• 1
  • 2
2022-12-05, 18:23
Bannlyst
Sitter nån på Raspberry Pi Zero 2 W och kan säga om firefox och teamviewer funkar på enheten?

Tänkte köpa om det kommer till lager nånstans men vill ej köpa om dessa två program inte funnkar på enheten.
Citera
2022-12-05, 18:45
Medlem
NollFemNollFems avatar
Tar ca 1 minut att googla fram följande:

https://www.teamviewer.com/en-us/sol.../raspberry-pi/

https://linuxhint.com/install_firefox_raspberry_pi_os/
Citera
2022-12-05, 19:05
Medlem
Med tanke på processorn och 512MB RAM skulle jag inte ens komma på tanken att köra en webbläsare på nån av dom Pi Zero 2W jag har, alldeles för segt.
Citera
2022-12-05, 19:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oXAXo
Sitter nån på Raspberry Pi Zero 2 W och kan säga om firefox och teamviewer funkar på enheten?

Tänkte köpa om det kommer till lager nånstans men vill ej köpa om dessa två program inte funnkar på enheten.
Möjligen att de tekniskt sett går att installera, men jag skulle tro att prestandan är för dålig för att kunna köra dem användbart. Rpi Zero är inte menat som en desktop-dator vilket Rpi 4 hjälpigt kan fungera som.

Kolla dock denna artikel där man hävdar att Chrome (eller Chromium) fungerar hjälpligt:
https://virtualizationreview.com/art...pi-os.aspx?m=2
Summering:
Citat:
Conclusion

The Raspberry Pi Zero 2 W is quite an impressive SBC, and Raspberry made it extremely easy to install Raspberry Pi OS on it. The GUI interface is clean and intuitive to work with. I found that the web browser did hang when I tried to use it while I VNC-ed into the system. I was not surprised by this as the Zero 2 W was not designed to be a desktop replacement but rather a platform geared toward students, tinkers and makers, and to run bespoken applications on.

Senast redigerad av Enterprise 2022-12-05 kl. 19:36.
Citera
2022-12-05, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Med tanke på processorn och 512MB RAM skulle jag inte ens komma på tanken att köra en webbläsare på nån av dom Pi Zero 2W jag har, alldeles för segt.

Behöver inte vara smidigt eller snabbt alls bara man kan ta sig runt.

Du orkar inte testa firefox och teamviewer nån gång denna månad och bara berätta om det gick att koppla upp sig mot den från din vanliga pc och bara besöka hemsidor och säga ungefär hur lång tid det tar att ladda en hemsida. Inte youtube eller tyngre hemsidor. Typ ladda flashback.

Kanske testa hur seg den blir om man är uppkopplad mot den i typ 1-3 dagar?

Kanske låta mig koppla upp mig mot den via teamviewer och bara testa 15 - 30 minuter? Skicka dm till mig om du kan tänka dig det.

Sugen på köp pga den är så liten!
Citera
2022-12-05, 21:06
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Behöver inte vara smidigt eller snabbt alls bara man kan ta sig runt.

Du orkar inte testa firefox och teamviewer nån gång denna månad och bara berätta om det gick att koppla upp sig mot den från din vanliga pc och bara besöka hemsidor och säga ungefär hur lång tid det tar att ladda en hemsida. Inte youtube eller tyngre hemsidor. Typ ladda flashback.

Kanske testa hur seg den blir om man är uppkopplad mot den i typ 1-3 dagar?

Kanske låta mig koppla upp mig mot den via teamviewer och bara testa 15 - 30 minuter? Skicka dm till mig om du kan tänka dig det.

Sugen på köp pga den är så liten!
Vad har du tänkt för Use case?

Den går utmärkt att SSH:a in i, då slipper du massor av overhead i form av grafik.
Citera
2022-12-05, 21:09
Medlem
NollFemNollFems avatar
Precis som Enterprise undrar jag över vad du ska ha den till.
Låter som att du tänkt surfa på den via en annan dator?
Det verkar vara ett krångligt sätt att få en riktigt dålig surfupplevelse.
Citera
2022-12-05, 22:11
Medlem
Clint Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vad har du tänkt för Use case?

Den går utmärkt att SSH:a in i, då slipper du massor av overhead i form av grafik.

Ja, precis, SSH borde vara det bästa alternativet med tanke på att en Zero 2 W endast har 512MB RAM och bör köras utan grafiskt interface, då klarar den en del.

Frågan är vad ts egentligen vill uppnå?
Citera
2022-12-06, 02:32
Bannlyst
Vad jag vill uppnå vill jag inte säga men jag måste ha firefox och teamviewer på den. Ssh eller så funkar inte då jag måste kunna surfa på den normalt med mus och vanlig view så att säga.

Att det är segt som modem spelar ingen roll bara en sida laddas under 1-4 minuter så är det lungt.

Ingen som sitter på Zero W och kan testa och återkomma med resultat?

Varför är Zero W slut överallt? Om så många köper så vill man ju sälja mer och tillverkar mer.
Citera
2022-12-06, 08:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Varför är Zero W slut överallt? Om så många köper så vill man ju sälja mer och tillverkar mer.
Komponentbrist. En sådan lågprisvara prioriteras då ned.
Citera
2022-12-06, 14:37
Medlem
attackes avatar
Tror inte att det är en sån bra idé.

Visst, 4 kärnor, men de är endast 1GHz var.
Om du ska köra Firefox och Teamviewer så betyder det att du vill ha en desktop installerad på den också. Det blir lätt väldigt tjockt på den.

Visst kan va kul att testa nån timme, en sen blir det bara jobbigt att använda.

Förslagsvis så tycker jag du ska kika på att installera pajen i headless mode (dvs ingen desktop) då kan du sen installera Firefox på den.

Sen ansluter du via SSH med X11-Forwarding aktiverat. Då kan du köra firefox på din Pi Zero W2 och presentera fönstret på din hostmaskin. (Förutsatt att du har en X11 host maskin)

Det blir en variant av Remote Desktop App då.
Citera
2022-12-06, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av attacke
Förslagsvis så tycker jag du ska kika på att installera pajen i headless mode (dvs ingen desktop) då kan du sen installera Firefox på den.

Sen ansluter du via SSH med X11-Forwarding aktiverat. Då kan du köra firefox på din Pi Zero W2 och presentera fönstret på din hostmaskin. (Förutsatt att du har en X11 host maskin)

Det blir en variant av Remote Desktop App då.

Ok tack så mycket för informationen.

Har ni andra förslag? På skönare prestanda men formatet måste vara typ som mobil helst mindre. Billigt med.

Har kikat lite på att installera linux på mobil men kanske finns bättre alternativ?

Vill helst att ingen skärm finns på maskinen då maskinen kommer ligga ute och kan hittas, drar mer el med.

Tänkte kanske gömma maskinen i el uttag eller liknande därför är rasberry modeller super intressant för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in