• 1
  • 2
2006-07-24, 16:39
Medlem
Coolcittes avatar
Ngon som vet var man kan f tag p "Mannen P Taket" som torrent? Hittat den p TPB med 1 Seedare. Det gr skitlngsamt och den r ocks packad som ISO-fil. fyfan. Skulle vara gtt att se denna film igen.
Citera
2006-07-24, 17:45
Medlem
Cineastens avatar
r det en film som r vrd att prjsa fr r det Mannen p taket. Gr en god grning och kp filmen istllet istllet fr att snla.
Citera
2006-07-24, 17:54
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
r det en film som r vrd att prjsa fr r det Mannen p taket. Gr en god grning och kp filmen istllet istllet fr att snla.

Tyvrr! Jag r fr snl. Men hittar jag den inte som torrent s ska jag kpa den. Frst ska jag gra en efterlysning i Warez P2P trden bara!
Citera
2006-07-24, 19:23
Medlem
Blbrskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Visst minns man den. En av de bsta scenerna ngonsin inom svensk film.

Jag vill lgga till scenen nr Beck och Rnn r hemma hos ke Erikssons frldrar. Den r nstan som en dokumentr, Gus Dahlstrm och hon som spelar modern(vet inte vad hon heter) r s fruktansvrt bra.
Citera
2014-10-25, 14:27
Ngon som vet i vilken ordning man ska se de 6 filmerna med Gsta Ekman? Kollade p wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Martin_...n_om_ett_brott

Nu hller jag p att kolla p dem i den ordning de hade premir. Men t.ex s r Polismrdaren inspelad efter Polis polis potatismos, sen sg jag igr i ordning; Brandbilen som frsvann, Mannen p balkongen o Roseanna. Men det verkar som om Roseanna kommer frst? Dr introduceras ju Gunvald (Rolf Lassgrd). Sen r det inte Malm som polischef utan nn ldre gubbe.

Vet nn? Jag r helt frvirrad...
Citera
2014-10-27, 16:01
Medlem
insectqueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Ngon som vet i vilken ordning man ska se de 6 filmerna med Gsta Ekman? Kollade p wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Martin_...n_om_ett_brott

Nu hller jag p att kolla p dem i den ordning de hade premir. Men t.ex s r Polismrdaren inspelad efter Polis polis potatismos, sen sg jag igr i ordning; Brandbilen som frsvann, Mannen p balkongen o Roseanna. Men det verkar som om Roseanna kommer frst? Dr introduceras ju Gunvald (Rolf Lassgrd). Sen r det inte Malm som polischef utan nn ldre gubbe.

Vet nn? Jag r helt frvirrad...

Ja, det r lite frvirrande bckerna filmatiserades inte i den ordningen som dom r skrivna, men dom r fristende s det spelar nog inte s stor roll med ordningen, men svitt jag kan frst r ordningen

1 .Roseanna
2. Mannen p balkongen
3. Brandbilen som frsvann
4. Polis polis potatismos
5. Stockholm Marathon
6. Polismrdaren

Men sker r jag inte jag tror flera av filmerna producerades samtidigt och slpptes i ngot slags kluster....
Citera
2018-01-03, 11:23
Medlem
Sg precis Polismrdaren. Den dubbade Ovechkin-kopian i husvagnen r ngot av det smsta/roligaste jag ngonsin har sett. Skrattade rakt ut.
Citera
2018-01-03, 22:30
Medlem
Bananas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortnamn
Sg precis Polismrdaren. Den dubbade Ovechkin-kopian i husvagnen r ngot av det smsta/roligaste jag ngonsin har sett. Skrattade rakt ut.

Kan bara hlla med, sg om den igr. Finns ngra dubbade tyskar i filmerna men den hr tar priset.

Kul att Persbrandt har en liten polisroll i den hr filmen.
Citera
2023-10-24, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag hller p och kollar p Roseanna (1967) nu. Jag vet inte riktigt vad min bedmning blir, jag terkommer vl i den andra trden med en mindre recension sen.

Men med det sagt s knns den sevrd iaf. Fast den har kanske tipsats om flera gnger i trden redan.
Tillsammans med dom tv efterfljande The Laughing Policeman (1973) och Mannen p taket (1876) med Walther Matthau respektive Carl-Gustaf Lindstedt i huvudrollen r Roseanna (1967) med Keve Hjelm enligt mig en av dom klart bsta Beck-filmerna, ven om den givetvis trumfas av den andra svenska. Humor har den ocks, fljande dialog viker jag mig dubbel av.

Citat:
Engelsktalande polis: -I understand she was murdered, have you got anybody? (p en dlig telefonledning med brus och sprak)
Beck: -No, no, we.. sprak
EP: -I can't hear you?
Beck: -We haven't got him, shortly i hope we got him.
EP: -You shot him!?
Beck: -No, no, we eeeh..
EP: -I can hear you, you shot the bastard, that's great! You'll be hearing from me soon.
Beck: -Thank you, now we know how to search him.

Dom med Gsta Ekman ska vl ses om en vacker dag men det lockar inte speciellt mycket, det moderna skrpet tnker jag inte se en sekund mer till p. Dom jag r mest sugen p att se nu r dom tre Europeiska, Nepabeigtās vakariņas/Nezakonchennyy uzhin (1979) , Der Mann, der sich in Luft auflste/Mannen som gick upp i rk (1980) och Beck De gesloten kamer (1993), har lyckats hitta en eller tv av dom, men hade inte vett p att genast lgga in dom i en Beck-mapp s nu hittar jag bara den sista.

Jag upplever att Roseanna (1967) satte en ny ribba fr svenska polisfilmer, stilen och knslan terkommer under senare rtionden i exempelvis Mannen p taket (1976), Profitrerna (1981), Mannen frn Mallorca (1984), I Lagens namn (1986), Roland Hassel (1986-92) och nstan alla polisfilmer frn sagda eran en bit in p 90-talet. Den skiljer sig markant i gestaltningen av polisarbetet mot exempelvis Mattsons frgfilmer.

--

OffTopic ska jag se en annan film med Derek Jacobi(som spelade Beck i filmen frn 1980) p Netflix nu i dagarna, BlueBlood (1974).

www.imdb.com/title/tt0069805
www.netflix.com/title/81467037
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här