2022-12-07, 18:44
Medlem
Nihennas avatar
I min lägenhet (hyresrätt) finns det såna "vanliga" ventiler ovanpå fönstren som man kan öppna och stänga med en spak.

Som jag förstår det är det viktigt att det är öppet för att få ok luft, men gäller det hela året?
Nu på vintern kommer det in kall luft som gör det rätt och slätt kallt i vardagsrummet. Funderar på om man ska/kan stänga ventilerna, i alla fall tills det att det har blivit varmare, så att man slipper känna ett drag mellan dem.

Vad händer om man har de stängda?
Citera
2022-12-07, 18:45
Medlem
Det som händer om de är stängda är dålig luftkvalitet och hög luftfuktighet.

I längden mögel i lägenheten.
Citera
2022-12-07, 18:50
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Det som händer om de är stängda är dålig luftkvalitet och hög luftfuktighet.

I längden mögel i lägenheten.
Ok, det låter inte bra. Kan man kanske stänga dem just i mitt vardagsrum, och låta dem vara öppna i mina två sovrum?
Citera
2022-12-07, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ok, det låter inte bra. Kan man kanske stänga dem just i mitt vardagsrum, och låta dem vara öppna i mina två sovrum?

Man brukar kunna stänga litegrann? Men stäng inte helt. Alt. be en tekniker komma förbi och ställa in det, de har instrument för att mäta hur ofta luften byts ut.
Citera
2022-12-07, 19:09
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Man brukar kunna stänga litegrann? Men stäng inte helt. Alt. be en tekniker komma förbi och ställa in det, de har instrument för att mäta hur ofta luften byts ut.
Finns två spakar på varsin sida av ventilen, dock när man drar i den ena så dras den andra också. Dock har jag två ventiler i vardagsrummet så skulle ju alltid kunna stänga av den ena. Eller så köper jag bara ett värmeelement
Citera
2022-12-07, 19:11
Medlem
Dom är väl till för att stänga vid kallt väder. Men antagligen har du ventilation i kökskåpan och i badrum, så ha en fönsterventil öppen där det störs minst. Eller så öppna någon ventil när du inte är hemma och ha stängt när du är hemma.
Citera
2022-12-07, 21:43
Medlem
Stäng dom. Inget kommer att hända mer än att du får bättre inomhusklimat.
Vintertid är det ändå så pass låg luftfuktighet att mögel är inget att oroa sig för.
Gällande luftkvaliteten så har din lägenhet någon form av ventilationssystem som fixar detta. Några stängda fönsterventiler påverkar inte.
Citera
2022-12-07, 22:27
Medlem
har stäng dom och tejpat för friskluftsventilerna eftersom idiot till hyresvärd vägrar fixa ventilationen.
blir det mögel kan jag bara skylla på felanmälan som gjordes för ett år sen gällande ventilationen och dom ignorera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in