2006-07-17, 12:48
Medlem
Mesharrys avatar
Finns det några stålar att tjäna på en Pizzeria? Vad är det för marginaler? Måste man vara turk för att driva en Pizzeria, eller funkar det om man är svensk? (undrar mest hur kunderna ser på det)

Har av en slump sprungit på ett objekt som verkar klockrent vad gäller läge, omsättning samt pris. Idagsläget är det bara take away, och mina ambitioner är inte att skaffa alkoholrättigheter. Hatar helt enkelt klientelet som sitter på ortens Pizzerior och hinkar öl.

Vad bör man se upp med? Vad bör man satsa på? en idé är att ha en turk eller liknande som bakar pizzorna och en storbystad blondin som langar ut dem. Själv tänkte jag göra "viktiga saker" och förhoppningsvis sätta på blondinen.

Är utkörning bra? Hur styr man upp det isåfall?

Alla tips om pizzerior tas emot
Citera
2006-07-17, 12:57
Medlem
ChristianXs avatar
Om man gör "riktiga" pizzor med mozzarella som är stenugnsbakade kan det nog vara affär i det, då kan man ta tillräckligt betalt för att slippa köra svart i nån storre omfattning. Sunkpizzerior finns det 13 på dussinet redan...
Citera
2006-07-17, 13:07
Medlem
Mesharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Om man gör "riktiga" pizzor med mozzarella som är stenugnsbakade kan det nog vara affär i det, då kan man ta tillräckligt betalt för att slippa köra svart i nån storre omfattning. Sunkpizzerior finns det 13 på dussinet redan...
Japp, det är stenugnsbakade vi pratar om. Osten har jag ingen aning om, antar att det är vanlig "pizzaost"?!

Menar du att mozzarella lyfter pizzan och att man kan ta bättre betalt? Vill inte svenne ha sin "sunkpizza", eller betalar de glatt för en finare variant? Kan man kombinera sunk med mozzarellapizzor?
Citera
2006-07-17, 13:14
Medlem
jrosens avatar
En gång i min ungdom (15 år) så jobbade jag på pizzeria, träffar turken lite då & då på stan. Numera kör han taxi för att det inte gick att få någon lönsamhet längre, han sa att det fanns för många pizzerior men att han kunde tänka sig att skaffa en ny om det fanns väldigt få i området.

Han sa att det var över 50% vinst om man körde vitt, nu valde han väl att köra en del svart och då minskar ju vinsten. Han jobbade dock dygnet runt, inte heller var de som jobbade där överbetalda...
Har du billiga utlänningar som bakar pizza och en ok omsättning på ´beställningar så kan det vara en bra affär. Men skall du följa avtalsenlig lön och ha svenskar anställda och är osäker på försäljningen så avstå....
Citera
2006-07-17, 13:21
Medlem
Mesharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrosen
En gång i min ungdom (15 år) så jobbade jag på pizzeria, träffar turken lite då & då på stan. Numera kör han taxi för att det inte gick att få någon lönsamhet längre, han sa att det fanns för många pizzerior men att han kunde tänka sig att skaffa en ny om det fanns väldigt få i området.

Han sa att det var över 50% vinst om man körde vitt, nu valde han väl att köra en del svart och då minskar ju vinsten. Han jobbade dock dygnet runt, inte heller var de som jobbade där överbetalda...
Har du billiga utlänningar som bakar pizza och en ok omsättning på ´beställningar så kan det vara en bra affär. Men skall du följa avtalsenlig lön och ha svenskar anställda och är osäker på försäljningen så avstå....
Ambitionen är att köra vitt så långt det är möjligt. Pizzerian har idag en bokförd omsättning som är bra (inkluderar både löner och en liten vinst) och några andra pizzerior finns inte i närområdet. 50% vinst..., trodde det var mer faktiskt, men å andra sidan är ditt exempel vitt och hans kostnader går inte att beräkna. Hmmm...
Citera
2006-07-17, 14:25
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesharry
Japp, det är stenugnsbakade vi pratar om. Osten har jag ingen aning om, antar att det är vanlig "pizzaost"?!

Menar du att mozzarella lyfter pizzan och att man kan ta bättre betalt? Vill inte svenne ha sin "sunkpizza", eller betalar de glatt för en finare variant? Kan man kombinera sunk med mozzarellapizzor?

Det är ju klart individuellt, men jag lägger gärna en hundring för en riktigt bra pizza med mozzarella och parmaskinka och färsk basilika. Konkurrensen i det segmentet är ju betydligt mindre. Beror ju mycket på läge och så givetvis, i en miljonprogramsförort är troligen klientelet inte lika sugen på det, utan där funkar en sunkig kebabpizza med bea för en femtiolapp bättre.
Citera
2006-07-17, 14:27
Medlem
LadyTieras avatar
satsat mer på utkörningen, billig moppearbetskraft går alltid att få.

kasnke expandera till fler maträtter? utkörningsmat finns mer utomlands och det finns mass utrymme på den svanska marknaden ännu.

go for it, vågar man inte så vinner man inte
Citera
2006-07-17, 15:10
Medlem
Shadors avatar
Det stora problemet är egentligen om det ska vara svart eller vitt. Kör du allting vitt måste du anställa mer folk eftersom skattepengarna kommer mestadels att gå på arbetarnas lön. Ingen jobbar tio timmar per dag för minimilön tyvärr. Känner en som äger en pizzeria och han kör den svar nästan enbart för at kunna ge mer lön till arbetarna. På så sätt blir de mer arbetsvilliga med 3-4000 kr extra i månaden.

Bra placering är också ett måste. Nära en industri eller skola är perfekt. Dock får du inte ha någon lyxmozarella o skit som andra tjötar om i sådana fall. Tror hellre att studenter betalar 40 spänn för pizza med vanlig ost en 100 kr för en "lyx" pizza

En snygg servitris är ju att föredra för kunderna så att säga men det brukar oftast vara ganska onödigt med sådana på pizzerior och skulle bara innebära massa extra pengar att ge henne lön så det får man kanske skippa :/
Citera
2006-07-17, 15:28
Medlem
MunchenCallings avatar
Jag har då aldrig sett några rika pizzabagare. De flesta jobbar väldigt länge också. Tror du bör satsa på något mer innovativt yrke istället.

Dessutom tycker jag du börjar i fel ände när du snackar om svarta pengar....svart ska ju vara grädden på moset, det ska du inte räkna i ditt "base case" så att säga.
Citera
2006-07-17, 15:53
Medlem
En bekant har en Pizza på en turistort han gör grova stålar på den.
Han är dessutom 100% Svensk. Han tar bra betalt för dom speciellt pizzorna med kött.
Citera
2006-07-17, 18:23
Medlem
Mesharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är ju klart individuellt, men jag lägger gärna en hundring för en riktigt bra pizza med mozzarella och parmaskinka och färsk basilika. Konkurrensen i det segmentet är ju betydligt mindre. Beror ju mycket på läge och så givetvis, i en miljonprogramsförort är troligen klientelet inte lika sugen på det, utan där funkar en sunkig kebabpizza med bea för en femtiolapp bättre.
Jag lägger också gärna lite mer för bra saker men områden är mer åt miljonprogramhållet.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
satsat mer på utkörningen, billig moppearbetskraft går alltid att få.

kasnke expandera till fler maträtter? utkörningsmat finns mer utomlands och det finns mass utrymme på den svanska marknaden ännu.

go for it, vågar man inte så vinner man inte
Moppebud är en bra idé, frågan är bara hur man finansierar/avlönar det. Tror att det kan vara en bra idé att ha budet fullt försäkrat. Ska man ändå ha en kock/pizzagubbe anställd så kan man givetvis lika gärna slänga in ett stekbord också. Tillstånd och ventilation finns ju redan.

Citat:
Ursprungligen postat av Shador
Det stora problemet är egentligen om det ska vara svart eller vitt. Kör du allting vitt måste du anställa mer folk eftersom skattepengarna kommer mestadels att gå på arbetarnas lön. Ingen jobbar tio timmar per dag för minimilön tyvärr. Känner en som äger en pizzeria och han kör den svar nästan enbart för at kunna ge mer lön till arbetarna. På så sätt blir de mer arbetsvilliga med 3-4000 kr extra i månaden.

Bra placering är också ett måste. Nära en industri eller skola är perfekt. Dock får du inte ha någon lyxmozarella o skit som andra tjötar om i sådana fall. Tror hellre att studenter betalar 40 spänn för pizza med vanlig ost en 100 kr för en "lyx" pizza

En snygg servitris är ju att föredra för kunderna så att säga men det brukar oftast vara ganska onödigt med sådana på pizzerior och skulle bara innebära massa extra pengar att ge henne lön så det får man kanske skippa :/
Ett företag måste alltid gå att räkna hem med vita löner, annars är det inget att ha. Pizzerian jag snubblat över har i sitt bokslut både löner och vinst. Min ambition är att köra så mycket vitt som möjligt, utan att för den skull vara korkad.

I området finns det diverse skolor med c.a 5.000 elever, industrier samt bostäder. Har ingen uppfattning ännu om hur många som bor där.

Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Jag har då aldrig sett några rika pizzabagare. De flesta jobbar väldigt länge också. Tror du bör satsa på något mer innovativt yrke istället.

Dessutom tycker jag du börjar i fel ände när du snackar om svarta pengar....svart ska ju vara grädden på moset, det ska du inte räkna i ditt "base case" så att säga.
Jag börjar absolut inte i fel ända eftersom jag inte tänkt köra det svart.(har jag någonstans nämt svarta pengar som en förutsättning?) Jag har i dagsläget ett mer "innovativt" yrke, men ser detta som en möjlig investering och en utmaning att få omsätta de kunskaper inom marknadsföring jag har, på ett riktigt case.
Citera
2006-07-17, 19:48
Medlem
Harry Hs avatar
Om du har passion för matlagning och ser till att pizzabagaren ge fan i kassahantering om han inte tvättar händerna innan han återgår till bakning
så har du iallafall en kund ( Ovanstående)

Med god hygien, renlighet och god mat kan du nog konkurera ut
de oseriösa och tjäna en hel del smet.

Lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in