2022-12-11, 18:02
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskrosen60
I en debattartikel i november 2011, ett par dagar efter att elområdena infördes, svarade Moderat Mikael Odenberg på kritiken.

Han förklarade att elpriset på kort sikt skulle bli högre i södra Sverige men att Svenska Kraftnät skulle investera miljarder som “kommer att eliminera det mesta av prisskillnader mellan olika delar av landet”. Han lyfte då fram Sydvästlänken som deras viktigaste projekt.

Men Sydvästlänken skulle visa sig bli ett kraftigt försenat projekt som kritiserats för att inte lösa de kapacitetsproblem i Sydsverige som utlovats.

Enligt Mikael Odenberg beror det på tröga tillståndsprocesser, leverantörsproblem och felaktiga teknikval som beslutades före hans tid som generaldirektör.

Det låter som att det är omöjligt för någon att ta ansvar för att det ska fungera?

– Jag tycker riksdagen skulle ta ansvar. Genom att se till att vi får tillståndsprocesser som är mer hanterliga, säger Mikael Odenberg.

Får miljarder för svensk elexport
SVT har granskat Sveriges elexport till Tyskland som har resulterat i miljardintäkter för det norskägda bolaget Baltic Cable – som äger havskabeln med samma namn.

De får, precis som Svenska Kraftnät, så kallade flaskhalsintäkter när det är prisskillnader mellan de områden som elen skickas mellan. Ju större prisskillnad, desto större intäkter.

Mikael Odenberg anser att privatägda utlandskablar är en dålig idé

Angående Sydvästlänken: en stor bluff som Odenberg kom undan med. Han är kaxig, men vissa tekniska saker ska han inte yttra sig om. Huvudanledningen till att denna ledning från Hallsberg till Hörby byggdes var för att få en bra förbindelse till den nya tänkta kabeln till Tyskland. Det projekt som kallas Hansa Power Bridge. Och som nu är pausat.

Varför då? Byggdes inte Sydvästlänken för att förstärka elområde 4? Nej, så här är det, i stationen i Hörby finns ingen transformering ner till regionnätet. Det är ett kopplingsställverk. Alltså kan det inte förstärka E.On:s regionnät, och därmed inte heller ner till konsumenterna på lägre spänningsnivåer i elområde 4.

Bluff och båg. Dessutom valde man en entreprenör för byggandet av omformarstationen i Hörby (omformning DC till AC) som inte hade kompetens för det. Man valde bort ABB:s anbud. Det var nämligen lite dyrare. Och det beslutet ska Odenberg lastas för. Ingen annan.
Citera
2022-12-12, 00:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Ska bli kallt nu. Nedåt 10 minus i Stockholm på onsdag. Blir det strömavbrott blir det katastrof. Kommer elen ens att räcka till? Om man förbrukar 2000 kwh under december, vad kan man förvänta sig att det kostar inkl alla skatter och avgifter?
Citera
2022-12-12, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ska bli kallt nu. Nedåt 10 minus i Stockholm på onsdag. Blir det strömavbrott blir det katastrof. Kommer elen ens att räcka till? Om man förbrukar 2000 kwh under december, vad kan man förvänta sig att det kostar inkl alla skatter och avgifter?

Ni har köpt varma sovsäckar?
Behöver inte mer än 5-10 grader inne då.
Citera
2022-12-12, 04:48
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Frågan om tillfällig kompensation för de höjda elpriserna är inte viktigt. Det som är betydelsefullt är om detta nu är ett normaltillstånd. Hur ser framtiden ut på elmarknaden?

Som jag ser det finns ingen snabb lösning. Kärnkraft tar tid att bygga och Putins gas lär ju heller inte vara något man kan räkna med.

Den sk inflationen ska inte innebära löneförhöjningar och det övergår då i en stagflation. Destå värre tyvärr.

Antingen får staten kontinuerligt dela ut Vattenfalls pengar samt elskattekronorna eller så kommer vi se misär nästintill u-landsstatus om några år.

Grattis Sverige och alla Gretor samt MP:are. Vi kommer närmre ett amishsamhälle med stormsteg. Tyvärr passar det dåligt i norden.

Så är det tyvärr. Hos vattenfall och i moms finns stora stålar som staten tjänar på att inte bara exportera vår el till länder i EU som misskött sin el-strategi utan för att den riggade marknaden prissätter elen i Sverige enligt vad det betalas för vår export av densamma nere i EU.(Vattenfall är i princip "marknaden) Riktiga idioter inom svensk politik som konstruerade systemet är skyldiga men även de som låtsas som det är rätt i dagens regering och den förra. Ett oerhört skifte av förmögenhet från folket till staten pågår. En sorts riktigt ful beskattning kan man tycka.
https://www.svd.se/a/dwReGz/finns-de...gt-ekenstierna
I länken finns det bättre förklarat.. Jag bor själv i liten 2:a så mig kvittar det vad det gäller pengarna men anser att detta är en riktigt ohederlig politiskt konstruerad kris.
Citera
2022-12-12, 06:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Ni har köpt varma sovsäckar?
Behöver inte mer än 5-10 grader inne då.

Fungerar det lika bra med flera lager filtar och täcken?
Citera
2022-12-12, 06:38
Medlem
Citat:

Svårare att hoppa runt i bostaden då tror jag, en varm sovsäck funkar nog bättre när du rör på dig eller äter mat. Kanske behöver modda sovsäcken så att fötterna kan sticka ut när du behöver flytta dig.
Citera
2022-12-12, 06:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klagan
Så är det tyvärr. Hos vattenfall och i moms finns stora stålar som staten tjänar på att inte bara exportera vår el till länder i EU som misskött sin el-strategi utan för att den riggade marknaden prissätter elen i Sverige enligt vad det betalas för vår export av densamma nere i EU.(Vattenfall är i princip "marknaden) Riktiga idioter inom svensk politik som konstruerade systemet är skyldiga men även de som låtsas som det är rätt i dagens regering och den förra. Ett oerhört skifte av förmögenhet från folket till staten pågår. En sorts riktigt ful beskattning kan man tycka.
https://www.svd.se/a/dwReGz/finns-de...gt-ekenstierna
I länken finns det bättre förklarat.. Jag bor själv i liten 2:a så mig kvittar det vad det gäller pengarna men anser att detta är en riktigt ohederlig politiskt konstruerad kris.

Dessvärre kommer ju även du bli drabbad. Räkna med hyresvärden kommer höja hyran när energi och räntor rusar. Är det en bostadsrätt kommer föreningen höja avgiften av samma orsaker.

Tror inte alla har förstått magnituden i det här. Kommer inte gå obemärkt förbi när man drar bort 100-150 tkr från konsumtionsutrymmet från en vanlig famil. Elen, räntorna och matpriser. Vi går i stormsteg mot att bli ett u-land, men känns som många fortfarande sover.
Citera
2022-12-12, 06:51
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Dessvärre kommer ju även du bli drabbad. Räkna med hyresvärden kommer höja hyran när energi och räntor rusar. Är det en bostadsrätt kommer föreningen höja avgiften av samma orsaker.

Tror inte alla har förstått magnituden i det här. Kommer inte gå obemärkt förbi när man drar bort 100-150 tkr från konsumtionsutrymmet från en vanlig famil. Elen, räntorna och matpriser. Vi går i stormsteg mot att bli ett u-land, men känns som många fortfarande sover.
Det är sinnesjukt för att det är ju inte en ovandrad stig heller, utan informationen om hur det sett ut i andra länder finns ju där ute.
Jag såg någon här på forumet (igår tror jag) som menade att "vaddå, 15.000 kr i elräkning är väl inget"

det är inte en engångssumma liksom, och pensionärer och barnfamiljer tycker nog definitivt inte att 15K är "Ingenting"
Citera
2022-12-12, 06:55
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Nej, men nästan.
(säck är bäst, men ingen fara på taket)

Mjuka material som dun & fleece underst, nära dig, hårda filtar ytterst.
Citera
2022-12-12, 07:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det är sinnesjukt för att det är ju inte en ovandrad stig heller, utan informationen om hur det sett ut i andra länder finns ju där ute.
Jag såg någon här på forumet (igår tror jag) som menade att "vaddå, 15.000 kr i elräkning är väl inget"

det är inte en engångssumma liksom, och pensionärer och barnfamiljer tycker nog definitivt inte att 15K är "Ingenting"

Kan bara instämma. 50 tkr extra för tre vintermånader. Sedan spås ju priserna vara fortsatt höga även under hela 2023, kanske flera år framåt.
Citera
2022-12-12, 07:06
Medlem
Klagans avatar
Citat:

Klart jag förstår detta. Är dock i bättre ekonomisk situation än de flesta normalkomsttagare. Jag lider med alla de som kommer att krascha hårt. Stackars oss med sådana idioter till politiker genom hela höger/vänster spektrat utan undantag.
Citera
2022-12-12, 07:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klagan
Klart jag förstår detta. Är dock i bättre ekonomisk situation än de flesta normalkomsttagare. Jag lider med alla de som kommer att krascha hårt. Stackars oss med sådana idioter till politiker genom hela höger/vänster spektrat utan undantag.

Jag förstår. Inlägget var absolut inte menat som kritik mot dig, även om det kunde tolkas så. Mest av allt är jag rädd för att hela systemet kraschar. Har även jag vissa ekonomiska reserver, men vill inte lägga de reserverna på att betala elräkningen. Det är ett jävla samhälle vi fått. Undrar om mp och sossarna känner stolthet över vad de åstadkommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in