Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är ju klart individuellt, men jag lägger gärna en hundring för en riktigt bra pizza med mozzarella och parmaskinka och färsk basilika. Konkurrensen i det segmentet är ju betydligt mindre. Beror ju mycket på läge och så givetvis, i en miljonprogramsförort är troligen klientelet inte lika sugen på det, utan där funkar en sunkig kebabpizza med bea för en femtiolapp bättre.
Jag lägger också gärna lite mer för bra saker men områden är mer åt miljonprogramhållet.
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
satsat mer på utkörningen, billig moppearbetskraft går alltid att få.
kasnke expandera till fler maträtter? utkörningsmat finns mer utomlands och det finns mass utrymme på den svanska marknaden ännu.
go for it, vågar man inte så vinner man inte
Moppebud är en bra idé, frågan är bara hur man finansierar/avlönar det. Tror att det kan vara en bra idé att ha budet fullt försäkrat. Ska man ändå ha en kock/pizzagubbe anställd så kan man givetvis lika gärna slänga in ett stekbord också. Tillstånd och ventilation finns ju redan.
Citat:
Ursprungligen postat av Shador
Det stora problemet är egentligen om det ska vara svart eller vitt. Kör du allting vitt måste du anställa mer folk eftersom skattepengarna kommer mestadels att gå på arbetarnas lön. Ingen jobbar tio timmar per dag för minimilön tyvärr. Känner en som äger en pizzeria och han kör den svar nästan enbart för at kunna ge mer lön till arbetarna. På så sätt blir de mer arbetsvilliga med 3-4000 kr extra i månaden.
Bra placering är också ett måste. Nära en industri eller skola är perfekt. Dock får du inte ha någon lyxmozarella o skit som andra tjötar om i sådana fall. Tror hellre att studenter betalar 40 spänn för pizza med vanlig ost en 100 kr för en "lyx" pizza
En snygg servitris är ju att föredra för kunderna så att säga men det brukar oftast vara ganska onödigt med sådana på pizzerior och skulle bara innebära massa extra pengar att ge henne lön så det får man kanske skippa :/
Ett företag måste alltid gå att räkna hem med vita löner, annars är det inget att ha. Pizzerian jag snubblat över har i sitt bokslut både löner och vinst. Min ambition är att köra så mycket vitt som möjligt, utan att för den skull vara korkad.
I området finns det diverse skolor med c.a 5.000 elever, industrier samt bostäder. Har ingen uppfattning ännu om hur många som bor där.
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Jag har då aldrig sett några rika pizzabagare. De flesta jobbar väldigt länge också. Tror du bör satsa på något mer innovativt yrke istället.
Dessutom tycker jag du börjar i fel ände när du snackar om svarta pengar....svart ska ju vara grädden på moset, det ska du inte räkna i ditt "base case" så att säga.
Jag börjar absolut inte i fel ända eftersom jag inte tänkt köra det svart.(har jag någonstans nämt svarta pengar som en förutsättning?) Jag har i dagsläget ett mer "innovativt" yrke, men ser detta som en möjlig investering och en utmaning att få omsätta de kunskaper inom marknadsföring jag har, på ett riktigt case.