2006-07-17, 08:22
Medlem
Hej.

Jag har ett kylskåp som fanns i min lgh när jag flyttade in.
Har aldrig haft en manual, och den finns dessutom inte på siemens hemsida heller. Det är en siemens sikafrost kombi.

Min fråga:
Det finns en knapp på insidan, bredvid termostaten, som man kan toggla mellan 2 lägen. När det ena läget är på, ser man en liten röd markering på sidan om knappen. Jag märker absolut INGEN skillnad när man byter läge, är det någon som vet vad knappen gör? Har den kanske något med avfrostning att göra? Har testat att ha vardera läge under flera dagar i sträck, ingen skillnad mellan dem vad jag ser.
Citera
2006-07-17, 08:27
Moderator
Ruskigbusss avatar
Har du artikelnumret kanske du hittar handbok här:
http://portal.bsh-partner.com/portal...ORTALFRAME.HTM
Citera
2006-07-17, 08:31
Medlem
Tyvärr funkade det inte med länken. "Request not allowed".
Citera
2006-07-17, 10:53
Medlem
flygers avatar
En bild på knappen kanske skulle hjälpa oss att ta reda på vad den gör.

Men funderar på om det inte är en snabbinfrysningsknapp. Om det nu är en kombinerad kyl/frys.
Citera
2006-07-17, 14:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
En bild på knappen kanske skulle hjälpa oss att ta reda på vad den gör.

Men funderar på om det inte är en snabbinfrysningsknapp. Om det nu är en kombinerad kyl/frys.

Alla frysboxar jag sett har en sådan. Och även de flesta moderna kylar. Man använder den t.ex några timmar innan man skall frysa eller kyla ner större mängder med varor. T.ex kan man slå på kylens kylknapp innan man åker och storhandlar, då sjunker kylens temperatur till ca 2 grader vilket gör att varorna kyls snabbare när man kommer hem med dem.

Man skall INTE köra med snabbkyl/frys-knappen hela tiden eftersom det drar mycket energi samt i kylen så fungerar inte självavfrostningen då.
Citera
2006-07-18, 08:23
Medlem
ahaa grymt.

då återstår bara en fråga till. är den avstängd när man ser den röda markeringen på sidan eller är den avstängd när man tryckt in den sidan så den röda markeringen inte syns?

tack för svar förresten.
Citera
2006-07-18, 08:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alinder
ahaa grymt.

då återstår bara en fråga till. är den avstängd när man ser den röda markeringen på sidan eller är den avstängd när man tryckt in den sidan så den röda markeringen inte syns?

tack för svar förresten.

Den är på när den röda markeringen syns. Det hörs säkert också att kylen/frysen jobbar hela tiden då..
Citera
2006-07-18, 08:31
Medlem
tack!!
Citera
2006-07-18, 08:33
Medlem
du får högst ha på den i 24 timmar
Citera
2006-07-18, 08:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oli
du får högst ha på den i 24 timmar

I billiga kyl/frysar så är det bara en förbikoppling av termostaten, dvs man får själv stänga av funktionen efter typö 24 timmar. Men på nyare kyl/frysar med elektronik så brukar funktionen automatiskt stängas av efter 24 timmar.
Citera
2006-07-18, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I billiga kyl/frysar så är det bara en förbikoppling av termostaten, dvs man får själv stänga av funktionen efter typö 24 timmar. Men på nyare kyl/frysar med elektronik så brukar funktionen automatiskt stängas av efter 24 timmar.

Eller så börjar en tjuta som ett helvette
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in