Citat:
Ursprungligen postat av
Hs5tad
Hur ser möjligheterna för att jobba som konsult eller på resande fot eller utomlands direkt efter utbildningen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Hs5tad
Skulle vara rätt så Nice och jobba remote efteråt, eller flytta och jobba några år i USA sedan Asien, helst utanför EU.
I Sverige spelar utbildning ingen större roll inom stor del av utvecklarvärlden (inte inom exempelvis webbutveckling åtminstone) Men utomlands kan det spela stor roll. Vissa i USA tar inte ens emot ansökningar om du inte har åtminstone en bachelor (3-årig).
Där jag jobbar är vi okej med alla möjliga utbildningar och folk får jobba remote delvis men vi skulle inte ta in någon direkt från utbildningen och låta dom jobba helt remote.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hs5tad
HOm jag läser tex systemutvecklare eller java devops/utvecklare på YH, är det ett bra början för ett karriär som programmerare?
Man får nog lusläsa kurslistan lite för att se var fokuset egentligen ligger. Termen systemutvecklare är lite luddig och kan betyda olika på olika skolor, ibland är det i princip programmering. Ibland är det mer design och 'flum'.
"Devops/utvecklare" låter också lite oklart hur mycket devops det gäller.
Om det är 50-50 kan jag säga att på vissa bolag så är det bra. Tex smpbolag som kanske inte riktigt har plats för en massa devopsroller på heltid.
På större bolag kan det dock va så att det finns ett devops-team och några utvecklingsteam och man ska va bra på det ena eller det andra - annars platsar man inte riktigt i nåt.
(Åtminstone inte med en YH... hade däremot kunnat funka om man läst en längre utbildning)
Citat:
Ursprungligen postat av
Hs5tad
Kanske det finns nån/några som gått färdigt YH utbildning och kan berätta hur det gick efteråt här på flashback? Jag funderar på Java developer eller liknande annars systemutvecklare med fokus på C/C#/C++ språket.
Jag har kollegor i mitt team som pluggade YH. Frontendare. Det har gått bra för dom, jobbat några år nu.
Har varit lägen när de behövt hoppa in in kodbaser med andra språk och då märkts att det gick trögare än för nån med klassisk högskoleutbildning som provat flera olika språk. Men å andra sidan alltid varit okej att lära sig på jobbet, så det har gått okej.