2022-12-19, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Kolla hur många systemvetare (vilket tydligen är dunderutbildningen som gör dig universellt kvalificerad) som läst mer än 1 eller 2 kurser i webutveckling.
Absolut - många sådana högskoleutbildningar har väldigt få kurser inom webutveckling. Men kompenserar för det med en bred teoretisk grund.

Men min kommentar gällde studenter från YH-program med nischad web-inriktning som då ofta saknar den breda grunden men ibland har lite mer spetskompetens inom web.
Citera
2022-12-20, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Absolut - många sådana högskoleutbildningar har väldigt få kurser inom webutveckling. Men kompenserar för det med en bred teoretisk grund.

Men min kommentar gällde studenter från YH-program med nischad web-inriktning som då ofta saknar den breda grunden men ibland har lite mer spetskompetens inom web.

"Bred teoretisk grund", vi hade en lärare som läst just systemvetenskap på min utbildning, han var stolt över att ha fått jättehöga betyg på allting. Jag ställde en fråga som var haltingproblemet i en lätt maskerad version, han hade aldrig hört talas om det.
Citera
2022-12-20, 11:37
Medlem
Jag undervisar själv sedan ett halvår på yrkeshögskolor, på ett flertal av dem utspritt över olika städer. Det är en väldigt stor konstrast mellan olika skolor och lärare, har stött på både bra kollegor och kassa sådana. Ibland kan även kursplanen vara helt åt skogen, då de ofta skrivs av andra konsulter (skolorna har noll teknisk kunskap ironiskt nog).

Men utbildningen blir såklart va du gör den till. I varje klass har jag en grupp av elever som är väldigt dedikerade, ställer alltid frågor, diskuterar koncept osv osv. De eleverna gör mitt jobb roligare dessutom. Dessa kommer komma väldigt långt, och jag är inte ett dugg orolig för dem senare i arbetslivet.

Sedan har vi faktiskt en grupp som vill ha allting serverat i en silversked. De ställer få eller inga frågor, är inte med på alla lektioner. Gnäller ganska mycket på allt möjligt. Exempelvis så var det några elever som gnällde på att de fått för mycket att läsa på inför tentan. Det var 4 st A4 som mest. Jämför detta med att behöva läsa en bok inför tentamen på universitetet.

Problemet är nog att skolan skämmer bort de lågkvalitativa eleverna. Säger aldrig emot dem, vågar inte införa konsekvenser. Spelar ingen roll ifall de är frånvarande, ifall de har missat deadlines på inlämningar. Läraren måste anpassa sig efter den dåliga eleven, inte tvärtom. Detta eftersom eleverna tekniskt sett är kunder för skolorna. Det hela är väldigt kommersiellt, så om man pressar eleverna för mycket så kan eleven hota med att sluta och då blir det mindre intäkter.

För att sammanfatta, det finns skillnad på kvalitét mellan skolor och lärare men i slutändan blir utbildningen vad du själv gör den till. Finns ju de som lärt sig programmera helt själv, t.ex. jag. Så bara för att en skola är dålig betyder det inte att du själv måste bli dålig.
Citera
2022-12-20, 11:42
Medlem
Chilla med det där nu, IT-branchen kommer slaktas nästa år. Kommer dröja flera år innan man börjar nyanställa igen.
Citera
2022-12-20, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Chilla med det där nu, IT-branchen kommer slaktas nästa år. Kommer dröja flera år innan man börjar nyanställa igen.

I takt med att AI blir allt bättre och starkare så kommer många yrken att halvera sin personalstyrka. Kvar blir endast de exceptionella utvecklarna. Samma sak gäller med t.ex. jurister och advokater. Kolla bara på ChatGPT. Ge det några år till och ingen kommer att behöva anlita en advokat för lite pappersarbete.
Citera
2022-12-20, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crystalii
I takt med att AI blir allt bättre och starkare så kommer många yrken att halvera sin personalstyrka. Kvar blir endast de exceptionella utvecklarna. Samma sak gäller med t.ex. jurister och advokater. Kolla bara på ChatGPT. Ge det några år till och ingen kommer att behöva anlita en advokat för lite pappersarbete.

Nja nu var det inte någon AI jag tänkte på utan att räntan stiger.
Citera
2022-12-20, 11:59
Medlem
Citat:
Nja nu var det inte någon AI jag tänkte på utan att räntan stiger.

Det där ger bara en tillfällig effekt. Det finns fortfarande väldigt mycket jobb inom tech. Kolla på Klarna som sparkade massa personal, men idag så har de flertal jobbannonser ute. Visst påverkar räntan många bolag, men det finns ännu fler bolag som det går väldigt bra för.
Citera
2022-12-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crystalii
Det där ger bara en tillfällig effekt. Det finns fortfarande väldigt mycket jobb inom tech. Kolla på Klarna som sparkade massa personal, men idag så har de flertal jobbannonser ute. Visst påverkar räntan många bolag, men det finns ännu fler bolag som det går väldigt bra för.

Nej den slakten har inte börjat än, kommer dra igång i Q2 nästa år. Kommer bli blodigt.
Citera
2022-12-20, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs5tad
GitHub låter väldigt intressant jag ska läsa på om det, bra platform där man kan jobba distans kanske och sedan få kvitto och visa vad man kan/gjort.

Git är det absolut mest populära versionshanteringssystemet idag. Och det är något varje programmerare (och även en del andra yrkesgrupper inom IT) bör kunna. Github är en populär tjänst för git, men det finns andra och man kan även ha en egen git-server. Vet inte om github (som ägs av Microsoft) är att föredra för ett företags privata källkod, då jag bara använt github för open source.
Citera
2022-12-20, 17:59
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
"Bred teoretisk grund", vi hade en lärare som läst just systemvetenskap på min utbildning, han var stolt över att ha fått jättehöga betyg på allting. Jag ställde en fråga som var haltingproblemet i en lätt maskerad version, han hade aldrig hört talas om det.

Det är ju en helt teoretisk idé så vem bryr sig som inte är bortskämd akademiker?
Citera
2022-12-20, 18:04
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Nej den slakten har inte börjat än, kommer dra igång i Q2 nästa år. Kommer bli blodigt.

Vad menar du ens?

Kommer säkert bli en del konkurser och så men det är våldsam brist på duktiga utvecklare. Man kan vara ful och jobbig och vägra sitta på kontor och kräva bra betalt och ändå svassar bolag för en.
Citera
2022-12-20, 20:03
Medlem
Citat:
Inte bekant för mig heller.

Begreppet "bred" är förstås relativt: att Högskoleutbildning brukar har mer bredd än YH.

Givetvis kan man inte allt, skulle man bredda högskoleutbildningen ytterligare för att garantera att alla högskolestudenter som pluggat nåt åt systemvetenskapshållet kunde alla termer åt detta håll så skulle det förstås va en trade-off.
Mer teori men man hinner då inte vissa praktiska kunskaper och missar visst djup.

Men då skulle folk såklart klaga på motsatsen. "Här har vi en högskolestudent som läst en uppsats om haltingproblemet - men de kan knappt koda i praktiken"
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-12-20 kl. 20:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in