Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Jag såg på Ginza att det fanns två olika. En vanlig, och en med en jävla massa extramaterial.
Det får väl bli att skaffa den...
Minns du scenen där Martin Beck sitter vid Palmon-Harald-Hults köksbord?
Visst minns man den. En av de bästa scenerna någonsin inom svensk film.
Beck kommer hem till Palmon Harald Hult för att berätta om Stig Nymans död samt ta reda på vad Hult känner till om den forne parhästens dåliga rykte. Beck är civilklädd som det anstår en kriminalare och Hult bär polisuniform.
Beck plockar fram ett paket cigg och slår sig ned vid köksbordet varpå Hult plockar fram en assiett.
H - Jag tror aldrig att jag har ägt ett askfat, när man inte röker själv så.
B - Är inte du ledig idag?
H - Mja jag har uniformen på för det mesta. Vad är det fråga om?
B - Stig Nyman är död.
H - Jasså?
B - Du visste det redan?
H - Näe men det kom ju inte oväntat. Kroppen svek honom. Kände du Stig?
B - Näe inte nåt vidare. Ungefär som jag känner dig.
H - Det är inte mycket det. Vi har bara träffats ett par gånger ni och jag. Ja du och jag.
B - Men du kände honom väl?
H - Ja vi arbetade ihop i många år.
B - Vad har du att säga om honom då?
H - Han var en mycket bra karl.
B - Du känner väl till att ganska många klagomål riktades mot honom?
H - Nej det känner jag inte till
B - Om vi säger såhär då. Jag vet att du kände till.
H - Lögn.
B - Det finns de som påstår att du inte heller är nån vidare bra polis.
H - Kan så vara. Jag har iaf inte fått nån prickning i tjänsten. Men den som försöker kasta skit på Stig Nyman i min närvaro, honom ska jag....
B - Vaddå?
H - Ska jag täppa till käften på.
B - Hur då?
H - Det är min sak. Jag kan det här jobbet. Jag har lärt det från grunden.
B - Av Stig Nyman?
H - Kan man kanske säga. Jag har lärt mig mycket.
B - Hur man begår mened, hur man skriver av varandras rapporter så att allt stämmer trots att vartenda ord är lögn, hur man spöar upp folk i arresterna, var man ska parkera om man i lugn och ro vill ge nån stackars jävel ett extra kok stryk på väg från vaktdistriktet till kriminalen. Är det det du menar?
H - Näe jag har aldrig hört talas om såna saker.
B - Du har aldrig varit med om att hugga ned strejkande arbetare på den tiden då ordningspolisen bar sabel?
H - Näe.
B - På Nymans order?
H - Näe.
B - Aldrig ridit omkull obeväpnade skolbarn också det på Nymans order?
H - Näe det har jag aldrig varit med om.
B - Märkligt. Nyman ansågs vara expertt på ordningsfrågor.
H - Inte bara ansågs. Han var den bäste.
B - Just det. I en skriftlig studie över hur polisen skulle uppträda vid demonstrationer, strejker och kravaller föreslog han att motorcykelpoliser skulle köra in i folkhopen för att skingra massan.
H - Det känner jag inte till.
B - Näe. Metoden förbjöds. Risken för att poliskonstaplarna skulle ramla omkull och skada sig ansågs för stor.
osv...
En rejäl känga åt det gamla polisväsendet som kommit att ha blivit en starkt fascistoid kår som drog till sig det värsta avskummet som använde uniformen som en möjlighet att få behandla andra klassens medborgare illa, allt efter eget tycke.
Jag tycker dialogen i
Mannen på taket är mästerlig. Den är i vissa avsnitt ordagrant tagen ur Sjöwall Wahlöös fantastiska bok
Den vedervärdige mannen från Säffle och hade det inte varit för Bo Widerbergs regi tror jag inte filmen hade fått sådan genomslagskraft som den fick. Den är verkligen ett stycke filmhistoria i ordets rätta bemärkelse.
För övrigt får jag nog säga att aldrig har en desillusionerad, cynisk polis spelats så väl som när Carl Axel Heiknert gjorde rollen som den svinige Palmon Harald Hult. Hela hans kroppsspråk, ansiktsuttryck och sättet att tala på formligen lyser av hat gentemot det moderna samhället och klientelet.