Citat:
Ursprungligen postat av
Bartman777
Jag hller p och kollar p Roseanna (1967) nu. Jag vet inte riktigt vad min bedmning blir, jag terkommer vl i den andra trden med en mindre recension sen.
Men med det sagt s knns den sevrd iaf. Fast den har kanske tipsats om flera gnger i trden redan.
Tillsammans med dom tv efterfljande
The Laughing Policeman (1973) och
Mannen p taket (1876) med
Walther Matthau respektive
Carl-Gustaf Lindstedt i huvudrollen r
Roseanna (1967) med
Keve Hjelm enligt mig en av dom klart bsta Beck-filmerna, ven om den givetvis trumfas av den andra svenska. Humor har den ocks, fljande dialog viker jag mig dubbel av.
Citat:
Engelsktalande polis: -I understand she was murdered, have you got anybody? (p en dlig telefonledning med brus och sprak)
Beck: -No, no, we.. sprak
EP: -I can't hear you?
Beck: -We haven't got him, shortly i hope we got him.
EP: -You shot him!?
Beck: -No, no, we eeeh..
EP: -I can hear you, you shot the bastard, that's great! You'll be hearing from me soon.
Beck: -Thank you, now we know how to search him.
Dom med
Gsta Ekman ska vl ses om en vacker dag men det lockar inte speciellt mycket, det moderna skrpet tnker jag inte se en sekund mer till p. Dom jag r mest sugen p att se nu r dom tre Europeiska,
Nepabeigtās vakariņas/Nezakonchennyy uzhin (1979) ,
Der Mann, der sich in Luft auflste/Mannen som gick upp i rk (1980) och
Beck De gesloten kamer (1993), har lyckats hitta en eller tv av dom, men hade inte vett p att genast lgga in dom i en Beck-mapp s nu hittar jag bara den sista.
Jag upplever att
Roseanna (1967) satte en ny ribba fr svenska polisfilmer, stilen och knslan terkommer under senare rtionden i exempelvis
Mannen p taket (1976),
Profitrerna (1981),
Mannen frn Mallorca (1984),
I Lagens namn (1986),
Roland Hassel (1986-92) och nstan alla polisfilmer frn sagda eran en bit in p 90-talet. Den skiljer sig markant i gestaltningen av polisarbetet mot exempelvis Mattsons frgfilmer.
--
OffTopic ska jag se en annan film med
Derek Jacobi(som spelade Beck i filmen frn 1980) p Netflix nu i dagarna,
BlueBlood (1974).
www.imdb.com/title/tt0069805
www.netflix.com/title/81467037