2022-12-09, 02:27
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Blev total katastroff köttfärs av det hela. Smulade lite surdegsbröd så gott det går, i med ett ägg och sedan 500g nötfärs salt. Jobbar skiten med händerna formar till bollar steker pannan låter de gå utan att röra för mycket men ändå släpper dom och små köttklumpar nästan köttfärs är vad jag sitter med. Skulle göra köttbullar brunsås men nu blev det detta. Illa illa illa.
Pröva med två ägg nästa gång, det är ägg som binder (ev. finhackad potatis) inte ströbrödet. Mycket smör i pannan när du steker, lycka till.
Citera
2022-12-09, 02:49
Medlem
Inkommers avatar
Funkar ju utan! Stek försiktigt nästa gång och rulla dom sakta i stekpannan. Har gjort det flera gånger.
Citera
2022-12-09, 02:51
Medlem
Citat:
Jag har energi idag och har precis diskat ut ur stekpannan vill göra rulla köttbullar men saknar ströbröd hemma. Det jag har är 500 gram nötfärs, ett ägg, lök, salt, peppar, Kan jag slänga ihop detta till en smp köttbullar och steka på eller vad säger ni?

Jag har någon typ av bröd hemma kom jag på nu. Ska jag mala den och ha i kanske rosta först det är surdegstoast isfåfall hur många?
Man behöver inte alls ha ströbröd/potatis/morötter/svamp/
zucchini. Man behöver inte ha annat än färs, ägg, salt, kryddor. Vi har av tradition oftast haft i bröd eller potatis men det är för att dryga ut det. Det blev mer mat helt enkelt. Enligt min mormor kom dessa recept att marknadsföras under kriget närkött var ransonerat.
Citera
2022-12-09, 04:57
Medlem
Ealrenzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Man behöver inte alls ha ströbröd/potatis/morötter/svamp/
zucchini. Man behöver inte ha annat än färs, ägg, salt, kryddor. Vi har av tradition oftast haft i bröd eller potatis men det är för att dryga ut det. Det blev mer mat helt enkelt. Enligt min mormor kom dessa recept att marknadsföras under kriget närkött var ransonerat.

Stämmer.
Kör själv bara med ovan ingredienser plus lök och vispgrädde.
River löken dock för då finns 0 risk att köttbullarna trillar isär när man steker dom.
Citera
2022-12-09, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Torka brödet och krossa så har du ströbröd, rosta sakta eller lägg det i ugnen på 50 grader.

Har för mig ett ex hade havregryn isf ströbröd, det funkar också(om du har havregryn).

Men varför skall du först torka brödet om du ändå skall lägga det i vätska sedan?
Citera
2022-12-09, 05:19
Citat:
Blev total katastroff köttfärs av det hela. Smulade lite surdegsbröd så gott det går, i med ett ägg och sedan 500g nötfärs salt. Jobbar skiten med händerna formar till bollar steker pannan låter de gå utan att röra för mycket men ändå släpper dom och små köttklumpar nästan köttfärs är vad jag sitter med. Skulle göra köttbullar brunsås men nu blev det detta. Illa illa illa.
Ja, tro fan att det blev skit. När man steker köttbullar är blandfärs bäst eftersom fett bär smak och gör dem saftiga. Nötfärs är alldeles för torrt. Dessutom ska du ha i blandmedel som ger konsistens och gör dem mjälla (ströbröd i mjölk eller grädde, mosad potatis eller liknande) och så ägg som binder så att köttbullarna håller ihop även om de är lösa i hullet. Sedan smaksättning, salt, peppar, riven lök, fond, krossade lagerblad etc. Vad du tycker om. Det ska bli en smet, inte ett klet. Då är konsistensen bra. Lite vatten på händerna när man rullar ska räcka, färsblandningen ska alltså inte hänga fast i fingrarna och kladda runt. Då är färsen perfekt och köttbullarna kommer att bli mjuka men hänga ihop och bli jämnt runda.

Övning ger färdighet.

Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Men varför skall du först torka brödet om du ändå skall lägga det i vätska sedan?
Därför att ströbrödet ska svälla i gräddmjölken och förvandla vätska och bröd till konsistensen av tapetklister eller lös gröt. Det gör den inte om du kastar vått bröd i mer vätska.
Senast redigerad av Arbetsskygg 2022-12-09 kl. 05:24.
Citera
2022-12-09, 06:26
Medlem
Här är en bra sida med goda råd. Nästa gång blir det goda köttbullar. Tålamod! https://receptfavoriter.se/recept/koettbullar.html
Citera
2022-12-09, 06:55
Medlem
Rulla bollar utan bröd och stek, betydligt godare och funkar alltid för mig.
Nötfärs, lök, salt och svartpeppar ibland ägg, blir betydligt godare än att ha i massa bröd.
Citera
2022-12-09, 08:05
Medlem
Lägg ner de nyrullade köttbullarna i kokande vatten en kort stund.

Sen steker du de perfekt runda köttbullarna.
Citera
2022-12-09, 08:23
Medlem
Sladdarens avatar
Havregryn, mannagryn, creme fraishe, stekt saftig lök, keso, grädde å ägg, blötlagda linfrö, frön, nötter finmalet, fiberhusk, pofiber, bacon, rivna, bröd, skorpor morötter mm
Senast redigerad av Sladdaren 2022-12-09 kl. 08:26.
Citera
2022-12-09, 08:27
Medlem
JuniorDahlens avatar
Du skulle blötlagt brödet. Gärna i grädde om du hade det hemma men annars hade du kunnat göra det i mjölk.
Citera
2022-12-09, 09:14
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyanit
Ingen vätska om du använder färskt bröd, annars låter man vanligtvis ströbröd svälla i mjölk

????? Vad är detta för uselt tips? Klart som fan det blev misslyckade köttbullar då. Givetvis skulle TS ha blötlagt brödet med grädde eller mjölk.

Sen att så många nämner ägg, det är inte nödvändigt. Ta en träslev och blanda köttfärsen aggressivt så kommer den till slut att bli en homogen smet, som kommer binda sig själv, likt en Wallenbergare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in