• 2
  • 3
2022-12-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Dessa "helikopterpengar" du pratar Om är inget annat än en klassisk bidragsfälla , riggad iofs för den bättre bemedlade delen av befolkningen men ändock bidragsfälla. Jag hade helt klart bara lite grovt isolerat hela huset för att undvika skador och sagt upp mitt elabonnemang och levt helt utan el tills priserna normaliserades , om det ens är möjligt enligt lag att säga upp abonnemaget / avtalet.

Det är lagligt. Men väldigt dyrt att återkoppla till elnätet sen om du ändrar dig.
Men finns några olika personer i Sverige som valt att leva så.
En varning är att kolla så du får tag på en bra hemförsäkring som accepterar att du inte har el. Sett innan att det varit problem att få ersättning för saker som enligt försäkringsbolaget berott på att du inte har el. Hur ologiskt argumentet än kan vara hade försäkringsbolag det i avtalet för några år sen iaf.

https://www.vattenfall.se/fokus/tren...leva-off-grid/
Citera
2022-12-07, 14:09
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanhanda
Utveckla!

Du påstod att du blir straffad för att du ”äger grejer”. I samma post nämnde du även lån.
Därför ställde jag frågan, om jag lånar nått av dig, äger jag det då?
Citera
2022-12-07, 14:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Ett mer vänsterorientetat agerande vore ju att höja inkomstskatterna så folk fick mindre i plånboken att göra av med! Då hade de inte behövt höja räntan alls!
Citera
2022-12-07, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Du påstod att du blir straffad för att du ”äger grejer”. I samma post nämnde du även lån.

Inte om du lånar ut en sak. Men om du lånar ut pengar som personen köper en telefon för så äger personen telefonen men är skyldig dig pengar.
Om du ser telefonen som din pga att han köpt den för pengar han lånat av dig så kan han ju ge dig telefonen sen oavsett om den minskar i värde. Han lånade den ju bara av dig.

Då ägande är ju mer komplicerat.
För även en multimiljardär som Musk lånade ju pengar för att köpa twitter. Men det är fortfarande han som äger bolaget.
Citera
2022-12-07, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel

ämnet handlar om styrräntan och amortering och verktyg som finns för att minska inflationen. Vi diskuterar det istället och tar din fråga i ett annat forum.
Citera
2022-12-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanhanda
Lån kostar ju mycket om man behöver amortera av det snabbare också. Sen behövs väl lån för att verksamheter ska kunna utvecklas? Men det är ot.

Om du lånar mig en miljon och jag betalar tillbaka dig en miljon, hur mycket har det kostat mig? Inget, då det inte var mina pengar ifrån första början. Det är ränta som kostar. Lån ska kosta rejält även i vanliga fall, mycket mer än dagens styrränta, så folk och företag gör kalkylerade val. Sedan ska du givetvis amortera hursomhelst, för annars blir ni en belastning för samhället. Även i normala fall så bör amortering ligga på minst 0,5% av lånet per månad. Normal ränta bör ligga på runt 5%. I dagens läge så bör den ligger på mellan 10-20%.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in