Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-07-24, 16:39
Medlem
Coolcittes avatar
Någon som vet var man kan få tag på "Mannen På Taket" som torrent? Hittat den på TPB med 1 Seedare. Det går skitlångsamt och den är också packad som ISO-fil. fyfan. Skulle vara gött att se denna film igen.
Citera
2006-07-24, 17:45
Medlem
Cineastens avatar
Är det en film som är värd att pröjsa för är det Mannen på taket. Gör en god gärning och köp filmen istället istället för att snåla.
Citera
2006-07-24, 17:54
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Är det en film som är värd att pröjsa för är det Mannen på taket. Gör en god gärning och köp filmen istället istället för att snåla.

Tyvärr! Jag är för snål. Men hittar jag den inte som torrent så ska jag köpa den. Först ska jag göra en efterlysning i Warez P2P tråden bara!
Citera
2006-07-24, 19:23
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Visst minns man den. En av de bästa scenerna någonsin inom svensk film.

Jag vill lägga till scenen när Beck och Rönn är hemma hos Åke Erikssons föräldrar. Den är nästan som en dokumentär, Gus Dahlström och hon som spelar modern(vet inte vad hon heter) är så fruktansvärt bra.
Citera
2014-10-25, 14:27
Någon som vet i vilken ordning man ska se de 6 filmerna med Gösta Ekman? Kollade på wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Martin_Beck_%28filmer%29#Historien_om_ett_brott

Nu håller jag på att kolla på dem i den ordning de hade premiär. Men t.ex så är Polismördaren inspelad efter Polis polis potatismos, sen såg jag igår i ordning; Brandbilen som försvann, Mannen på balkongen o Roseanna. Men det verkar som om Roseanna kommer först? Där introduceras ju Gunvald (Rolf Lassgård). Sen är det inte Malm som polischef utan nån äldre gubbe.

Vet nån? Jag är helt förvirrad...
Citera
2014-10-27, 16:01
Medlem
insectqueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Någon som vet i vilken ordning man ska se de 6 filmerna med Gösta Ekman? Kollade på wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Martin_Beck_%28filmer%29#Historien_om_ett_brott

Nu håller jag på att kolla på dem i den ordning de hade premiär. Men t.ex så är Polismördaren inspelad efter Polis polis potatismos, sen såg jag igår i ordning; Brandbilen som försvann, Mannen på balkongen o Roseanna. Men det verkar som om Roseanna kommer först? Där introduceras ju Gunvald (Rolf Lassgård). Sen är det inte Malm som polischef utan nån äldre gubbe.

Vet nån? Jag är helt förvirrad...

Ja, det är lite förvirrande böckerna filmatiserades inte i den ordningen som dom är skrivna, men dom är fristående så det spelar nog inte så stor roll med ordningen, men såvitt jag kan förstå är ordningen

1 .Roseanna
2. Mannen på balkongen
3. Brandbilen som försvann
4. Polis polis potatismos
5. Stockholm Marathon
6. Polismördaren

Men säker är jag inte jag tror flera av filmerna producerades samtidigt och släpptes i något slags kluster....
Citera
2018-01-03, 11:23
Medlem
Såg precis Polismördaren. Den dubbade Ovechkin-kopian i husvagnen är något av det sämsta/roligaste jag någonsin har sett. Skrattade rakt ut.
Citera
2018-01-03, 22:30
Medlem
Bananas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortnamn
Såg precis Polismördaren. Den dubbade Ovechkin-kopian i husvagnen är något av det sämsta/roligaste jag någonsin har sett. Skrattade rakt ut.

Kan bara hålla med, såg om den igår. Finns några dubbade tyskar i filmerna men den här tar priset.

Kul att Persbrandt har en liten polisroll i den här filmen.
Citera
2023-10-24, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag håller på och kollar på Roseanna (1967) nu. Jag vet inte riktigt vad min bedömning blir, jag återkommer väl i den andra tråden med en mindre recension sen.

Men med det sagt så känns den sevärd iaf. Fast den har kanske tipsats om flera gånger i tråden redan.
Tillsammans med dom två efterföljande The Laughing Policeman (1973) och Mannen på taket (1876) med Walther Matthau respektive Carl-Gustaf Lindstedt i huvudrollen är Roseanna (1967) med Keve Hjelm enligt mig en av dom klart bästa Beck-filmerna, även om den givetvis trumfas av den andra svenska. Humor har den också, följande dialog viker jag mig dubbel av.

Citat:
Engelsktalande polis: -I understand she was murdered, have you got anybody? (på en dålig telefonledning med brus och sprak)
Beck: -No, no, we.. sprak
EP: -I can't hear you?
Beck: -We haven't got him, shortly i hope we got him.
EP: -You shot him!?
Beck: -No, no, we eeeh..
EP: -I can hear you, you shot the bastard, that's great! You'll be hearing from me soon.
Beck: -Thank you, now we know how to search him.

Dom med Gösta Ekman ska väl ses om en vacker dag men det lockar inte speciellt mycket, det moderna skräpet tänker jag inte se en sekund mer till på. Dom jag är mest sugen på att se nu är dom tre Europeiska, Nepabeigtās vakariņas/Nezakonchennyy uzhin (1979) , Der Mann, der sich in Luft auflöste/Mannen som gick upp i rök (1980) och Beck – De gesloten kamer (1993), har lyckats hitta en eller två av dom, men hade inte vett på att genast lägga in dom i en Beck-mapp så nu hittar jag bara den sista.

Jag upplever att Roseanna (1967) satte en ny ribba för svenska polisfilmer, stilen och känslan återkommer under senare årtionden i exempelvis Mannen på taket (1976), Profitörerna (1981), Mannen från Mallorca (1984), I Lagens namn (1986), Roland Hassel (1986-92) och nästan alla polisfilmer från sagda eran en bit in på 90-talet. Den skiljer sig markant i gestaltningen av polisarbetet mot exempelvis Mattsons färgfilmer.

--

OffTopic ska jag se en annan film med Derek Jacobi(som spelade Beck i filmen från 1980) på Netflix nu i dagarna, BlueBlood (1974).

www.imdb.com/title/tt0069805
www.netflix.com/title/81467037
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här