• 1
  • 2
2022-12-08, 12:27
Medlem
GrillTeknikers avatar
Om man har rörligt elpris men ej timdebitering, hur beräknas priset som står på räkningen?

Som jag har förstått det är priset på fakturan det genomsnittliga priset under månaden "i mitt område", och det går således inte att få lägre elräkning genom att passa på att förbruka mer el de dagar då elpriset är lägre, och mindre de dagar då det är högre.

Såhär skriver EON om rörligt elpris:
Citat:
Det rörliga elpriset följer utvecklingen på nordiska elbörsen Nord Pool. Du betalar ett och samma pris för det du förbrukar under hela månaden.
https://www.eon.se/el/elpriser/rorligt

Men när man hör folk prata om elpriset, så låter det alltid som att alla har tim/dygnspris? Hörde t.ex. på radion att de diskuterade att de skulle passa på att bada bastu och liknande idag, innan priset går upp imorgon.

Har jag missuppfattat något? Trodde majoriteten av alla med rörligt elpris hade "vanligt" rörligt elpris, dvs. inte timpris. Trodde mest det var folk med elbil och solpaneler som har valt timdebitering och som har nytta av det? Timdebitering är väl dessutom relativt nytt, fick själv ny mätare installerad för ca 12 månader sedan, så kan verkligen en stor andel av medelsvenssons ha valt det?
Citera
2022-12-08, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker

Men när man hör folk prata om elpriset, så låter det alltid som att alla har tim/dygnspris? Hörde t.ex. på radion att de diskuterade att de skulle passa på att bada bastu och liknande idag, innan priset går upp imorgon.

En vanlig missuppfattning, det är bara 6-7% av elkunderna som har timpris.
Citera
2022-12-08, 12:48
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Om man har rörligt elpris men ej timdebitering, hur beräknas priset som står på räkningen?

Som jag har förstått det är priset på fakturan det genomsnittliga priset under månaden "i mitt område", och det går således inte att få lägre elräkning genom att passa på att förbruka mer el de dagar då elpriset är lägre, och mindre de dagar då det är högre.

Såhär skriver EON om rörligt elpris:

https://www.eon.se/el/elpriser/rorligt

Har jag missuppfattat något? Trodde majoriteten av alla med rörligt elpris hade "vanligt" rörligt elpris, dvs. inte timpris. Trodde mest det var folk med elbil och solpaneler som har valt timdebitering och som har nytta av det? Timdebitering är väl dessutom relativt nytt, fick själv ny mätare installerad för ca 12 månader sedan, så kan verkligen en stor andel av medelsvenssons ha valt det?

Det rörliga månadspriset styrs av hur alla användare hos det bolaget förbrukat. Har alla maxat när priset är som högst så blir snittpriset högre. Så ju fler som anpassar sig efter när priserna är som lägst, desto bättre för alla.åå individnivå gör det dock ingen skillnad
Citera
2022-12-08, 12:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
En vanlig missuppfattning, det är bara 6-7% av elkunderna som har timpris.
Det är väl inte heller alla elmätare som har möjlighet till timrapportering?
Citera
2022-12-08, 12:57
Medlem
Jag läste i en nyhetstidning att elpriset i ett rörligt avtal sätts utifrån priset på sista kilowattimmen som kunden konsumerar under den aktuella månaden

Det var visst problem för förettagen p g a det el nått, kan någon mer om det här
Citera
2022-12-08, 13:04
Medlem
K-Glitchens avatar
Nä det är jävligt missvisande.

Spelar alltså ingen roll om du drar igång torktumlaren, tvätt/diskmaskinen och dammsuger köket kl 16 när det är som dyrast mot för kl 03:00 på natten.

Ingen idé alltså att kliva upp mitt i natten och göra detta och hoppas på ett lägre pris om man har ett vanligt rörligt avtal.
Citera
2022-12-08, 13:06
Medlem
K-Glitchens avatar
jag konsumerade 33% mindre el i November mot för förra året. Ändå var min elräkning dubbelt så dyr.

Jävla pissland!
Citera
2022-12-08, 13:30
Medlem
Rullandegalnings avatar
Elpriset för ett rörligt avtal har jag förstått såhär: timpriset för dygnets timmar adderat tillsammans dag för dag över hela månaden, sedan alla månadens dagar adderat ihop och sedan delat på antalet dagar i månaden.
Så dagens snittpris+månadens alla dagars snittpris/ antalet dagar i månaden=rörligt pris.

Rätta mig gärna om jag har fel!
Citera
2022-12-08, 13:38
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det rörliga månadspriset styrs av hur alla användare hos det bolaget förbrukat. Har alla maxat när priset är som högst så blir snittpriset högre. Så ju fler som anpassar sig efter när priserna är som lägst, desto bättre för alla.åå individnivå gör det dock ingen skillnad

Har du mer konkret fakta där man kan läsa mer?
Citera
2022-12-08, 13:39
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
jag konsumerade 33% mindre el i November mot för förra året. Ändå var min elräkning dubbelt så dyr.

Jävla pissland!

Vilket? Ryssland, ukraina eller tyskland?
Citera
2022-12-08, 13:45
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Har du mer konkret fakta där man kan läsa mer?

https://www.energimarknadsbyran.se/e...anadsborspris/

Citat:
Det rörliga inköpspriset av el*är då oftast ett viktat medelvärde av företagets inköpta energivolym för kundernas användningsprofil per timme, multiplicerat med Nord Pools timvisa spotpris för det elområde där din anläggning finns. Utöver det viktade medelvärdet tillkommer även fasta avgifter till Svenska kraftnät och Nord Pool.*

Observera att om du inte har ett timprisavtal betalar du*som om du förbrukat enligt*kundkollektivets förbrukningsprofil.
Citera
2022-12-08, 13:46
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
https://www.energimarknadsbyran.se/e...anadsborspris/

Tack för länk!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera