan drabbas av vid svårare påfrestningar än den nuvarande dimensioneringen kan klara.

Även Svenska kraftnäts förmåga att reparera anläggningar och system är enligt Riksrevisionen bristfälligt redovisad till regeringen.

(...)Dessa brister i regeringens krav på rapportering och Svenska kraftnäts underlag medför att regeringen saknar underlag för att vid behov styra Svenska kraftnät och andra myndigheter inom elförsörjningens krisberedskap."
Citera
2022-12-12, 15:18
Riksrevisionen 2013:

Citat:
"Klimat för pengarna? Granskningar inom klimatområdet 2009–2013

Klimatmålet till 2020 ser ut att nås men kostnaderna riskerar att bli onödigt höga.

De nuvarande klimat- och energipolitiska målen beslutades samlat av riksdagen 2009."

Regeringen betonar att klimat- och energipolitiken är samlad, men departement och myndigheter saknar en samlad bild av hur målen, utvecklingen mot målen eller centrala begrepp ska tolkas och definieras.

Regeringen har inte heller efterfrågat samlade underlag om ungefärliga kostnader, effekter och sidoeffekter"

https://www.riksrevisionen.se/downlo...a_Anpassad.pdf
Citera
2022-12-12, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Svårare att hoppa runt i bostaden då tror jag, en varm sovsäck funkar nog bättre när du rör på dig eller äter mat. Kanske behöver modda sovsäcken så att fötterna kan sticka ut när du behöver flytta dig.

Finns färdiga!
https://www.coolstuff.se/intressen/c...SABEgInVvD_BwE
Citera
2022-12-12, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Finns färdiga!
https://www.coolstuff.se/intressen/c...SABEgInVvD_BwE

Perfekt nu kan tråden stängas, el-krisen är inte längre något problem!
Citera
2022-12-12, 15:22
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det där är bara svammel på order av EU för att de skall kunna tömma landet ännu snabbare på energi. (Priserna har ju tvärtom stigit i norra Sverige tydande på mer överföring än tidigare.)

Vår överföringskapacitet har alltid räckt till och gör det även nu. Det är prissättningen som är fel.

Staten måste ta hand om vår energi. EU och bolagen suger ut Sverige.

Vet dock inte hur du tolkade det som något slags försvar av den energipolitik som har drivits senaste 20 åren…? Raka motsatsen.

Tillägg: Inledningen beskrev vad politiker satte för mål 1997 och framåt. Men det är ju uppenbart att dessa mål inte har blivit särskilt lyckade och i praktiken är ”skitsnack”, om man läser resten...
Senast redigerad av sjelvefan 2022-12-12 kl. 15:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in