2022-12-09, 13:50
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs5tad
Kanske det finns nån/några som gått färdigt YH utbildning och kan berätta hur det gick efteråt här på flashback? Jag funderar på Java developer eller liknande annars systemutvecklare med fokus på C/C#/C++ språket. Skulle vara rätt så Nice och jobba remote efteråt, eller flytta och jobba några år i USA sedan Asien, helst utanför EU.
Jag har avslutat en YH nyligen, det var frontend men innehöll en del grundläggande backend också.
Det enda YH ger i slutändan dock är ju ett papper på att man fullföljt något, dessutom lär det vara betydligt enklare (nödvändigtvis inte enkelt dock) att fixa LIA när man läser en utbildning jämfört med om man bara sitter hemma och knackar kod. I slutändan handlar allt om hur mycket tid, intresse och engagemang man lägger in i detta.

Jag kan mer om backend än frontend och det är åt det håller jag hela tiden dras, är inget fan alls av ren design t ex.
Bygger dock alltid fullstack när det kommer till hobbyprojekt och är ganska hygglig i React och är väl OK i CSS osv.

Fick LIA genom kontakter och körde fullstack med för arbetsmarknaden väldigt relevanta tekniker och dessutom de tekniker som jag vanligtvis använder och föredrar så det var tacksamt. Har gjort kodtest och haft teknisk intervju så nu väntar jag på ett förmodat jobberbjudande.

Vissa i klassen har man märkt föredrar att göra allt annat än kod så vet inte hur det kommer gå för dem, vissa kunde knappt grundläggande JavaScript efter halva utbildningen.
Citera
2022-12-09, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WebDev
Jag har avslutat en YH nyligen, det var frontend men innehöll en del grundläggande backend också.
Det enda YH ger i slutändan dock är ju ett papper på att man fullföljt något, dessutom lär det vara betydligt enklare (nödvändigtvis inte enkelt dock) att fixa LIA när man läser en utbildning jämfört med om man bara sitter hemma och knackar kod. I slutändan handlar allt om hur mycket tid, intresse och engagemang man lägger in i detta.

Jag kan mer om backend än frontend och det är åt det håller jag hela tiden dras, är inget fan alls av ren design t ex.
Bygger dock alltid fullstack när det kommer till hobbyprojekt och är ganska hygglig i React och är väl OK i CSS osv.

Fick LIA genom kontakter och körde fullstack med för arbetsmarknaden väldigt relevanta tekniker och dessutom de tekniker som jag vanligtvis använder och föredrar så det var tacksamt. Har gjort kodtest och haft teknisk intervju så nu väntar jag på ett förmodat jobberbjudande.

Vissa i klassen har man märkt föredrar att göra allt annat än kod så vet inte hur det kommer gå för dem, vissa kunde knappt grundläggande JavaScript efter halva utbildningen.

Självklart ligger mycket i hur seriöst man tar det, och hur bra man lär sig, det här med programmering är inte som att ta nån buss eller lastbil och börja köra.

Du nämnde JavaScript, det är ju ett uppgradering av C/C++-språket om jag har förstått det rätt från mina undersökningar. Om man kan C/C++ kommer det inte bli lättare då att gå vidare med andra programmering språk?

Jag tänker gå på Systemutvecklare på YH där har man fokus på C/C++ språket samt annat viktigt som man måste kunna för att hålla på med det här.
Citera
2022-12-09, 14:19
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Självklart ligger mycket i hur seriöst man tar det, och hur bra man lär sig, det här med programmering är inte som att ta nån buss eller lastbil och börja köra.

Du nämnde JavaScript, det är ju ett uppgradering av C/C++-språket om jag har förstått det rätt från mina undersökningar. Om man kan C/C++ kommer det inte bli lättare då att gå vidare med andra programmering språk?

Jag tänker gå på Systemutvecklare på YH där har man fokus på C/C++ språket samt annat viktigt som man måste kunna för att hålla på med det här.
JavaScript är ingen uppgradering av C/C++ men språket är likt många andra sprunget ur dessa.
C/C++ är mer avancerat och mer lågnivå-språk än JS, dvs du skriver i regel mer kod och kan jobba mot datorns hårdvara etc.
JavaScript är betydligt enklare att komma in i än C/C++.

Kort info om C++
https://www.youtube.com/watch?v=MNeX4EGtR5Y

Kort om JS
https://www.youtube.com/watch?v=DHjqpvDnNGE

T ex webbläsaren du sitter i nu är sannolikt skriven i C++, sen har webbläsaren en inbyggd JavaScript-motor som kan köra JS.
Citera
2022-12-09, 19:49
Medlem
Citat:
JavaScript är ingen uppgradering av C/C++ men språket är likt många andra sprunget ur dessa.
C/C++ är mer avancerat och mer lågnivå-språk än JS, dvs du skriver i regel mer kod och kan jobba mot datorns hårdvara etc.
JavaScript är betydligt enklare att komma in i än C/C++.

Kort info om C++
https://www.youtube.com/watch?v=MNeX4EGtR5Y

Kort om JS
https://www.youtube.com/watch?v=DHjqpvDnNGE

T ex webbläsaren du sitter i nu är sannolikt skriven i C++, sen har webbläsaren en inbyggd JavaScript-motor som kan köra JS.

Tack. =)

Ska bli roligt och gå färdigt nåt yrkeshögskola med inriktning IT, skiter det sig och jag ej lyckas fixa nåt jobb efteråt så får det bli så, bättre än att titta tillbaks i framtiden och säga fan också varför tog jag ej risken/chansen kanske det hade blivit en annorlunda karriär/liv.
Citera
2022-12-12, 00:00
Medlem
Citat:
Hur ser möjligheterna för att jobba som konsult eller på resande fot eller utomlands direkt efter utbildningen?
Citat:
Skulle vara rätt så Nice och jobba remote efteråt, eller flytta och jobba några år i USA sedan Asien, helst utanför EU.
I Sverige spelar utbildning ingen större roll inom stor del av utvecklarvärlden (inte inom exempelvis webbutveckling åtminstone) Men utomlands kan det spela stor roll. Vissa i USA tar inte ens emot ansökningar om du inte har åtminstone en bachelor (3-årig).

Där jag jobbar är vi okej med alla möjliga utbildningar och folk får jobba remote delvis men vi skulle inte ta in någon direkt från utbildningen och låta dom jobba helt remote.

Citat:
HOm jag läser tex systemutvecklare eller java devops/utvecklare på YH, är det ett bra början för ett karriär som programmerare?
Man får nog lusläsa kurslistan lite för att se var fokuset egentligen ligger. Termen systemutvecklare är lite luddig och kan betyda olika på olika skolor, ibland är det i princip programmering. Ibland är det mer design och 'flum'.

"Devops/utvecklare" låter också lite oklart hur mycket devops det gäller.

Om det är 50-50 kan jag säga att på vissa bolag så är det bra. Tex smpbolag som kanske inte riktigt har plats för en massa devopsroller på heltid.
På större bolag kan det dock va så att det finns ett devops-team och några utvecklingsteam och man ska va bra på det ena eller det andra - annars platsar man inte riktigt i nåt.
(Åtminstone inte med en YH... hade däremot kunnat funka om man läst en längre utbildning)
Citat:
Kanske det finns nån/några som gått färdigt YH utbildning och kan berätta hur det gick efteråt här på flashback? Jag funderar på Java developer eller liknande annars systemutvecklare med fokus på C/C#/C++ språket.
Jag har kollegor i mitt team som pluggade YH. Frontendare. Det har gått bra för dom, jobbat några år nu.
Har varit lägen när de behövt hoppa in in kodbaser med andra språk och då märkts att det gick trögare än för nån med klassisk högskoleutbildning som provat flera olika språk. Men å andra sidan alltid varit okej att lära sig på jobbet, så det har gått okej.
Citera
2022-12-13, 08:32
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Har varit lägen när de behövt hoppa in in kodbaser med andra språk och då märkts att det gick trögare än för nån med klassisk högskoleutbildning som provat flera olika språk. Men å andra sidan alltid varit okej att lära sig på jobbet, så det har gått okej.

Låter mer som en fråga om bristande nyfikenhet/driv än utbildningsform.
Jag har läst frontend men en YH är oavsett inriktning väldigt basic och om man inte breddar och fördjupar sig på fritiden lär man inte komma så långt.

När jag skulle ha LIA frågade företaget vad jag ville syssla med, jag sa att allt utom ren design funkar utmärkt. Gick väldigt bra men hade förmodligen gått mycket trögare om jag inte suttit mycket med teknikerna på fritiden. För mig kommer det dock helt naturligt tack vare omättlig nyfikenhet, hade aldrig klarat att bara sitta med en frontend och inte fatta hur resten fungerar.
Citera
2022-12-14, 08:20
Medlem
Citat:
Jag har läst frontend men en YH är oavsett inriktning väldigt basic och om man inte breddar och fördjupar sig på fritiden lär man inte komma så långt.

När jag skulle ha LIA frågade företaget vad jag ville syssla med, jag sa att allt utom ren design funkar utmärkt. Gick väldigt bra men hade förmodligen gått mycket trögare om jag inte suttit mycket med teknikerna på fritiden. För mig kommer det dock helt naturligt tack vare omättlig nyfikenhet, hade aldrig klarat att bara sitta med en frontend och inte fatta hur resten fungerar.

Funderar på fullstack utvecklare med inriktning JavaScript eller . NET

Men att ha gått ut en nätverkstekniker utbildning i vuxenutbildning, är det ett merit tror du eller bra kunskap att ha med sig inför YH utbildning?

ChatGPT kommer det att ersätta alla programmerare, då ett AI kanske skulle kunna göra allt och företagen kan spara in på det?
Citera
2022-12-14, 11:31
Medlem
WebDevs avatar
Citat:

Men att ha gått ut en nätverkstekniker utbildning i vuxenutbildning, är det ett merit tror du eller bra kunskap att ha med sig inför YH utbildning?

ChatGPT kommer det att ersätta alla programmerare, då ett AI kanske skulle kunna göra allt och företagen kan spara in på det?
Skadar väl inte med kunskaper inom nätverk, men är ju inte säkert det gör någon större skillnad. Beror ju på vad man ska syssla med.

Har sett några videos där utvecklare testar ChatGPT, den ger ibland svar som inte alls är optimala och ibland är det direkt felaktiga och buggiga saker, inte speciellt pålitligt. Tar ju tid att granska, testa och rätta till saker den genererat, dessutom behöver man vara utvecklare för att ge den någon uppgift och för att fatta ifall svaret är hållbart/korrekt osv.
Citera
2022-12-14, 15:11
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Jag har gått vuxenutbildning som nätverkstekniker, nu vill jag satsa på ett 2 årigt yrkeshögskola utbildning. Men vet inte riktigt vad jag ska köra på, front eller back end utveckling eller systemutvecklare, eller Java, c#/c++/python.

Vad tycker ni som är redan i branschen vilket hade ni satsat på om ni skulle få välja idag 2023 nästan?

Är det lätt att ha ett remote jobb där man är på resande fot och kan jobba? Flytta till USA och jobba där som junior? Ser ingen framtid längre i Sverige utan när jag är klar, så ska jag helst fly landet ASAP!

Vad för bransch är det du redan kan och tänker att du kommer kunna bygga programvara för?
Citera
2022-12-19, 12:52
Medlem
Citat:

Inte brist på driv generellt. Fast de kikade mest på andra saker än flera språk. Typ nodeJS på servern. Så blev mest javascript.

Men det kanske va bra, vi hade många intervjuer med kandidater från YH och många va lite för svaga på javascript så dög inte riktigt som rena frontendare heller.
Citera
2022-12-19, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Inte brist på driv generellt. Fast de kikade mest på andra saker än flera språk. Typ nodeJS på servern. Så blev mest javascript.

Men det kanske va bra, vi hade många intervjuer med kandidater från YH och många va lite för svaga på javascript så dög inte riktigt som rena frontendare heller.

Kolla hur många systemvetare (vilket tydligen är dunderutbildningen som gör dig universellt kvalificerad) som läst mer än 1 eller 2 kurser i webutveckling.
Citera
2022-12-19, 13:20
Medlem
Citat:

Alltid en liten fördel att ha pluggat nåt tekniskt tidigare, så har man lite vana.
Men att kunna installera routrar, switchar, brandväggar och program på kontorsnät är nog inte direkt nån större konkret nytta för programmering. mer än att kunna felsöka på sin egen burk.
Endast på pytteföretag som en utvecklare skulle hjälpa till som nätverkstekniker.

Men om man har koll på hur man tex hanterae AD-konton kan finnas lägen när utvecklingsavdelningen får göra lite Devops - typ sätta upp åtkomst till sina interna testmiljöerna - där det då kan va nyttigt

Fullstackutbildningar är toppen.

Vill du få snäppet mer nytta för din tidigare utbildning kanske Devops eller säkerhetsexpert kan va ett alternativ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in