2022-12-06, 23:43
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanhanda
Hej.

Någon som kan förklara för mig varför inte riksbanken kör en combo på att både höja amorteringen på bolån samt andra skulder om möjligt för att få ner samhället skulder samt även öka styrräntan för att gardera?

Detta borde generera samma resultat dvs få ner köpkraften och därefter inflationen?

//Uffe

När det gäller just bostadslån tycker jag det var en ypperlig ide.

Resultatet borde t.om generera bättre resultat eftersom skuldsättningen går ner.
Citera
2022-12-07, 00:10
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Exakt och vi som har bolån behöver inte bli straffade allt för mycket för att vi äger något. I mitt exempel så höjs ju även styrräntan också vilket bör påverka hela marknaden men inte i lika stor utsträckning.

Om jag lånar din telefon äger jag den då?
Citera
2022-12-07, 03:13
Medlem
Nu bestämmer inte riksbanken över amorteringen, men varför inte göra både och? Man borde i synnerhet haft höga amorteringskrav då riksbanken lekte med nollränta.

Men styrräntan är fortfarande väldigt låg. Den borde i normalläge ligga runt 4-5%, i sådana här läge borde den ligga på runt 10-20%.
Citera
2022-12-07, 03:17
Medlem
Citat:
Exakt och vi som har bolån behöver inte bli straffade allt för mycket för att vi äger något. I mitt exempel så höjs ju även styrräntan också vilket bör påverka hela marknaden men inte i lika stor utsträckning.

Lån är inte gratispengar, lån ska kosta. Vi måste bort ifrån det extremt ekonomiskt omogna synsättet på lån som gratispengar, och lånen är fortfarande för billigt. Styrräntan är på endast 2,5% det är lågt även i ett normalt läge. Du ska få ta lån, men det ska kosta.
Citera
2022-12-07, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Om jag lånar din telefon äger jag den då?

Utveckla!
Citera
2022-12-07, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Lån är inte gratispengar, lån ska kosta. Vi måste bort ifrån det extremt ekonomiskt omogna synsättet på lån som gratispengar, och lånen är fortfarande för billigt. Styrräntan är på endast 2,5% det är lågt även i ett normalt läge. Du ska få ta lån, men det ska kosta.

Lån kostar ju mycket om man behöver amortera av det snabbare också. Sen behövs väl lån för att verksamheter ska kunna utvecklas? Men det är ot.
Citera
2022-12-07, 09:52
Medlem
Jag betalar mycket hellre högre amortering än högre ränta
Citera
2022-12-07, 09:54
Medlem
Som många redan sagt så är det olika dom bestämmer.
Men jag tycker att det är så fruktansvärt idiotiskt att de olika parterna inte snackar ihop sig!

Nu jobbar de ju emot varandra. Regeringen skickar helikopterpengar för att betala elen vilket ökar inflationen, FI och regeringen diskuterar paus i amorteringskravet vilket ökar amorteringskravet och riksbanken hysterihöjer räntan.
(Säger inte att räntan är hög. Den är låg/normal. Men höjningarna är extrema på så kort tid)

Så prata och kom fram till en gemensam väg där det inte blir olika beslut från olika håll. Höj räntan 25 punkter samtidigt som man höjer amorteringskravet. För att få båda världarna. Ge fan i att skicka helikopterpengar och investerara det på framtidens energi.

Om amorteringskravet pausas så kan vi räkna med en till chockhöjning av räntan och belåningsgraden blir bara högre.
Citera
2022-12-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanito
Jag betalar mycket hellre högre amortering än högre ränta
Klart du gör annars hade du varit dum.
Men det tjänar inte banken något på.
Citera
2022-12-07, 13:11
Medlem
Meningen med höjd ränta är att folk inte skall ha så mycket pengar att de kan handla som tokar.
Det finns flera olika sätt att få folk att sluta handla.
Ett sätt är att binda upp pengarna med högre amorteringskrav.
Ett annat är att tvångsspara folks pengar. Som de sedan kan få tillbaka när krisen är över.

Men allt detta gynnar den lilla människan och inte de rika. Så därför har vi att man får betala mer i ränta istället. Allt för att visa vilken status du har.
Du är ett får som skall klippas många många gånger.
Acceptera det.
Citera
2022-12-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalasPerifras
Som många redan sagt så är det olika dom bestämmer.
Men jag tycker att det är så fruktansvärt idiotiskt att de olika parterna inte snackar ihop sig!

Nu jobbar de ju emot varandra. Regeringen skickar helikopterpengar för att betala elen vilket ökar inflationen, FI och regeringen diskuterar paus i amorteringskravet vilket ökar amorteringskravet och riksbanken hysterihöjer räntan.
(Säger inte att räntan är hög. Den är låg/normal. Men höjningarna är extrema på så kort tid)

Så prata och kom fram till en gemensam väg där det inte blir olika beslut från olika håll. Höj räntan 25 punkter samtidigt som man höjer amorteringskravet. För att få båda världarna. Ge fan i att skicka helikopterpengar och investerara det på framtidens energi.

Om amorteringskravet pausas så kan vi räkna med en till chockhöjning av räntan och belåningsgraden blir bara högre.
Dessa "helikopterpengar" du pratar Om är inget annat än en klassisk bidragsfälla , riggad iofs för den bättre bemedlade delen av befolkningen men ändock bidragsfälla. Jag hade helt klart bara lite grovt isolerat hela huset för att undvika skador och sagt upp mitt elabonnemang och levt helt utan el tills priserna normaliserades , om det ens är möjligt enligt lag att säga upp abonnemaget / avtalet.
Citera
2022-12-07, 13:38
Medlem
Citat:
Hej.

Någon som kan förklara för mig varför inte riksbanken kör en combo på att både höja amorteringen på bolån samt andra skulder om möjligt för att få ner samhället skulder samt även öka styrräntan för att gardera?

Detta borde generera samma resultat dvs få ner köpkraften och därefter inflationen?

//Uffe
Därför att räntan träffar bredare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in